Intel "Rocket Lake" går jämnt med Ryzen 7 5800X

Permalänk
Cylon

Intel "Rocket Lake" går jämnt med Ryzen 7 5800X

Med åtta kärnor och 5 GHz klockfrekvens ser nästa års Intel-processorer för stationära att stå sig väl mot AMD senaste motsvarighet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att se konkurrens på riktigt nu Lägre priser och mer prestanda till folket!

Nu gäller det bara för AMD att försöka slå Nvidia, uppblåsta priser på den fronten behöver försvinna.

Permalänk
Medlem

Ganska skojigt det där med att Intel nu är på den sidan bordet att de måste "stå sig väl mot AMD" och inte tvärtom. Made me chuckle.

Permalänk
Medlem

Konkurrens: good

Permalänk
Medlem

Jag är mer spänd på nästa extreme serien uppföljaren till 10980XE.

Rocket Lake ser inget spännande ut alls.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis påverkar det här priserna åt rätt håll
och trycker inte iväg de nya teknikerna till exotiska "extreme" plattformar ingen har råd med aå att alla andra får köpa 1, eller till och med 2 generationer gammal teknik i handeln.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning krävs.

Permalänk
Medlem

Så, två mindre kärnor än förra generationen? Eller är det här i7an?

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt intressant att se recensioner i början av nästa år på Rocket Lake.

Även om jag är en Intel-fanboy av stora mått så är jag förbannat glad att AMD lyckats så väl med Ryzen, det gynnar alla enormt mycket.

Nu är det bara att hoppas på att ARM64 hittar ut till skrivbordet med och WoA växer så det blir ännu mer konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så, två mindre kärnor än en förra generationen? Eller är det här i7an?

Ja Intel rocket lake toppar ur vid 8 kärnor istället för 10. De fick inte plats med architecturen som var ämnad för 10nm på 14nm utan att minska maximala kärnantalet

Permalänk
Medlem

Spännande Kanske det då blir så att Intel tar kronan för mest bang for the buck i mellansegmentet för speldatorer. Med förbättrad singeltrådsprestanda och lägre priser så kan t.ex. 11600K bli riktigt intressant!

Hoppas bara att stödet för B560 med i5 också stiger till minst 3200mhz, så att man inte behöver köpa Z-seriens moderkort för att få till en vettig maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Så, två mindre kärnor än en förra generationen? Eller är det här i7an?

Om det är så (har inte hunnit läst) så... fysiska kärnor är inte SÅ överlägsna logiska kärnor (än)... 😉

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte riktigt förstår prestandamatrisen?

Jag förstår att Rocketlake får 1645 poäng i enkeltrådat, och då är väl 10700k 22% långsammare med 1351 poäng.

Men, 10900K får 1407 poäng, det är väl inte 17% snabbare? Hur ska tabellen tolkas egentligen? Eller behöver jag fylla på kaffe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som inte riktigt förstår prestandamatrisen?
https://i.imgur.com/yZzSRpc.png

Jag förstår att Rocketlake får 1645 poäng i enkeltrådat, och då är väl 10700k 22% långsammare med 1351 poäng.

Men, 10900K får 1407 poäng, det är väl inte 17% snabbare? Hur ska tabellen tolkas egentligen? Eller behöver jag fylla på kaffe?

Tror tryckfelnisse varit i farten

Permalänk
Medlem

Hoppas dom blir väldigt jämna, så kanske det blir bra priser för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Korrläs prestandatabellen en gång till tack. 😊
Kanske lättare att sätta 100% på ryzen 5800 eftersom det är den inteln skall försöka slå och är lanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Korrläs prestandatabellen en gång till tack. 😊
Kanske lättare att sätta 100% på ryzen 5800 eftersom det är den inteln skall försöka slå och är lanserad.

Man hade kunna gjort så också men båda är ju korrekta, här ser man jämförelser med rocket lake kontra existerande cpuer.

Permalänk
Medlem

Nice, kanske det blir lite priskrig.. Finns inga Ryzen att köpa ändå, så jag kan lika gärna vänta.

Permalänk
Medlem

Jag sover nog vidare tills DDR5 blir aktuell. Får räcka med en 10900K tills dess

Permalänk
Medlem

Prestandan för denna APU överstiger ju med god marginal AMDs värstingmodell (Ryzen 5 3400G).
Ska bli intressant att se hur det går när man även tar hänsyn till grafikprestanda och effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

Att Intels kommande når i närheten av AMD's nuvarande... Det var inte igår man läste sådant i techpressen och det sågs som något positivt

Synd att Intel inte har något att konkurrera med i toppskiktet för att pressa ner priser lite.
Kommer 5950X i lager någon gång så blir det byte här. Men, visst... tittar man var vi var för ett par år sedan då du för 8+ kärnor gav en arm och ett ben till Intel så är kanske inte en 5950X med topprestanda i både enkeltrådad och flertrådad prestanda så dyrt som man blivit bortskämt att tycka sedan Ryzen skakade om. Att inte behöva kompromissa mellan enkeltrådad och flertrådad prestanda, något man i princip alltid tvingats göra, är egentligen rätt coolt. Och att ge 50% av priset för 16 kärnor mot vad man fick ge för 10 kärnor för några år sedan är kanske egentligen bättre än vad man får för sig

Permalänk
Medlem

Ja det var logiskt att Intel försöker locka tillbaka köpare från AMD med lägre priser. Frågan är hur det blir med priser på moderkorten till dessa CPUer? När jag skulle bygga nytt nu så upplevde jag att de flesta moderkort till intel var dyrare än de till AMD. Hur jag än gjorde hamnade jag alltid 2k högre i pris ungefär för samma prestanda.
Efter det enorma rycket AMD gjort denna generationen så testar jag nu team red. Att driva sin utveckling så bra skall uppmuntras och jag tjänar ca 2k på köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja Intel rocket lake toppar ur vid 8 kärnor istället för 10. De fick inte plats med architecturen som var ämnad för 10nm på 14nm utan att minska maximala kärnantalet

Alright, känns som en nackdel för Intel, iallafall sett till marknadsföring osv, då gemene man troligtvis tror att fler kärnor är automatiskt bättre.

Även om den presterar bättre i tester, känns det lite skumt med mindre kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag sover nog vidare tills DDR5 blir aktuell. Får räcka med en 10900K tills dess

En vän kör kvar på DDR3 och väntar nu in DDR5.
Själv så byter jag inte CPU förrän DDR5 kommer så 1-2 gen till.

Permalänk
Medlem

Klarar de av att gå jämt med Ryzen så hamnar de i en svår sits då det i så fall blir priskrig, och Intel har inte kapacitet till det än om jag förstått saken rätt. Hur som haver så kan de inte längre leva på sitt märke utan precis som AMD måste de nu bevisa att de har produkter vörda att köpa.

AMD har förmodligen mer marginal att sänka priserna (förutsatt att de får ordning på tillgången) då marginalerna på 5900X och 5950X är höga (med rätta, Intel har ju inget att sätta emot just nu), så om AMD sänker priserna till mer normala marginalnivåer lagom till Rocket Lake-lanseringen så finns det risk att raketen kraschar. Man vill ju i början av en produktcykel ta ut högre pris för att få igen kostnader för RnD, men med AMD med i leken så kan de ju inte sätta priserna hur de vill, såvida Rocket Lake inte är betydligt bättre än Intel i spel. Då kan de i princip ta vilka priser de vill. Ska bli spännande att se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Prestandan för denna APU överstiger ju med god marginal AMDs värstingmodell (Ryzen 5 3400G).
Ska bli intressant att se hur det går när man även tar hänsyn till grafikprestanda och effektförbrukning.

Tankevurpa?

Tror nog om man pratar APU termer så borde det väl ändå vara 4750G eller?

Permalänk
Medlem

Yes! Liknande prestanda i benchmarks med vadå, 2-2.5x elförbrukningen?* Jag har alltid varit en Intel-fantast men det här börjar bli lite löjligt.

* - pudlar i förhand om detta är fel antagande att göra.

Permalänk
Medlem

Kommer till 99% bli rocket lake för min del, ska bli kul att se resultat vid överklockning från Sweclockers test

Permalänk
Medlem

Då kan man hoppas att AMD prisjusterar sina processorer neråt.
Framförallt 5800X.

Jag tycker att AMD Ryzen 7 5800X är en bra processor, men ligger lite fel i pris.
Jämför man 5600X och 5800X så är det naturligt att 5800X kostar mer.
Men det är inte bara det totala priset som är högre, utan även priset per kärna är betydligt högre.
Så pass att prisskillnaden mellan 5800X och 5900X är ganska liten.
Nästan som att AMD inte vill sälja några 5800X.

Men om tillgången på Ryzen processorer går upp, framförallt de chiplet med 8 aktiva kärnor per chiplet
och Intel säljer dessa Rocket lakes så kanske AMD föredrar att folk köper Ryzen 5800X framför Rocket lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tankevurpa?

Tror nog om man pratar APU termer så borde det väl ändå vara 4750G eller?

Finns fortfarande inte att köpa, så 3400G är defacto AMDs toppmodell as we speak.