Byggsatser / programmera / elkunskap

Permalänk

Byggsatser / programmera / elkunskap

Hej,

Jag vet inte ens vad jag ska söka på. Jag är sugen på att lära mig att programmera/skapa hårdvaruprylar.
Ett exempel, att kunna koppla ihop en processor, ett usb uttag och tända en lampa, typ.

Ge mig gärna förslag, både på vad den här typen av programmering/elkunskap kallas, dvs vad jag ska googla på.
Och även tips på prylar jag kan investera i, typ byggsatser. Tack.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi och Arduino är två väldigt populära plattformar som du kan kolla på, kanske inte bäst hårdvarumässigt men nybörjarvänliga och med väldigt mycket material att lära sig från.

RPi är mer som en vanlig dator i miniformat, med en ARM-processor som man brukar köra Linux på. Arduino är istället en mikrokontroller där du har mer kontroll över hårdvaran, inget OS utan den kör bara koden du programmerar den med. Det beror alltså på vilken nivå du vill lägga dig.

Permalänk

Okej, men jag menar inte själva datorn.

Jag är mer ute efter att köpa en USB-kontakt, ett kretskort/mikroprocessor och en lysdiod typ, och få den att lysa genom att programmera ett enkelt interface med en av/på knapp, som ett exempel för att komma igång.

Permalänk
Medlem

Typ något sådant?

Microdator med tillhörande relä som kan programmeras med MicroPython eller Arduino. Inbyggt WiFi och klar lätt att tända och släcka en lampa.

https://www.m.nu/wemos-lolin

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Så köp något startkit för RPi eller Arduino? T.ex. något av dessa eller dessa.

Arduino är troligtvis lämpligast att börja med om du vill leka med elektronik på den nivån du beskriver. Kolla t.ex. in Adafruits Arduino-kurs,

Permalänk
Medlem

För en sådär 23 år sedan var det dåtidens versioner av PIC som användes på civilingenjörsutbildningen jag gick på. Det funkar säkert fortfarande som ryggrad om man vill bygga sitt eget kretskort och plocka dit komponenter. Sedan var det bara att börja lusläsa datablad och ELFA-katalogen för att hitta hitta bra kringenheter och lista ut hur man styr dem.

Det finns säkert andra fabrikat som är minst lika bra och billigare.