Permalänk
Medlem

Vilken skärm ska jag ha?

Hej!

Jag har lite problem med skärm så jag vänder mig till er för hjälp. Jag en MacBook Pro och köpte till den (utan att tänka alltför mycket) en LG Ultrafine 5k-skärm. Bilden i sig är fantastisk men jag lyckas varken koppla min egen stationära eller arbetslaptopen till den (den har endast USB-C), vilket skapar ett problem då jag helt plötsligt har för många skärmar på skrivbordet (1st LG Ultrafine, en iMac 27" som ext. skärm & en Dell 24" 2560x1440-skärm), och jag vill ha 2st varav den ena är iMac:en. Anledningen till att jag köpte LG:n var till stor del p.g.a. upplösning, dvs att man får "retina"-effekt från macbooken där man inte ser pixlarna, så att säga, något som stör mig på min iMac och Dell skärm.

Problemet är tvådelat, dels så finns det inte lämpliga ingångar på LG-skärmen och dels så hade vid närmare eftertanke arbetsdatorn inte klarat av att driva den utan att klappa ihop.

Så till min fråga, vilken skärm ska jag ha? Storleken bör vara 27" (i värsta fall ner till 24"), ha IPS-panel och relativt hög ljusstyrka.

Räcker det med en 4K-skärm för att uppnå det jag vill? (inte kunna se pixlarna)

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert

Vad är det för MacBook du har? Antar att den inte har Thunderbolt 3 då den inte fungerar med din LG-skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad är det för MacBook du har? Antar att den inte har Thunderbolt 3 då den inte fungerar med din LG-skärm.

Jag var kanske lite otydlig, men MBP:n funkar fint på LG:n, det är min stationära och min arbetslaptop (pc) som inte funkar på den då de inte har USB-C och som jag förstår det saknar Display-portar med Alt-Mode.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Edit: Hade otur när jag läste

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd då jag fortfarande inte kommit fram till nån bra lösning.

Är det stor skillnad för ett grafikkort att driva en 5K-skärm jämfört med en 4K-skärm? Om jag räknar rätt så har 5K skärmen 70% fler pixlar, men det låter lite högt så jag är osäker på uträkningen där.

Finns det verkligen inga skärmar 24-27" som har hög PPI?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av db1:

Bumpar denna tråd då jag fortfarande inte kommit fram till nån bra lösning.

Är det stor skillnad för ett grafikkort att driva en 5K-skärm jämfört med en 4K-skärm? Om jag räknar rätt så har 5K skärmen 70% fler pixlar, men det låter lite högt så jag är osäker på uträkningen där.

Finns det verkligen inga skärmar 24-27" som har hög PPI?

Har du verkligen provat 4K på 27"? Du behöver ha lasersyn och sitta väldigt nära för att se pixlarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dimestam:

Har du verkligen provat 4K på 27"? Du behöver ha lasersyn och sitta väldigt nära för att se pixlarna.

Det är halva poängen – slippa se pixelstrukturen. Så skalar man i Windows 150 eller 200% för högre kvalitet. Samt hytter med näven åt alla som fortfarande gör program hårdkodade för 96 ppi som om det vore Windows 2.0.

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att plugga i en displayport->usb-c kabel i datorn? Jag kör en sån fast tvärtom då laptopen har USB-C och skärmen displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Har du verkligen provat 4K på 27"? Du behöver ha lasersyn och sitta väldigt nära för att se pixlarna

Nu har Laxpudding redan sagt det, men det är ju självaste poängen, att inte kunna se pixlarna. Det är väl det Apple har som mål med deras "Retina"-märkning sedan typ iPhone 4.

Aldrig förstått denna bakåtsträvande syn på högupplösta skärmar för skrivbord. Visst, Microsoft har inte riktigt listat ut hur man sköter skalnings biten optimalt, men det har också mycket med att många utvecklare själva inte anpassar sina gränssnitt för HiDPI tyvärr. Något som Apple sköter mycket snyggare även om jag själv knappt äger några sådana prylar.

Så länge man har "detta-tycker-jag-är-onödigt"-mentaliteten kring just detta ämne så kommer det inte heller bli så mycket bättre på den fronten 😔

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Laxpudding:

Det är halva poängen – slippa se pixelstrukturen. Så skalar man i Windows 150 eller 200% för högre kvalitet. Samt hytter med näven åt alla som fortfarande gör program hårdkodade för 96 ppi som om det vore Windows 2.0.

Skrivet av aleves:

Nu har Laxpudding redan sagt det, men det är ju självaste poängen, att inte kunna se pixlarna. Det är väl det Apple har som mål med deras "Retina"-märkning sedan typ iPhone 4.

Aldrig förstått denna bakåtsträvande syn på högupplösta skärmar för skrivbord. Visst, Microsoft har inte riktigt listat ut hur man sköter skalnings biten optimalt, men det har också mycket med att många utvecklare själva inte anpassar sina gränssnitt för HiDPI tyvärr. Något som Apple sköter mycket snyggare även om jag själv knappt äger några sådana prylar.

Så länge man har "detta-tycker-jag-är-onödigt"-mentaliteten kring just detta ämne så kommer det inte heller bli så mycket bättre på den fronten 😔

Glöm vad jag skrev. Uppfattade TS inlägg helt fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Funkar det inte att plugga i en displayport->usb-c kabel i datorn? Jag kör en sån fast tvärtom då laptopen har USB-C och skärmen displayport.

Jag hade exakt samma problem som TS, det verkar vara så att själva kablarna och adaptrarna som finns på svenska marknaden är skit. I teorin så ska även äldre standarder som DP 1.3 fungera, men det verkar som att man behöver en adapter som kan leverera 8K/30hz för att kunna få mer än 3840 i bredd. Jag har testat USB-C -> DP och USB-C -> HDMI från såväl Mac som Laptop, det enda sättet jag kan få native 5k ultrawide är med eGPU eller stationära datorn som källa. Med Macbook och Laptop skalas bilden ned från 5120x1440 till 3840x1080.

Det är lustigt, eftersom det inte är några problem att driva 3840x2160 på OLED tv:n, som i praktiken är fler pixlar än 5140x1440.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Leinhart:

Jag hade exakt samma problem som TS, det verkar vara så att själva kablarna och adaptrarna som finns på svenska marknaden är skit. I teorin så ska även äldre standarder som DP 1.3 fungera, men det verkar som att man behöver en adapter som kan leverera 8K/30hz för att kunna få mer än 3840 i bredd. Jag har testat USB-C -> DP och USB-C -> HDMI från såväl Mac som Laptop, det enda sättet jag kan få native 5k ultrawide är med eGPU eller stationära datorn som källa. Med Macbook och Laptop skalas bilden ned från 5120x1440 till 3840x1080.

Det är lustigt, eftersom det inte är några problem att driva 3840x2160 på OLED tv:n, som i praktiken är fler pixlar än 5140x1440.

Ja, det låter som att någonting inte stämmer där. Det vore intressant med mer detaljerad info om vad exakt du har provat: vilken utrustning som är inblandad etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det låter som att någonting inte stämmer där. Det vore intressant med mer detaljerad info om vad exakt du har provat: vilken utrustning som är inblandad etc.

Jag bökade en hel del förra året med detta, jag har köpt diverse adaptrar, USB-C -> HDMI/DP, men även renodlade kablar USB-C -> HDMI/DP. Problemet är dock att vartenda kabel som jag beställde, har köpt "fina" kablar à 800kr metern som sen visar sig vara DP 1.2 år 2020. Jag menar, DP1.4 kom 2016, och ändå ska man mjölka folk på DP1.2 med "Premiumkablar".

https://www.mstore.se/p/tillbehor-1462/kablar-och-adaptrar-25...

Denna verkar dock enl. specifikation och beskrivning klara det som både jag och TS efterfrågar, fanns dock inte att köpa när jag letade runt förra året, dock bara 60hz.

Fördelen med eGPU är att jag kan få mina 5k med 120hz, kombinerat med nattläge i windows så får man en väldigt snäll bild för ögonen sena arbetsnätter

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Denna verkar dock enl. specifikation och beskrivning klara det som både jag och TS efterfrågar, fanns dock inte att köpa när jag letade runt förra året, dock bara 60hz.

Om den faktiskt klarar 5120x2880@60Hz så bör den även klara 5120x1440@120Hz eftersom det kräver samma bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om den faktiskt klarar 5120x2880@60Hz så bör den även klara 5120x1440@120Hz eftersom det kräver samma bandbredd.

Vad kablarna bör klara och faktiskt klarar kan skilja sig åt rejält, har jag lärt mig den hårda vägen, om du läser mitt första inlägg

Visa signatur