Ultra high speed HDMI - 10 meter köpråd

Permalänk
Medlem

Ultra high speed HDMI - 10 meter köpråd

Hej,

Jag behöver köpa en 10 meter HDMI för att koppla ihop mitt 3080 med en LG C9, målet är 4k120hz.

Det ser tunt ut med dessa kablar och de två intressanta kandidaterna verkar vara dessa:

Supra AOC:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/314140-sup...

Nördic AOC:
https://noerdic.se/products/hdmi-cable-8k-60hz-10m?_pos=3&_si...

Supra kabeln får väl ses som det säkra alternativet men Nördic kabeln är mycket billigare, Nördic kabeln står det dock inte "Ultra High Speed" på som om jag fattat det rätt är själva certifieringen.

Är det någon som testat dessa kablar eller andra alternativ (minst 10 meter). Jag vill köpa något som jag vet absolut fungerar till 100% varje gång så att säga. Priset för supra kabeln är ju svettigt, men med HDMI på dessa längder brukar det vara att man får vad man betalar för. Några åsikter i ämnet?

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hur bra retur avtal har Nördic? För låter de dig öppna och tästa och i så fall lämna tillbaka utan bråk om inte kablen uppfyller de du vill att den ska. Så är det ju bara att tästa

Gorde så på en usb kabel i en lokal butik utan problem. Då kablen inte snabbladde mobilen, laddade långsamt bara.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog hög chans att en AOC fungerar och skulle den inte fungera så kan du reklamera den för då klarar den ju bevisligen inte 48Gbit vilket de anger och då är den felaktig eftersom de marknadsför den med 48Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt supra kabeln och en annan AOC kabel från direktronik på 10m, ingen av de fungerar. Kör en 2m kabel från webhallen för 199kr som gör jobbet tills chippen i AOC kablarna är fixade. Har dialog direkt med supra och skall få eventuellt vara testkanin för en när de fått nya chip i kabeln.

Setup är LG OLED B9S och RTX 3090.

Fungerar med bilig kabel för 199kr med 4K 120hz 4:4:4 10-bit och HDR med den kabeln.

på de AOC kablar jag testat får jag 4k 60hz utan HDR.. provar jag något annat får jag ingen bild.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag har köpt supra kabeln och en annan AOC kabel från direktronik på 10m, ingen av de fungerar. Kör en 2m kabel från webhallen för 199kr som gör jobbet tills chippen i AOC kablarna är fixade. Har dialog direkt med supra och skall få eventuellt vara testkanin för en när de fått nya chip i kabeln.

Så tråkigt att höra, då är det inte mycket att göra för tillfället då. Sitter med en äldre Suprakabel nu och den ger också 4k60 stabilt så det skulle ju inte ens bli en uppgradering.

Bra att veta iallfall, tackar. Vet du någon om tidsspan innan detta skall fungera med Suprakabeln?

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Så tråkigt att höra, då är det inte mycket att göra för tillfället då. Sitter med en äldre Suprakabel nu och den ger också 4k60 stabilt så det skulle ju inte ens bli en uppgradering.

Bra att veta iallfall, tackar. Vet du någon om tidsspan innan detta skall fungera med Suprakabeln?

Sist jag hade dialog var genom en kill på hembiobutiken som pratade med jenving/supra om att de skulle kontakta mig, men har inte hört en knyst, kan ju dock inte kräva att jag får vara testperson utan enbart ebjudit mig att göra det för jag har utrustningen som kan verifiera det åt dem och jag har redan varit i kontakt direkt med några olika nissar på jenving/supra.

Så just nu är det ganska oklart, de har säkert lite att stå i och kanske inte heller fått in allt som behövs. Men hade varit bra om någon av tillverkarna kunnat klargöra "funkar med LG model x,y,z 4k 120hz och RTX 3000-Serien".

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Jag vill köpa något som jag vet absolut fungerar till 100% varje gång så att säga.

https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable