Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Mer prestanda, bättre kamera eller kanske längre batteritid? Samsung frågar medlemmar vad som egentligen väger tyngst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir en Iphone, frågan är 13 eller 14

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det viktigaste som finns är att mjukvaran är helt fri från reklam, pop-ups och annat bloat. Om min enhet någonsin stör med reklam eller "tips" så är det bara skräp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

mitt kriterie har varit ljudet från hörlursuttag. så blivit lg v telefoner för min del. men är ju inte helt enkelt att få tag på i sverige. Men nästa telefon lär ha exakt samma inköpskriterie. Kameran används inte så mycket så den är av mindre betydelse för min del.

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Batteritiden och lägsta ljusstyrkan. Jag föredrar att ha en telefon så länge som möjligt, och lång batteritid kräver färre laddningstillfällen och därför laddningscykler.

Den lägsta ljusstyrkan i de flesta telefoner är på tok för stark och gör dem i det närmsta oanvändbara på vintern. (jag är väldigt ljuskänslig. sweclockers går t ex inte att använda på lägsta ljusstyrka med min nuvarande telefon eftersom att de kör med så pass ljus bakgrund. jag klarar självklart inte av att ha lampor tända för många timmar om dagen heller, och kan därför inte köra högre än lägsta)

Permalänk
Medlem

Prisvärdhet?

Vilket jag tycker börjar gå åt skogen nu när senaste modellerna kostar bortåt sextontusen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Bäst pris/prestanda (CPU, Skärm, Batteri, Lagring, Minne m.m) för X kr, priset har varit runt 4kkr det senaste. Kunde inte bry mig mindre om de nya design trender företagen försöker med för att fortsätta hålla upp priserna på telefoner.

Ett plus är om telefonen går att roota och har bra stöd för att installera en custom ROM på.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

att den kan köra iOS.

Permalänk
Medlem

3.5mm jack och att den får säkerhetsuppdateringar under en längre period.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Pris... Jag letade länge efter det alternativet. Konstigt att inte ha med det.

Uppdateringar! OLED-skärm. Batteritid på minst ett dygn.

Permalänk
Medlem

För mig har kravet basically endast varit att telefonen kör android de senaste 11 åren. Min senaste lur (Oneplus 7 Pro) Och googles sätt att agera på sistonne har dock tyvärr pushat mig över till iPhone. Bytte till en iPhone 12 för en vecka sedan och måste säga att jag är extremt förvånad över hur mycket jag gillar telefonen och OSet, finns vissa saker man saknar från Android men överlag så önskar jag nästan att jag bytte tidigare.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Kameran är ohotad etta för min del, hoppas framförallt på att brännvider motsvarande 80mm+ ska få ett lyft

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta en sak, det är ju alltid en avvägning. Fördel med open source stöd och saker som lineageos m.m. säkerhet är ju kul, roligt med om den inte packar ihop efter ett år eller att den orkar driva det man vill. Bonus om man slipper ladda den varje 10 min.

Men att ta en sak och fokusera enbart på det är ju oftast inte ett bra tillvägagångssätt.

Men en snabb lista på vad jag personligen skulle titta på vid inköp:
1. Släpps kernel snabbt?
2. Ges stöd för open source? för de är de som håller telefonerna från tippen.
3. Hur mycket bloat i form av program och "features" finns det?
4. Hur mycket data samlas in och vad går den till? hur kan jag stoppa det? (helst ska ju en tillverkare inte försöka jaga data).
5. Kommer enheten fungera 3-5 år från nu? Väljer jag eller tillverkaren vad jag gör med den? (dvs låser tillverkaren mig till deras uppdateringar?)
6. Hur mycket är kostnaden i relation till hur mycket tillverkaren lägger ner på den? Ser hellre en telefon med ok hårdvara som får stöd längre än 25 olika versioner där man försöker matcha alla andra på marknaden eller att den är billig och låter mig byta OS om jag vill)

Problemet är att företag ska maximera vinst, vilket alltid sker på bekostnad av annat. Jag är nog inte normalkunden för Samsung men tycker det är trist när ett företag vill ha en specifik "gimmick" sak att fokusera nästa års modell på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Prisvärdighet. Jag behöver inte ha det absolut bästa för allra mest pengar. Jag brukar lägga mig runt 6000kr och byter mobil vartannat år. Vilket nog är oftare än de flesta. Men det är nog väldigt många som vill ha en mobil i runt 4-6000kr klassen som är "tillräckligt bra" på det mesta. Kostnaden bör fördelas jämnt så att ingen del framhäver på bekostnad av någon annan.

Sedan är jag suger på en vikbar, men det gäller exakt samma sak där. Bara att priser stiger till runt 15-20 000kr som ska fördelas ut.

Jag själv kör med en Samsung A71a nu, jag är egentligen inte nöjd med något mer än 3.5mm kontakt. Men alternativen i denna prisklass var inte så mycket bättre så det blir att vänta 1,5år på nästa mobil.
-För slö, jag får storstryk i spel p.g.a. detta. Kamera 64MP här skulle det gå digitalzooma in rejält i foton trodde jag, oj så besviken jag blev. Batteritid för litet. Skärm endast 60Hz, storleken på skärmen 6,7" var dock ok.

Att jag ej köpte en dyrare telefon så ökar det mina kostnader och även de allra bästa mobilerna har idag inte bluetooth 5.2, så även om jag hade köpt en mobil för 15 000kr, så hade jag inom 2 år tvingas byta ut den då den ej uppfyller mina krav.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon? Nej, de tillhör historieböckerna.

Permalänk
Medlem

Enklaste frågan på länge.
Det skall vara en IPhone.
Synd att det Samsung sponsrade innehållet inte vågade ta med som svar.

Permalänk
Medlem

Priset?

Permalänk
Medlem

Har inga egentliga kriterier, uppgraderar telefonen var 21:a månad å tar då den nyaste Sonyn som finns.
Bara kört Sony Ericsson och Sony telefoner, mest bara för att å inte kännt ngt behov av att byta heller.

Håller mig borta från alla budget modeller och tar ett flaggskepp i min prisklass helt enkelt, att köra den värsta för 10-15k gör jag absolut inte men runt 6-8k vilket då brukar bli runt samma månadskostnad jag har idag.

Så blir ju automatiskt en ok uppgradering med skysst kamera, skärm, batteritiden förlängs något jämfört med gamla och lite så.
Gillar dock att ha usb-c och aux på telefonen idagsläget, en helt "naken" telefon utan ingångar tror jag inte jag kommer köpa någonsin om inte typ bilarna utrustas med trådlös laddning och borden på jobbet får dolda plattor i mitten etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Kamera absolut högst upp. Sedan batteritid, sedan uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan storlek. Den ska vara lätt och kompakt men inte kompromissa med prestanda. Därför var Xperia 5 II ett lätt val vid senaste bytet.

Permalänk
Medlem

Helt och hållet batteritid. Finns nog inte en enda mobil på marknaden som inte har kraft nog att köra de appar jag gör eller ta bättre bilder än min Sony E6500 så finns ingen anledning för mig att ha det "värsta"

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

lågt pris... (något samsung inte lyckats med på många år nu)

Vi kan tacka märken som Oneplus som under förra året tog fram helt sinnessjuka budgetlurar för vardagligt bruk.

https://www.inet.se/produkt/2000679/oneplus-nord-n100-64gb-mi...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För mig letar jag efter detta till min nästa mobil (när nuvarande börjar krångla):

Några dagars batteritid (gärna en vecka), bra kamera, hyfsad prestanda och 3,5mm uttag. Så ren Android som möjligt med uppdateringar i några år. Allt till ett hyfsat lågt pris (3-4000?)

Permalänk
Medlem

Så liten och behändig som möjligt. Verkligen avskyr stora mobiler och betalade prispåslaget för 11 Pro över vanliga iPhone 11 bara för att den var snäppet mindre. Känns lite surt att det (äntligen) kom en flaggskeppsmobil i form av iphone 12 Mini nu när jag inte kan rättfärdiga ett nytt köp på minst ett par år. Tydligen säljer den inte heller särskilt bra så jag är väl förpassad till en äcklig 6-tummare år 2023 eller när det blir..

Lagringsutrymme kanske minst viktigt, men vem vet. Kanske blir man en mobile-gamer en vacker dag och vill lagra ett gigantiskt spel där eller nåt. Annars har iCloud fungerat ypperligt och utan att jag behövt bry mig. Fyller inte ens hälften av 64GB.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Smidigt format med greppvänliga material som man inte halkar på. Nästa på kravlistan är vettigt pris, hörlursutgång och så rent Android som möjligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

För mig är det dessvärre att det är rätt ekosystem. I stort sett hela min familj och de närmsta vännerna kör iPhone.

Allt blir genast mycket svårare med filer, kommunikation och casting så fort man introducerar något annat i det systemet.

Det är inget positivt, men jag skulle aldrig få för mig att byta nu. Jag orkar helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en mobil så bra pris är det viktigaste, kanske inte köper det billigaste men allt över 4000:- går bort direkt, har haft en topp modell tidigare och det misstaget kommer jag aldrig göra om, lägger hellre mellanskillnaden på datorn.

Permalänk
Medlem

Sjukt irrelevant fråga för min del, aldrig en enskild faktor som avgör. Måste ju vara minst 5 faktorer som är ’rätt’ innan man ens funderar på modellen. Storlek, batteritid, kamera, uppdateringar över lång tid, lagring, vattentålighet, you name it...

Finns ingen enskild faktor som kan överglänsa de andra, och om någon av ens personliga kriterier saknas så faller modellen bort även om en viss sak man gillar är dubbelt så bra som man ville ha.

Ställ rätt fråga (multichoise med 5(?) röster)

Permalänk
Sötast

För en gångs skull skulle jag säga att den skall vara hyfsat låg kostnad och prisvärd. Men det fanns inte att rösta på bara för det

Permalänk
Medlem

När jag valde senast blev det en Razer phone 2 enbart för att jag ville ha 120hz skärm till ett lågt pris. Kommer inte nöja mig med enbart 90/60hz i framtida telefoner så röstade på "Påkostad skärm"

Skrivet av Triton242:

Enklaste frågan på länge.
Det skall vara en IPhone.
Synd att det Samsung sponsrade innehållet inte vågade ta med som svar.

De har ju inte heller med "det skall vara en Sony telefon" osv. Är rätt meningslöst att ha med alternativ de inte kan göra något åt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb