Google Nest/Home Problem - "Och förresten, vill du ställa ditt hem på borta?"

Permalänk

Google Nest/Home Problem - "Och förresten, vill du ställa ditt hem på borta?"

Hej!
Jag har tidigare haft en Alexa Dot för att styra smarta enheter hemma, mestadels lampor. Jag köpte härom veckan en Google Nest Mini när det var rea. Mest för att man då kan prata på svenska (vilket smälter in bättre när man har folk på besök) samt för att jag då kan styra min TV via min Chromecast.
Jag har dock några störiga problem.

1. Det mest störiga. De förinställda "Jag är hemma" och "Nu går jag" rutinerna kan man ju ej ta bort, och man kan heller inte använda dom trigger-orden för andra rutiner... Därför väljer jag att använda dessa rutiner, då jag vill kunna använda dessa fraser när jag kommer hem. Problemet som uppstår är om mitt hem är inställt på hemma-läge och jag säger "Nu går jag" så kommer assistenten sedan säga "Och förresten, vill du ställa ditt hem på borta?". Självklart vill jag det, och jag vill att det ska ske utan att frågan ställs. Hur lyckas jag med detta??? Jag har inte lyckats hitta någon fras jag kan skriva in i rutinen som gör detta åt mig.

2. En till rutin som fungerar automatiskt utan att ens rutinen finns i listan är "Sätt på TVn". När jag säger detta så hittar den automatiskt min Chromecast och startar TVn den är inkopplad i. Problemet är att jag vill göra fler saker när jag säger detta, då jag har en förstärkare som jag vill ska starta samtidigt (innan TVn egentligen...). Men eftersom denna fras redan används så måste jag isåfall göra en ny rutin med något annat namn, som typ "Starta TV-systemet". Men detta är ju inte intuitivt, vilket jag vill att det ska vara.

3. Kan man inte sätta delay-funktioner i rutiner??? Det vill säga att jag till exempel säger "Brygg kaffe", vilket startar kaffebryggaren, väntar 45 minuter, stänger av kaffebryggaren. Denna funktion fanns i Alexa-appen. Kanske att jag får vänta mig till någon third-party app.

Någon som har erfarenheter, tips eller som kan säga rakt av vad jag kan göra? Så basic grejer som gör mig sugen på att gå tillbaka till Alexa...

Mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

1. Ställer jag samma fråga får jag tillbaka - "Ha en bra dag." Vilka rutiner har du lagt in som kanske kräver att du svarar på om att ställa hemmet på borta?

2. Satt med detta ett tag, lirade OK men osäker hur den hanterar svenska ord,fraser: https://support.google.com/googlenest/answer/7194656?co=GENIE...

3. Samma som 2, testa appen IFTT - If this then that!

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk

Sjukt sen feedback från min sida. Slutade med att jag sålde min Google Nest och gick tillbaka till Amazon Echo.