Socket 4 Pentium 60Mhz bygge åt en kompis

Permalänk
Medlem

Socket 4 Pentium 60Mhz bygge åt en kompis

Släpade med mig ett Fujitsu Siemens Socket 4 mobo med CPU, RAM och Riser och en låda diverse delar från en polare.
Fick med mig en Fujitsu Siemens låda också med dött socket 7 mobo och en K6-2 cpu.

Har pillat med 3st Socket 4 mobos tidiger, 2 döda mobos varav ett blev lagat, det hade VLB och var en plåga vad det gäller IRQ och resurskonflikter, en 486 är en bagatell relativt sett att fixa.

Detta system hade tydligen problem med ljudkort enligt polaren, vilket ett tidigare socket 4 mobo jag pillat med hade också.

Planen var att fixa alla resurskonflikter, få ett fungerande system, hoppas mobot passar i lådan då båda är fujitsu siemens och få en fungerande dator av det hela.

Lite bilder nedan på hur det blev och filmer på resan dit

Specen är följande.

Simens Socket 4 moderkort
Pentium 60Mhz
16Mb ram
3Com 3C509 nätverkskort
Vibra16X Ljudkort så Soundblaster 16
80Gb disk.

Windows 95 med Dos 7.
Custom bootmeny med stöd för Mus, Ljudkort, Cdrom, ipx nätverk och VESA 2.0 i DOS för den ultimata 1993-1995 LAN upplevelsen.

Hoppas ni gillar den, får hoppas polaren inte ogillar att jag sågade i hans vintage låda för han har inte sett videon än

Permalänk
Medlem

Har den FDIV buggen?

Dela 4,195,835 med 3,145,727 i t.ex. windows calc.
Är svaret 1.33373... etc räknar den fel

Har själv en P60 med FDIV buggen (@66MHz!) i ett S4 moderkort.
Trevligt system, även om prestandan med tidiga chipsets var rätt usel.
Att byta från den integrerade grafikkretsen gav mitt system en rejäl prestandaboost.
Trots att det har dedikerat minne verkar det knycka minnesbandbredd till nånting.
Och även om 430LX/NX inte stöder EDO funktionen direkt så fungerar EDO minnen som vanliga FPM.
Vilket gör det bra mycket lättare att hitta minnen

Permalänk
Medlem

Oj, grym video! Men jag blir svettig av vilket meck det var med sånt här mög, som en gång i tiden var the bleeding edge
Tur att att tekniken går framåt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har den FDIV buggen?

Dela 4,195,835 med 3,145,727 i t.ex. windows calc.
Är svaret 1.33373... etc räknar den fel

Har själv en P60 med FDIV buggen (@66MHz!) i ett S4 moderkort.
Trevligt system, även om prestandan med tidiga chipsets var rätt usel.
Att byta från den integrerade grafikkretsen gav mitt system en rejäl prestandaboost.
Trots att det har dedikerat minne verkar det knycka minnesbandbredd till nånting.
Och även om 430LX/NX inte stöder EDO funktionen direkt så fungerar EDO minnen som vanliga FPM.
Vilket gör det bra mycket lättare att hitta minnen

Kan testat om den har FDIV buggen men tänkte inte ens på det.

Integrerade grafiken är ET4000/W32 PCI så fungerar rätt bra kan jag säga i DOS, toppar ut runt 140ps i duke3d man tittar in i en vägg XD
Så nog inte lönt att byta upp sig, inget han vill.

Jo lagade upp ett BISON 3 som var sönderfrätt och dött, det har VLB och det presterar nog ungefär hälften av vad detta gör oavsett PCI eller VLB VGA kort.
Duke3d flyter på denna, doom2 flöt inte ens på BISON 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Oj, grym video! Men jag blir svettig av vilket meck det var med sånt här mög, som en gång i tiden var the bleeding edge
Tur att att tekniken går framåt.

Socket 4 mobosen verkar ha äldre bios än en vettig Socket 3 PCI bräda för en 486.
Alla socket 4 brädor klarar inte ens av att dela ut IRQ'er till PCI utan måst ställas manuelt och det är inte bara att välja en IRQ, har 4st IRQ entrys per slot och sedan saker som rising och falling edge och sånt.
Fick läsa BIOS tillverkarens instruktioner också för att få någon form av grep runt det.

Detta verkar ha auto IRQ assignment i bios och manuelt som option men hade noll effekt på inbyggda PCI grafikkortet tex så undrar om det ens fungerar....

Socket 4 kom ju ut typ 1993 och biosen är därmed äldre än många senare PnP 486 bios och mobos som tillverkades efter socket 4 dog ut.

Permalänk
Entusiast

Riktigt najs bygge!
Tack för hjälpen! Det skall bli kul att få hem den, och få sätta klorna i den.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt bygge!

Ska kolla in det lite närmare sen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När jag var där lanade vi lite med. Fick precis redigerat ihop det hela efter jag fixat upp mainriggen igen.
Action Quake 2 blev det.