Permalänk
Medlem

Metalliskt ljud från Ducky One 2 SF

Hej

Jag fick igår hem ett Ducky One 2 SF med bruna switchar.
Det uppstår ett tydligt metalliskt plongande från tangenterna som varar nästan två sekunder efter tangenterna trycks ner. Det låter både när tangenten trycks ner och när tangenten skjuts upp. Det verkar som att tangentbordet blir en resonanslåda då ljudet låter från hela tangentbordet och inte bara från tangenten som används.
Jag undrar om detta är normalt för Duckys tangentbord eller om det kan röra sig om något produktionsfel.

Har någon av er med Duckys tangentbord upplevt något liknande?

Jag gjorde en kort video där det kan höras.
https://streamable.com/vpqq31

Permalänk
Inaktiv

Köpte in ett ducky till jobbet för något år sen, hade samma problem. Det kallas spring ping tror jag. Det har blivit bättre ju mer jag har använt det dock. Tror inte det är ett produktionsfel.

Permalänk
Medlem

Är väl ganska vanligt på brädor med plate mount. Flera tillverkare har numera någon form av dämpande material i chassit för att minska ljudet. Verkar inte finnas det i Ducky One Mini 2.

Tror det är en en relativt vanlig mod att skruva isär och klä insidan av chassit med någon form av ljuddämpande material. Annars kan det också hjälpa att ha tangentbordet på något mjukt, en s.k. deskmat t.ex. Annars finns det nog inte så mycket att göra.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Brukar det bli bättre med tiden?
Jag tycker inte att det hörs några liknande missljud när man tittar på reviews och soundchecks för tangentbordet på youtube.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma tangentbord och hör samma sak. Stör mig inte speciellt mycket men vill du få bort det kan du ju prova att sätta in lite foam inuti caset.

Visa signatur

| Corsair 275R Airflow | Ryzen 5 3600 | NZXT Kraken M22 | EVGA GeForce GTX 1080 Classified | ASRock B550M Pro4 | 2x8GB 3200Mhz | WD Black SN750 | Seagate BarraCuda |
| Ducky One 2 SF | Logitech G502 | AOC G2460PF 144Hz |

Permalänk
Medlem

Lägger till en datapunkt: Jag har ett flera år gammalt Ducky one (inte 2 modellen) som jag uppfattar som solitt och fritt från pingljud!
(tyvärr har entertangenten pajat dock )
Det har kanske blivit sämre på den fronten på senare modellen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Då flera av er haft samma problem verkar det inte vara lönt att försöka byta mot ett annat exemplar. Det är inte helt säkert att en reklamation skulle gå igenom ändå. Antar att det bara är att försöka vänja sig och hoppas att det blir bättre med tiden. Att försöka modda om tangentbordet blir nog för svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejnud:

Att försöka modda om tangentbordet blir nog för svårt.

Nja, det sitter väl ihopskruvat som allt annat. Skruva isär och kasta in en gammal musmatta eller dylikt så kommer du nog dämpa upp en hel del. Men garantin tappar du ju så klart i så fall, inte för att tangentbord brukar gå sönder sådär värst ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nja, det sitter väl ihopskruvat som allt annat. Skruva isär och kasta in en gammal musmatta eller dylikt så kommer du nog dämpa upp en hel del. Men garantin tappar du ju så klart i så fall, inte för att tangentbord brukar gå sönder sådär värst ofta.

Får nog bestämma mig för om jag ska behålla tangentbordet först. Men tack för tipset!