Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia "Ampere" fortsätter ta andelar i Steams hårdvaruundersökning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia "Ampere" fortsätter ta andelar i Steams hårdvaruundersökning

I den senaste upplagan av speljättens hårdvaruundersökning lyser AMD:s RDNA 2-grafikkort fortsatt med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många användare är det med i statistiken?!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Hur många användare är det med i statistiken?!

Försökte leta själv och det verkar inte som att de delar med sig av hur det mäts, enligt Tom´s Hardware 2018. Kan ju förändrats

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Random buyer; Kom igen AMD mer konkurrens! -köper nVidia

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Random buyer; Kom igen AMD mer konkurrens! -köper nVidia

Jag var inställd på att köpa AMD nu, men med den dåliga (falska) information om tillgänglighet samt deras flopp till webshop så blir det inget AMD-kort förrän dom lyckas prestera något riktigt överlägset.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag var inställd på att köpa AMD nu, men med den dåliga (falska) information om tillgänglighet samt deras flopp till webshop så blir det inget AMD-kort förrän dom lyckas prestera något riktigt överlägset.

Vad ska du då köpa från för tillverkare då nVidia's shop var väl precis lika dålig, och informationen om tillgänglighet var ju inte bättre där heller.

Lever Matrox?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag var inställd på att köpa AMD nu, men med den dåliga (falska) information om tillgänglighet samt deras flopp till webshop så blir det inget AMD-kort förrän dom lyckas prestera något riktigt överlägset.

Jag ser fram emot att se AMDs motsvarighet till DLSS i praktiken. Tidiga tittar visar ju på sisådär förbättring men just DLSS med mera kommer vi ju se grafikkort överleva bra mycket längre än vad de gjort tidigare. Spelar du ett spel som du inte når upp i 60FPS så aktiverar man DLSS och kör i 67% upplösning tex och då rullar det på i över 60FPS igen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Är nvidia så dominerande alltså? Jag trodde amd gjorde bättre ifrån sig och att 5700xt skulle finnas ganska högt på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag var inställd på att köpa AMD nu, men med den dåliga (falska) information om tillgänglighet samt deras flopp till webshop så blir det inget AMD-kort förrän dom lyckas prestera något riktigt överlägset.

Riktigt överlägset, då tror jag du får vänta en eller flera GPU-generationer
Riktigt prisvärt är nog vad du skall sikta in dig på.
Dessvärre kvalar inget i 6000-serien in där för tillfället

Jag tror att 3-6 månader från nu kommer nog behovet av kisel till Sonys och Microsofts spelkonsoler ha lugnat ner sig och kommer resultera i en mer verklighetsnära prissättning av åtminstone AMDs GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Är nvidia så dominerande alltså? Jag trodde amd gjorde bättre ifrån sig och att 5700xt skulle finnas ganska högt på listan.

5700xt har stigit rejält senaste månaderna. 2080Ti var länge högre upp på listan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tar folk verkligen steam hardware survey på allvar? För själv kan jag inte göra det. För att det skulla vara “pålitligt” så skulle det ju krävas att den faktist fråga regelbunnet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tar folk verkligen steam hardware survey på allvar? För själv kan jag inte göra det. För att det skulla vara “pålitligt” så skulle det ju krävas att den faktist fråga regelbunnet.

och frågade på rätt maskin...
Hade länge att den frågade var och varannan månad på en 8 år gammal laptop för jag körde Toki tori någon gång i månaden istället för den speldator jag hade som användes i princip varje dag och var del av VR gänget. Alldrig att det skulle in i statistiken, men denna sandy bridge laptop ohhh yes den vill jag ha med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Riktigt överlägset, då tror jag du får vänta en eller flera GPU-generationer
Riktigt prisvärt är nog vad du skall sikta in dig på.
Dessvärre kvalar inget i 6000-serien in där för tillfället

Jag tror att 3-6 månader från nu kommer nog behovet av kisel till Sonys och Microsofts spelkonsoler ha lugnat ner sig och kommer resultera i en mer verklighetsnära prissättning av åtminstone AMDs GPUer.

Precis vad jag menar, AMD kommer inte vara aktuellt på GPU-sidan på ett bra tag för min del.
Det var halvt prisvärt via deras egna webshop. Men tyvärr, lurad.

Så jag köpte ett 3090 istället... jag är dock fortfarande lurad..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bernd_P1:

Tar folk verkligen steam hardware survey på allvar? För själv kan jag inte göra det. För att det skulla vara “pålitligt” så skulle det ju krävas att den faktist fråga regelbunnet.

Regelbundenheten är för mig inte lika viktigt som att testet är frivilligt att delta i... Förstå hur många som bara klickar bort den där rutan för att dom inte orkar eller inte ens vet vad det är.

Steams Survey kan dock ge en 'indikation', även om det inte är hela sanningen såklart.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag ser fram emot att se AMDs motsvarighet till DLSS i praktiken. Tidiga tittar visar ju på sisådär förbättring men just DLSS med mera kommer vi ju se grafikkort överleva bra mycket längre än vad de gjort tidigare. Spelar du ett spel som du inte når upp i 60FPS så aktiverar man DLSS och kör i 67% upplösning tex och då rullar det på i över 60FPS igen.

Själv är jag en sådan som inte förstår hypen kring DLSS då det ser skit ut.
Jag har provat det i Cyberpunk 2077 och Call of Duty: Black Ops Cold War och det är otroligt mycket uppskalnings artefakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över hur många AAA spel som faktiskt funkar bra på 1050ti, bara man drar ner inställningarna lite. Man glömmer lätt bort att de flesta sitter på low till mid-range hårdvara där ute när man hänger här på Swec

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Själv är jag en sådan som inte förstår hypen kring DLSS då det ser skit ut.
Jag har provat det i Cyberpunk 2077 och Call of Duty: Black Ops Cold War och det är otroligt mycket uppskalnings artefakter.

Jag tror dock att denna typen av teknik är här för att stanna. Vi kommer se både DLSS-liknande funktioner och även beräkningar som sker i molnet med direktuppkoppling. DLSS är väl typ en beräkning i molnet som sen laddats ner typ, sjukt översimplifierat gissar jag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Själv är jag en sådan som inte förstår hypen kring DLSS då det ser skit ut.
Jag har provat det i Cyberpunk 2077 och Call of Duty: Black Ops Cold War och det är otroligt mycket uppskalnings artefakter.

Beror väl på vilket läge du kör det i, men generellt sett så är det en väldigt bra fps-boost för väldigt lite kostnad rent grafiskt. I vissa fall så ser det ju dessutom bättre än ut att bara köra vanliga AA. Så nej, jag skulle verkligen inte säga att det ser skit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Beror väl på vilket läge du kör det i, men generellt sett så är det en väldigt bra fps-boost för väldigt lite kostnad rent grafiskt. I vissa fall så ser det ju dessutom bättre än ut att bara köra vanliga AA. Så nej, jag skulle verkligen inte säga att det ser skit ut.

Grafiskt är det ingen skillnad men på skärpan.
Det är liksom idiotisk att spela i höga upplösningar likt 4K och använda DLSS när den ända anledningen med dom upplösningarna är att ha en så klar och skarp bild som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

och frågade på rätt maskin...
Hade länge att den frågade var och varannan månad på en 8 år gammal laptop för jag körde Toki tori någon gång i månaden istället för den speldator jag hade som användes i princip varje dag och var del av VR gänget. Alldrig att det skulle in i statistiken, men denna sandy bridge laptop ohhh yes den vill jag ha med.

Kör de slumpmäsigt urval i sina undersökningar?

Permalänk
Medlem

Nvidia är stora i Kina och har större andelar i flertalet 'utvecklingsländer' måste vara förklaringen. Har alltid tyckt att Steam underskattar Radeons närvaro (ungefär lika mycket som olika teknikforum generellt överskattar Radeon ).

Permalänk
Medlem

Säger sig själv att Nvidia är överlägsna AMD på GPU sidan.
Nvidia har en extremt stor fördel gällande marknadsföring.

Folk på Swec verkar tro att mega nördarna här är hela skaran folk som köper gpuer.

Förstår inte att folk verkar missa hur stor kraft marknadsföring har.

Permalänk
Inaktiv

Om Ampere-användare ökar, det är trögt att få ut kort på marknaden kan det ju bara innebära att Steam kryper som plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Grafiskt är det ingen skillnad men på skärpan.
Det är liksom idiotisk att spela i höga upplösningar likt 4K och använda DLSS när den ända anledningen med dom upplösningarna är att ha en så klar och skarp bild som möjligt.

Well det finns tre val då (ish), köra native 4K med låg fps, köra native 1080p med hög fps eller 4K DLSS vilket ger nästan lika bra (o i vissa fall bättre) skärpa som 4K native men med samma höga fps som 1080p. För mig är det valet självklart. DLSS ÄR fint det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Well det finns tre val då (ish), köra native 4K med låg fps, köra native 1080p med hög fps eller 4K DLSS vilket ger nästan lika bra (o i vissa fall bättre) skärpa som 4K native men med samma höga fps som 1080p. För mig är det valet självklart. DLSS ÄR fint det!

DLSS i 1080p ger bättre skärpa i 4k än native 4k??? Förklara gärna hur det skulle gå till?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

DLSS i 1080p ger bättre skärpa i 4k än native 4k??? Förklara gärna hur det skulle gå till?

Läs kommentaren igen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Lever Matrox?

Ja konstigt nog, men de övergav nog 3D-acceleration på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Har vi nått punkten då den genomsnittlige konsollanvändaren har kraftfullare hårdvara för gaming än den genomsnittlige PC-spelaren? Om inte än så är vi nog snart där så som utvecklingen ser ut, känns det som. Är det vi PC-spelare som håller tillbaka spel-utvecklingen med våra föråldrade grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Har vi nått punkten då den genomsnittlige konsollanvändaren har kraftfullare hårdvara för gaming än den genomsnittlige PC-spelaren? Om inte än så är vi nog snart där så som utvecklingen ser ut, känns det som. Är det vi PC-spelare som håller tillbaka spel-utvecklingen med våra föråldrade grafikkort?

Man ska nog inte blanda ihop "PC-innehavare" och "PC-spelare", de senare sitter helt säkert genomsnittligen på hårdvara som är i paritet med konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man ska nog inte blanda ihop "PC-innehavare" och "PC-spelare", de senare sitter helt säkert genomsnittligen på hårdvara som är i paritet med konsolerna.

Det är sant, men i Steam's hårdvaruundersökning är det ju endast folk som spelar nu och då med. Den genomsnittliga GPU-prestandan är inte direkt något att skryta med :/