Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

När ställer ni in nylagad mat i kylen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Det är dock väldigt olika mellan olika kylskåp och frysar hur de hanterar detta.

Varför skulle det vara det? Kylskåp är ytterst korkade apparater. Det är en kylkrets som antingen är på eller av, och en termostat som jämför den önskade tempen med den faktiska, och startar eller stoppar kylkretsen utifrån det. Det mest avancerade är en inbyggd hysteres för att undvika att kylkretsen snabbt slås av och på runt det inställda värdet.

Den termiska trögheten kan förstås skilja en del, men förmodligen ganska lite. Det är nog mest vad man har i övrigt i kylen som spelar roll för det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle det vara det? Kylskåp är ytterst korkade apparater. Det är en kylkrets som antingen är på eller av, och en termostat som jämför den önskade tempen med den faktiska, och startar eller stoppar kylkretsen utifrån det. Det mest avancerade är en inbyggd hysteres för att undvika att kylkretsen snabbt slås av och på runt det inställda värdet.

Den termiska trögheten kan förstås skilja en del, men förmodligen ganska lite. Det är nog mest vad man har i övrigt i kylen som spelar roll för det.

Det beror förstås på vart man ställer det. Din termometer kan inte ha varit särskilt nära ditt kokheta vatten för då hade tempen förstås gått upp rätt mycket mer. Men har man plats i kylen så att varma grejer kan stå för sig så borde det inte vara några problem om man inte har en gammal och sliten kyl.

För mig som bor i hyresrätt och därmed är fast med ett litet kylskåp och en liten frys, båda konstant fulla, så är det omöjligt att ställa in något varmt utan att höja temperaturen på något känsligt. Har man typ skinka eller köttfärs kan det bli farligt, men även grönsaker, mejeriprodukter och liknande kan ju lätt bli äckliga om de hamnar nära något varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

En bekant trodde det var okej att käka köttfärssås som råkat står framme i 12-16 timmar, han värmde på den ordentligt innan... hjälpte icke... bodde på toaletten ett dygn efter
Vissa bakterier ger fan i om dom kommer upp i 100 grader

Han kanske inte värmde tillräckligt länge bara?
Det finns en del spännande att läsa här:

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

Permalänk
Medlem

Större delen av livsmedel blir surt om det kyls ner för snabbt, måste svalna innan jag stoppar in det i kylen.

Fast oftast äter jag maten innan den eventuellt packas ner i matlåda så hinner svalna en hel del men lämnar ofta lådan att stå i förseglad låda i 1 timmer eller något.

Jag gör det för smakens skull, stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vart man ställer det. Din termometer kan inte ha varit särskilt nära ditt kokheta vatten för då hade tempen förstås gått upp rätt mycket mer. Men har man plats i kylen så att varma grejer kan stå för sig så borde det inte vara några problem om man inte har en gammal och sliten kyl.

Termometern låg ca 10-12 cm ifrån på samma hylla som kastrullerna.

Gjorde om proceduren men med enbart en kastrull (2 liter kokhett vatten), samma hylla med ca 25-30 cm bort. Där såg jag bara en ökning med 1-2 grader som mest.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om jag skjuter en älg så får den ligga i skogen kanske 6-8 timmar innan den kommer till slakteriet, sen flås den och hänger utomhus ett dygn för att svalna, sen hänger den ungefär 10 dagar i kylrum (+8 grader kanske?) innan styckning. Så jag är inte så rädd om min tillagade mat står några timmar på bänken innan jag sätter den i kylen...