Permalänk
Medlem

ASUS Router AX88

Hade tidigare en ASUS AC router. Bytte till en ASUS AX. Accessen till internet via trådat och wifi funkar utmärkt för Windowsdatorer och Windowspaddan.
Funkar inte för Mobil-androider eller Androidpaddor. Enheterna loggar in och får lokal NAT adress i intranätet via DCHP i routern. Men ingen anslutning till internet. Har avmarkerat Wifi 6 i Routern. Men inget verkar funka.

Någon som har en god ide eller råkat ut för detta tidigare.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Har samma router och upplever Android som ovanligt knepigt med wifi de få gånger en gäst behöver accessa med just android, för allt annat funkar det bra. Har du senaste router firmware så prova att låsa 5ghz till kanal 36 och se om det hjälper.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Tack

..men varken 2,4 eller 5 funkar för Androidmobilerna. Dom loggar in på lokala nätet men får ingen extern Internetadress. Senaste ASUS uppdatering. Trodde att en så vanlig ny router skulle funka på mobiler direkt ur lådan!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Om router har standard settings och andra devices fungerar så tippar jag på att det är något med Android devicerna i sig, någon inställning på dem eller dylikt. Kör själv inte Android så har tyvärr inte mer info där. Prova de klassiska tricken, boota om routern, ta forget wifi på android etc

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Jag har den routern, kör visserligen inte ASUS firmware men inga bekymmer med android eller andra anslutningar.

Permalänk
Medlem

Jag kör ASUS firmware, senaste utgåvan. Har kollat med flera mobiler, olika androidutgåvor. Ingen får extern IP. Men funkar bra på mitt lokala nät. Når kameror, NAS etc utan problem. Eftersom alla Windows klienter funkar, så har jag fått för mig att det är ett katalog (DNS) problem i routern?? Windows har ju Local Hosts.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

@larryd

Du tänker nog fel kring "externt IP"; bakom en router behövs bara ett lokalt IP, via routerns DHCP.

Så om Android-enheterna får varsina IP-adresser så fungerar det som avsett, så långt.

Men om de inte hittar ut på Internet verkar det krångla med DNS, precis som du tänker.

Kolla anslutnings-info från en Windows-enhet: om du ser något annat än routerns lokala IP som "gateway" så lär det rättas till i routern.
Kolla och fundera även på ifall givna DNS/namnserver är rimligt.

Därutöver:
Kan det vara så att gateway/DNS/dylikt är manuellt inställt på Windows-enheterna, till något som uppenbarligen fungerar _på_dem_ även efter router-bytet..?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Tack..

Tänker kanske fel. DHCP i ASUSroutern ger ju en lokal IP adress till enheten. Den har jag låst manuellt, så enheten får alltid samma lokala IP. I windowsenheterna verkar routern skicka med två DNS serveradresser. Dels 192.168.1.1 som är Asusrouterns adress och 8.8.8.8 som går till Google. 8.8.8.8 adressen har jag ställt in på routerns hemsida. Dessutom tror jag att routern skickar med den externa IP adressen som den fått av Telia via nätet. Men i windows vet jag inte var man hittar den.

Så såg det ut tidigare i Androidmobilerna också. Men nu finns ingen extern IP adress längre, utan bara null. Tex när man kollar med appen wifioverview.

Trodde att windowsenheterna har sin LocalHost tabell att falla tillbaka på.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej, den kan inte skicka med den externa IP-adressen internt. En enhet (NIC) får bara en IP. Null betyder att den inte kan läsa den infon.

Vad säger Info/inställningar för WIFI?
Hur får enheterna samma IP varje gång? Förinställt i varje enhet eller låst till MAC? Oavsett, börja med att resetta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej, den kan inte skicka med den externa IP-adressen internt. En enhet (NIC) får bara en IP. Null betyder att den inte kan läsa den infon.

Vad säger Info/inställningar för WIFI?
Hur får enheterna samma IP varje gång? Förinställt i varje enhet eller låst till MAC? Oavsett, börja med att resetta detta.

Wireless inställningarna har jag inte ändrat mer än avaktiverat Wifi 6. I LAN inställningarna har jag manuellt låst NIC's macadress till en fast lokal IP adress. I Wan inställningarna har jag angivit 8.8.8.8 som DNS. Har kollat i mobilen att den får rätt IP adress, gateway och DNS.

I mobilen har jag tagit bort möjligheten att klona macadressen. Den använder originaladressen.

Simsalabim..... ställde in windowsdatorn att dela sin Internetanslutning via Wifi. När jag loggade in med mobilen via windowsdatorns SSID fungerade det utmärkt. Mobilen fick en lokal IP adress som datorn skapat, och kunde nå/få anslutning till Internet och det lokala nätet via datorn utan problem.!! Windowsdatorn var ansluten till routern via Wifi.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av larryd:

Wireless inställningarna har jag inte ändrat mer än avaktiverat Wifi 6. I LAN inställningarna har jag manuellt låst NIC's macadress till en fast lokal IP adress. I Wan inställningarna har jag angivit 8.8.8.8 som DNS. Har kollat i mobilen att den får rätt IP adress, gateway och DNS.

I mobilen har jag tagit bort möjligheten att klona macadressen. Den använder originaladressen.

Simsalabim..... ställde in windowsdatorn att dela sin Internetanslutning via Wifi. När jag loggade in med mobilen via windowsdatorns SSID fungerade det utmärkt. Mobilen fick en lokal IP adress som datorn skapat, och kunde nå/få anslutning till Internet och det lokala nätet via datorn utan problem.!! Windowsdatorn var ansluten till routern via Wifi.

Du har manuellt skrivit in rätt uppgfiter i egenskaper för nätverkskort under IPv4 alltså? För resp. enhet eller i routern?
När du skriver wifi 6, menar du IPv6 eller nya versionen av WiFi?
I WAN-inställningar i routerns gränssnitt har du angett egen DNS?

Iom det sista du skriver låter det som att du anget fel inställningar för IPv4, typ fel DNS eller gateway. Ta bort allt och sätt "Automatisk" istället och se om det funkar. Det låter som att det skulle funka eftersom den får allt automatiskt I'd bet när du ansluter till windowsdatorn trådlöst.

Permalänk
Medlem

Tack

- Med WIFI 6 avsåg jag den nya AX standarden. Den har jag avaktiverat i routern. IPv 6 adress- rymden har jag inte aktiverat.

-I ASUS routern finns under LAN avsnittet en inställning för DNS. Där har jag provat 192.168.1.1 och 8.8.8.8 och tomt. Jag har även kollat att dessa DNS adresser mottagits. Både i mobilerna och Windowsdatorn.

-Nätverkskortet i Windowsdatorn har en massa inställningar. Har inte ändrat något här eftersom Windowsdatorn funkar med wifi

-"Nätverkskortet" i mobilen har bara ett val mellan automatisk DHPC och Static. Om man väljer Static måste man knappa in IP adress, gateway och DNS och något som heter Network prefix length. Det går inte med masken. Har provat Automatic DHCP.

-Du har rätt - Externa IP adressen sänds ej från routern till NIC. Applikationerna/apparna i mobilen frågar själva någon server, som svarar med adressen. Om appen i mobilen inte får svar anger den null i mitt fall.

Kort och gott; när en mobil försöker logga in via wifi till routern. Så får den lokalt IP, gateway och DNS. Mobilen kan nå NICar i det lokala nätet som kameror och NAS. Men när mobilen försöker anropa en extern IP adress händer inget. Den spärren måste sitta i ASUS AX routern.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Tror jag letat på fel ställe...

Misstänker att det inte är ett enkelt DNS problem. När jag köpte ASUS-routern häromdagen så låg det en lapp i lådan. Om jag hade ett visst Intel nätverkskort i en Windowsdator så måste man byta kortets driver. Bytte till den rekommenderade drivern direkt. Resten av Windowsdatorerna har Realtek nätkort.

Alla windowsdatorer funkar men ingen Android-padda eller mobil funkar. Misstänker konstruktionsmiss i ASUS nyste och mest kraftfulla router. Mailat supporten.

Är det ingen annan som haft problem.?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen provat att återställa routern och bara testa default inställningar för att komma åt nätet dvs inget mekk med ip,dhcp, dns etc etc dvs rör inget annan är standard setup typ sätt wifi namn och lösenord och testa sen koppla upp dina enheter mot routern.
https://www.asus.com/support/FAQ/1039078

Hade själv ett issue med att routern inte vill hämta senaste icke-beta firmware så kolla så du verkligen har den senaste just in case.
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-6/All-ser...

Kanske hjälper, kanske inte.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

När det gäller ASUS så är det allt bra att göra en fabriks återställning och sedan konfigurera upp den igen efter att man har bytt firmware.
Det är ju på intet sätt säkert att detta löser alla problem men det har genom årens lopp löst en hel del problem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu funkar det...

Tack,
Följde era råd och resettade efter uppdateringen. Då nollställdes Spoof LAN TTL parametrarna under WAN fliken. Hade dom satta i min gamla Router och förde bara över dom till den nya. Dumt nog. Routern kom i konflikt med kraven från IP Operatören när jag loggade in från en Mobil. Och fimpade kontakten med Internet. Varför det funkade från Windowsdatorer och inte från Android vet nog inte ens operatören.

Visa signatur

Gudrun1