Permalänk
Medlem

Uppgradera GPU. Köpråd!

Nu när skatteverket tagit det de vill ha och ger mig en slant tillbaka tänkte jag lägga in de pengarna i datorn. Känns som en ny GPU skulle vara det bästa att satsa på. (Ja, jag vet att det är väntetid och enbart bokningar är möjliga). Ingen redigering eller mining i åtanke. Bara spel.

Osäker på vad man ska gå på för modell dock. Står och väljer mellan ett RTX 3070 och Radeon 6800. Men valet är svårt.
Båda modellerna har sina fördelar helt klart, och det är ju många kronor det handlar om. Hjälp mig snälla?

De delar jag har i burken nu är:
CPU:Ryzen 5 2600 @4.0 ghz
MoBo:B450 Gaming plus
Ram: 16gb 3000mhz cl 15
GPU: RTX 2060 OC
Monitor: 34" 3440x1440p @144hz (Freesync)
Nätagg: EVGA GQ 650 w

Några råd vilken GPU jag ska ställa mig i kön för? Eller ska jag satsa på någon helt annan komponent?

Permalänk
Medlem

Kör på AMD då du har en Freesync skärm.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig också i måndags för att skaffa nytt grafikkort. På tisdagen kom det in ett gäng 6800 på Inet och jag slog till. Fick hem det dagen efter. 8500kr är väl knappast billigt men jämfört med vad 3070 går för nu så var valet enkelt, iallafall för mig som inte bryr mig skvatt om ray tracing. DLSS hade väl kanske varit trevligt men aldelles för få spel som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Ja, och om jag förstår prestandatesterna någorlunda rätt så lägger väl sig 6800 nånstans mittemellan 3070-80 i de flesta spel (om man inte nyttjar Dlss och RT). På tal om DLSS, är det en mjukvarugrej som AMD kan komma att svara på, eller är det hårdvara? Tänkte om det kan komma en motsvarighet genom drivrutiner eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Ja, och om jag förstår prestandatesterna någorlunda rätt så lägger väl sig 6800 nånstans mittemellan 3070-80 i de flesta spel (om man inte nyttjar Dlss och RT). På tal om DLSS, är det en mjukvarugrej som AMD kan komma att svara på, eller är det hårdvara? Tänkte om det kan komma en motsvarighet genom drivrutiner eller liknande?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31315-amds-dlss-utmanare-fi...

Permalänk
Medlem

Varför inte 6700XT?
Om det lägger sig någorlunda i pris.
Första pris brukar vara helt okej, rent historiskt sätt. Sedan så drar priserna iväg.

Kanske så sätter dem ett högt pris från början på 6700XT..

Är själv sugen på att uppgradera, har lagt best på 3060Ti/3070 Aorus 6890/7990:-
Lade en order innan priserna gick upp.
7990:- är min gräns för ett köp av ett grafikkort, mer än så kommer jag aldrig lägga.

Hittar man en fynd på 3080/6800XT för 9K så kan det vara värt.. men aldrig för de priserna som är ute nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kör på AMD då du har en Freesync skärm.

Nvidia GPUs kan också utnyttja Freesync (AKA Vesa adaptive sync)

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Edit: la till källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

OM bildskärmen stödjer det, inte alla som gör det tyvärr..
Min stödjer det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Edit: la till källa

Det beror ju på vilken version av Freesync det är och om man tänkt använda DP eller HDMI, AMD ger ju minst huvudbry.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34". Med DP-kabel.