NTFS behörigheter och rättigheter funkar inte

Permalänk
Medlem

NTFS behörigheter och rättigheter funkar inte

Har Windows server 2019 med hyper-v VM på. Har tre konton (Per Karlsson, Niklas Persson, Nils Andersson) Och Marknadsavdelningen och Ekonomiavdelningen. Per är med i båda två och Niklas är med i marknad och Nils är med i Ekonomi.

Jag har gjort en testmapp för att kolla om alla behörigheter funkar med alla grupper. Jag har också gjort två filer i testmappen (Ekonomifiler och Marknadsfiler) och i dom filerna har jag Marknad.txt och Ekonomi.txt.

Och vad jag har gjort är att jag har gjort Allow-modify för Marknadsavdelningen och Ekonomi. Sen kan bara Marknad gå in och kolla på ekonomifiler och inte skriva i text filen. Och vice versa med markandsfiler.

Men när jag väll ska gå in på ett konto som bara är medlem i marknadsavdelningen så kan jag fortfarande gå in på ekonomifiler och skriva och lägga till dokument. Så rättigheterna funkar alltså inte.

Vet inte vad problemet kan vara. Har försökt att göra nya testmappar och göra lite olika saker men det funkar inte.

Testade att inte ge admin några rättigheter för testmappen och jag kan fortfarande gå in som admin och göra vad jag vill.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta advance sharing på marknadsfiler och ekonomifiler och då tog jag change och read på ekonomiavdelningen på ekonomifiler och bara read på marknadsavdelningen. Och då funkar det typ, jag kan alltså lägga till filer i ekonomifiler och om jag är inloggad med ett konto som är med i ekonomiav. Men jag kan inte lägga till filer eller dokument i marknadsfiler så det är ju bra. Men fortfarande inte det jag vill göra.

Permalänk

Avdelningara är AD-grupper alltså?`

Dela ut mappen med advanced sharing till Authenitcated Users med full control, sen kan du strypa rättigheter med NTFS.

Du kommer också behöva ta bort en del inbyggda rättigheter i mapparna har jag för mig, tror att Authenticated Users per default får en del.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Avdelningara är AD-grupper alltså?`

Dela ut mappen med advanced sharing till Authenitcated Users med full control, sen kan du strypa rättigheter med NTFS.

Du kommer också behöva ta bort en del inbyggda rättigheter i mapparna har jag för mig, tror att Authenticated Users per default får en del.

aa, jag har gjort en OU som jag har skapat Ekonomi och Marknadsavdelningar.

Men ska testa detta:)

Btw, när jag väll är inne på typ Niklas som är med i ekonomi så kan jag gå in och skriva i ekonomi.txt och sedan klicka på arkiv och spara det jag skrev i text filen. Men om jag går in på Marknad.txt och ska klicka på arkiv och klicka spara så får jag upp en ny utforskare där jag kan spara marknad.txt på självaste datorn. Så på något sätt så funkar rättigheterna lite isf. För jag kan spara det jag skrev i ekonomi men det jag skrev i marknad.txt kan jag bara spara på datorn och inte spara det i text filen som är ut delad.