Mobilt BankID kraschar Android och spärrar sig

Permalänk
Avstängd

Mobilt BankID kraschar Android och spärrar sig

När jag varit ute och gått länge med smartphone (lyssnat på musik via GoneMAD app) och sedan aktiverar 4G för att gå in på Swedbank och överföra pengar mellan konton så startar jag Mobilt BankID för att logga in och startar hela mobilen (HTC One A9 - Android 7.0 om jag minns rätt) om sig.

Detta har inträffat länge innan buggen med WebView som fick flera svenska appar att krascha för en vecka sedan. Nu blev det samma vända igen. Jag var ute och gick länge. Gick på affären och startade 4G för att överföra pengar med Mobilt BankID i Swedbank appen.

("Varför inte ha alla pengar direkt på kortkontot så att du vid ett snedsteg kan förlora alla dina pengar till ett bedrägeribrott?", exakt därför. Förlorade 2 lax från någon i London som köpte tvättmedel för pengarna. Fick tillbaka dessa och har sedan dess aldrig haft alla pengar direkt på kortkontot i banken.)

Precis när Mobilt BankID appen startades så starta hela mobilen om sig. "Inga problem" tänker jag. Men då tamefanimig får Mobilt BankID appen för sig att den har utsatts för hacking försök och väljer att spärra sig helt trots att den annars är giltig till och med 27:e maj 2022. Vilket stolpskott till app-design beslutade om det? Ok att den spärrar sig vid flera inloggningsförsök. Men att programmet hänger sig så skall den spärra sig för att det anses vara hackingförsök i appenb?

Så nu är jag utan åtkomst till Swedbank (buhu för mig - dagens I-landsproblem) och jag har lyckats byta batteri på min ovala inloggningsdosa (från 2008!!!) men den kräver någon slags bekräftelsekod som jag bara tydligen skall kunna få om jag besöker ett fysiskt Swedbankkontor - under coronatider.

Jo, jag tackar ja! En sak har jag iaf lärt mig: ha aldrig allt på en och samma sketna enhet (smartphone). Jag har alltid avskytt smartphones pga. deras touchscreens, hur de förvandlat majoriteten av människor till vandrande teknikzombies, med mera. Och detta är återigen ett ytterligare skäl till att avsky dem.

Hursomhelst. Hur stor är sannolikheten att jag kan få en bekräftelsekod över telefon från Swedbank eller måste jag fanimig besöka deras ***** kontor och stå utomhus bland alla COVID-19-galningar?! Jag har haft luktsinne under hela 2019-2021 och tänker inte förlora det pga. careless low-lifers hängandes ute på stan runt navet och dylikt.

Jag misstänker tyvärr att när gamla ovala dosan slocknar pga. batteri så försvinner även dess PIN-kod vilket gör att den nog måste hanteras nere vid fysiskt viruskontor eftersom "hur vet dem annars att jag är jag och inte en galen scammer?!". Ajja, tackar att hela mitt liv rasar omkull pga. en app på smartphone.

Återigen - ha aldrig alla ägg i en och samma korg! Smartphones är det både det bästa och sämsta som människan skapat. Det och kärnfysik. Till sist så önskar jag Google xxxx xxx xxx xxx xxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxxx xxx xxxxx-xx! (självcensur)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid

Du får en ny dosa vid besök på ett fysiskt kontor. Den gamla lämnas tebax. Min dosa gav upp för 1 år sedan så jag fasar för den dag mubilen <tm kråkan> vägrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Du får en ny dosa vid besök på ett fysiskt kontor. Den gamla lämnas tebax. Min dosa gav upp för 1 år sedan så jag fasar för den dag mubilen <tm kråkan> vägrar.

Då förstår jag. Då får jag försöka hitta en lämplig hazosuit och sedan blockera ingången till kontoret imorgon eftersom det är röd dag idag och därmed stängt. I samma veva kommer jag oxå att förnya mitt betalkort som löper ut 11:e månaden i år så flera flugor i en smäll!

EDIT: Har de möjlighet att utfärda nya dosa på plats eller måste man vänta flera arbetsdagar och besöka kontoret igen? Egentligen behöver jag bara bekräftelsekod för min nuvarande ovala dosa. Jag har dålig tajming med att behöva skicka in inkomstdeklaration+bokslut för 2020 i min enskilda firma denna månad...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid

Du lär nog ringa och fråga. Neddragningar/inskränkningar på kontoren sker konstant. Du kanske lär åka till Stockholm för detta!

Permalänk
Hedersmedlem

Ny dosa brukar man få direkt, inga konstigheter. Var några år sedan jag bytte min nu men var inget problem då. Det gick på några minuter.

Ring banken i förväg så kan du nog få information om hur du ska göra.

Erfarenhetsmässigt så brukar det vara väldigt glest mellan kunderna på banken en vardagsförmiddag så jag tror knappast att du behöver bekymra dig så mycket över den saken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Du lär nog ringa och fråga. Neddragningar/inskränkningar på kontoren sker konstant. Du kanske lär åka till Stockholm för detta!

Ringa och fråga hur då? Menar du när man måste legitimera sig med hjälp av Mobilt BankID i telefonen innan man ens får komma fram till någon på telefon?

Vilket jag provade nu. Hoppsan, Swedbank! Där tänkte ni till hur man skapar en rävsax!

Och femsiffriga koden vilket jag ALDRIG har hört talas om under mina 16 år som kund där.

Jag kan min sexsiffriga Mobilt BankID kod och min fyrsiffriga PIN-kod. Men det verkar inte vara tillräckligt för dem?

Då var hela livet förstört av en app... det är som kärnvapenkrig orsakat av en simpel app... jag blir vräkt om en månad precis som Myanmar togs över av Swedbank... Swedbank xxxxxxx xxxxx xxxxx-xx! (självcensur)

(och ja, bankindustrin går det sämst för - självfallet måste de göra nedskärningar på fysisk personal!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Ny dosa brukar man få direkt, inga konstigheter. Var några år sedan jag bytte min nu men var inget problem då. Det gick på några minuter.

Ring banken i förväg så kan du nog få information om hur du ska göra.

Erfarenhetsmässigt så brukar det vara väldigt glest mellan kunderna på banken en vardagsförmiddag så jag tror knappast att du behöver bekymra dig så mycket över den saken.

Ja, jag hoppas att de magiskt kan ploppa fram en ny bankdosa och måste de ha betalt för den magiska kvantfysiska enheten så blir det problem eftersom jag inte kan överföra pengar mellan kontona för att betala med kortet om de inte tar faktura så att säga...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Ja, jag hoppas att de magiskt kan ploppa fram en ny bankdosa och måste de ha betalt för den magiska kvantfysiska enheten så blir det problem eftersom jag inte kan överföra pengar mellan kontona för att betala med kortet om de inte tar faktura så att säga...

Min var gratis så inga konstigheter.

Men som tidigare nämnt, ring till dem när de öppnar i morgon.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Min var gratis så inga konstigheter.

Men som tidigare nämnt, ring till dem när de öppnar i morgon.

Menar du deras lokala kontorstelefon eller deras nationella nummer? (vilket jag provat vilket krävde 5-siffrig kod från telefonbanken eller Mobilt BankID - båda jag saknar)

Annandag påsk verkar vara röd dag så ingen bankdag då, nej.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Menar du deras lokala kontorstelefon eller deras nationella nummer? (vilket jag provat vilket krävde 5-siffrig kod från telefonbanken eller Mobilt BankID - båda jag saknar)

Annandag påsk verkar vara röd dag så ingen bankdag då, nej.

Till kontoret du ska besöka är det bäst att ringa. De ska ha koll och imorgon tisdag borde de ha öppet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Appens fel? Snarare telefonens fel, ett sekel har gått sen senaste uppdateringen 🙈 köp en iphone om du vill behålla samma telefon länge. 👍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Appens fel? Snarare telefonens fel, ett sekel har gått sen senaste uppdateringen 🙈 köp en iphone om du vill behålla samma telefon länge. 👍

Ja, högst troligt. Ett fel i mobilen är att dess Cache alltid käkar upp hela flashminnet. Och då har jag inga specialappar som kan käka upp det förutom Facebook Messenger, YouTube, och/eller GMAIL. Jag har endast WiFi, ingen Bluetooth, och endast 4G (kör kontantkort) vid behov utomhus.

iPhone får jag inte köpa för storebror, så det blir inget av!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja du behöver ny dosa. De finns inne på kontoren, annars skulle de inte kunna få några nya kunder. De knyter en ny dosa till dig och lämnar över den. Du kommer också behöva ditt kodkort för att aktivera utökad användning.

Har du kod (PIN) för telefonbanken kan du ringa dit för att föra över pengar mellan dina konton. Du lämnas alltså inte utan att kunna använda debitkortet som betalkort innan du fått en ny dosa och eventuellt kodkort, kodkortet behöver du om du ska göra något som behöver utökad behörighet.

Finns ingen anledning till rants eller anledning för andra att hoppa på något missriktat samhällshat. Det kontantlösa kontoret på din ort kommer kunna hjälpa dig utan problem.

Är det dessutom jätteviktigt att alltid ha tillgång till betalkort så får man ju även ha en från en annan bank/utgivare då korten är online och fungerar inte när den specifika banken har problem. Swedbank och Sparbankerna har även bankid på kort för övrigt – giltighetstiden där är 5 år. Du kommer inte kunna bära med dig kortläsaren rimligtvis (den är inte personlig), men väl själva bankid på kort i plånboken. Finns andra alternativ än att betala 500 kr för bankid på kort dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ringa och fråga hur då? Menar du när man måste legitimera sig med hjälp av Mobilt BankID i telefonen innan man ens får komma fram till någon på telefon?

Vilket jag provade nu. Hoppsan, Swedbank! Där tänkte ni till hur man skapar en rävsax!

Och femsiffriga koden vilket jag ALDRIG har hört talas om under mina 16 år som kund där.

Jag kan min sexsiffriga Mobilt BankID kod och min fyrsiffriga PIN-kod. Men det verkar inte vara tillräckligt för dem?

Då var hela livet förstört av en app... det är som kärnvapenkrig orsakat av en simpel app... jag blir vräkt om en månad precis som Myanmar togs över av Swedbank... Swedbank xxxxxxx xxxxx xxxxx-xx! (självcensur)

(och ja, bankindustrin går det sämst för - självfallet måste de göra nedskärningar på fysisk personal!)

Det går ju utmärkt att ringa swedbank om generella frågor likt din. Du behöver inte logga in på bankid för det.

Permalänk
Medlem

Kör för övrigt kontantkort och kan lämna mobildata påslaget hela tiden, använder mellan 1-2 GB/mån om jag surfar en del på telefonen. Kör man bara betaltjänster klarar man sig på typ WiFog Zero som alltså kostar 0 kr/mån – så om jag helt plötsligt skulle bli för snål för 95 kr/mån skulle jag kunna köra 1 SIM med WiFog Zero och 1 SIM med några kronor tankade i saldo för de månader man använder mer än 15 min samtalstid. 100 kr/år är inte så farligt.

Detta är OT som bara den, men du själv svävade iväg där och berättade om saker du inte behöver ta upp. Sen är det just det att du inte har mobildata påslaget hela tiden har förmodligen inget med ditt kontantkort att göra så vida du inte har noll surf och betalar per MB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Kör för övrigt kontantkort och kan lämna mobildata påslaget hela tiden, använder mellan 1-2 GB/mån om jag surfar en del på telefonen. Kör man bara betaltjänster klarar man sig på typ WiFog Zero som alltså kostar 0 kr/mån – så om jag helt plötsligt skulle bli för snål för 95 kr/mån skulle jag kunna köra 1 SIM med WiFog Zero och 1 SIM med några kronor tankade i saldo för de månader man använder mer än 15 min samtalstid. 100 kr/år är inte så farligt.

Detta är OT som bara den, men du själv svävade iväg där och berättade om saker du inte behöver ta upp. Sen är det just det att du inte har mobildata påslaget hela tiden har förmodligen inget med ditt kontantkort att göra så vida du inte har noll surf och betalar per MB.

Det är just att appen bara kraschade + mobilen efter att jag startat 4G för att sedan logga in på Swedbank med Mobilt BankID. Och att det inträffat förut innan WebView-buggen för någon vecka sedan. Att det sedan är kontantkort är troligen irrelevant, ja.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är just att appen bara kraschade + mobilen efter att jag startat 4G för att sedan logga in på Swedbank med Mobilt BankID. Och att det inträffat förut innan WebView-buggen för någon vecka sedan. Att det sedan är kontantkort är troligen irrelevant, ja.

Dags att köpa en ny telefon för 1000-1300 kr?

Annars får du väl välja PIN och lära dig använda telefonbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har dålig tajming med att behöva skicka in inkomstdeklaration+bokslut för 2020 i min enskilda firma denna månad...

Du har ny dosa den 6 april och således också bankid om du traskar in till kontoret i Sundsvall i morgon mellan 10:00-16:00 – långt innan deklarationen ska vara inne 3 maj. Återkom i morgon så ska du nog se att det gick smidigt.

Det är mindre fara att besöka bankkontoret än matvaruaffären. Ingen kommer trängas på bankkontoret eller ta på allt, handsprit kommer finnas vid disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ny dosa brukar man få direkt, inga konstigheter. Var några år sedan jag bytte min nu men var inget problem då. Det gick på några minuter.

Ring banken i förväg så kan du nog få information om hur du ska göra.

Erfarenhetsmässigt så brukar det vara väldigt glest mellan kunderna på banken en vardagsförmiddag så jag tror knappast att du behöver bekymra dig så mycket över den saken.

Av erfarenhet (dock inte Swedbank i det fallet) så är den konstighet man kan råka ut för en KYC-bunt. Jag hade inte för egen räkning varit inne på ett fysiskt kontor hos den banken på ganska många år. Att jag hade fyllt i en enklare i internetbanken spelade ingen roll. Dessa förbaskade KYC-blanketter har jag sett till leda av andra skäl, så det var inte riktigt vad jag hade lust att stå och fylla i på bankkontoret.

I mitt fall hade dosan passerat "bäst före", vilket jag tror var tio+två år e dyl. Den var alltså inte död, utan hade låst sig. Jag har dock testat att byta batteri på en annan dosa som inte var min och det går inte. Eller det går i så måtto att dosan vaknar, men den blir fortsatt oanvändbar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Av erfarenhet (dock inte Swedbank i det fallet) så är den konstighet man kan råka ut för en KYC-bunt. Jag hade inte för egen räkning varit inne på ett fysiskt kontor hos den banken på ganska många år. Att jag hade fyllt i en enklare i internetbanken spelade ingen roll. Dessa förbaskade KYC-blanketter har jag sett till leda av andra skäl, så det var inte riktigt vad jag hade lust att stå och fylla i på bankkontoret.

I mitt fall hade dosan passerat "bäst före", vilket jag tror var tio+två år e dyl. Den var alltså inte död, utan hade låst sig. Jag har dock testat att byta batteri på en annan dosa som inte var min och det går inte. Eller det går i så måtto att dosan vaknar, men den blir fortsatt oanvändbar.

Exakt det med min ovala(!) säkerhetsdosa från 2008(!). Jag bröt upp den och bytte batteri och den frågar om att "bekräfta ny PIN-kod" vilket är på 8 siffror och inte den vanliga fyrsiffriga PIN-koden som annars används för att logga in med denna gamla variant av säkerhetsdosa.

Möjligen kan de byta ut mot en mer modern där den inte pajjar så fort batterierna måste bytas. En 3-volts CL2032 i gamla säkerhetsdosan medan 3 AAA-batterier tycks använda i den moderna säkerhestdosan som erbjuds av Swedbank. Dessutom verkar det finnas inbyggt minne i den nya varianten så du inte måste ta den till bankkontor varje gång du skall byta batteri pga. förlorad vald PIN-kod.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Det är en ny dosa på swedbank som även har en kamera som läser av QR koder.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/sakerhetsdos...

Annars är din mobil som sagt gammal och det finns inga budgetmobiler som man kan köpa som håller länge.
Vill du hålla budget så kolla in Xiaomi. Man kan få en bra mobil för 1200kr
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-r...

Eller en mobil för 2500kr som på papperet utklassar vissa premiummobiler:
6,67" 120 Hz-skärm
6 GB RAM + 128 GB lagring
Bakre 64 mp quad-kamera
https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-m...
I verkligheten utklassar den inte, men ändå mycket mobil för pengarna.
Och vill man ha kvalite så finns det andra märken.

Permalänk
Medlem

Bara den senaste dosan från Swedbank och Sparbankerna som det går att byta batterier på, "nyckeln" raderas på de äldre när batteriet dör och själva parningen till ditt konto måste göras personligen inne på banken och då har de alltid passat på att ge dig en ny dosa av senare modell.

När batterierna dött i den nya dosan är det säkert dags att uppgradera i vilket fall som helst.

Tror min orangea säkerhetsdosa höll i ca 10 år. Skaffa en bank utan fysiska kontor om du inte vill göra ett personligt besök var årtionde – men då måste du vänta på rekommenderat brev när den väl ska bytas ut. Sett till Corona är säkert bankkontoren en bättre miljö än Postnords ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara den senaste dosan från Swedbank och Sparbankerna som det går att byta batterier på

Går om man är lite snabb på dom äldre med.
https://www.byggoteknik.se/byta-batteri-swedbank-sakerhetsdos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking90:

Ja, om batteriet inte dött kan man byta batterier i liknande sammanhang oavsett vad det är, man kan ju köra 3 V från ett labbagg under tiden. Ofta så har man låtit batteriet dö helt i hållet...

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Nu har jag varit på det biologiska uppdraget och tro tamefanimig alla stolpskott som ställer sig precis bakom en när man har vinden mot sin rygg så skiten kan komma nära. Jag var först på plats 09:42. Sedan ställer sig stolpskotten (hur kan sådana ens röra på sig?) precis framför mig. Jag var på gränsen att låstas som om jag fick en stroke eller dylikt men höll mig.

Väl inne var jag första kunden och jag fick en orange säkerhetsdosa plus att jag passa på att beställa nytt betalkort som skickas till postlåda då mitt nuvarande löper ut nu i oktober i år. Nu ligger orange säkerhetsdosa i två dagars karantän vid särskild plats inne i köket.

När jag kommer hem får jag läsa på fejjan, "Till minne av en 34-åring - som dog av COVID-19 - vid det lokala universitetet". Kul om jag nu får skiten pga. gamla stolpskott (personen ifråga som ställde sig framför mig såg minst 60+ år gammal ut). Mitt luktsinne verkar vara starkare nu (kan känna av kanel på längre avstånd) än vad det var sedan panikinlägget för några månader sedan.

Kalla mig galen, lustigkurre, med mera, men jag tänker inte dö av något vissa (stolpskott) kallar för en "lättare influensa". Pinsamt när man knappt är 33 år gammal. Men inte omöjligt enligt utsagan ovan. Skönt iaf att ha fixat med banken och håller tummarna att jag endast behöver besöka det efter att vi återhämtat oss från århundradets största solvind.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tittade alldeles nyligen i statistiken hos Socialstyrelsen och det är 0,9 % av de avlidna som är under 50 år. Under 40 är förstås andelen ännu lägre, men man anger alltså under 50 i klump. Börjar man ta bort vissa med särskilda riskfaktorer sjunker sannolikt andelen ytterligare. Mycket talar för att smittspridningen varit högst bland de i arbetsför ålder också. Även om man kan ha synpunkter på saker är det nog lämpligt att trots allt behålla perspektivet och inte få totalt tuppjuck. Men visst, jag frågade en på Bauhaus vid ett tillfälle om ögonmåttet var trasigt. Det var en sån där som flyttar efter när man själv försöker öka avståndet...

Om du inte ska byta kort så skickar banken hem ett nytt när det gamla håller på att gå ut, utan du du ber om det.

correct av autocorrect...
Permalänk
Medlem

Hur klarar du att handla mat eller hämta ut något från paketombudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur klarar du att handla mat eller hämta ut något från paketombudet?

Tror du verkligen att hen klarar av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Tror du verkligen att hen klarar av det

Man undrar ju från beskrivningen av folk, men tråden börjar ändå med att han var på väg in till affären efter sin promenad (vilket man brukar göra utomhus också).

I butiker trängs folk inomhus, och tar på betydligt fler grejer med sämre tillgång till handsprit än inne på banken – här är det fasansfullt för att folk står nära utomhus. Vill man stå och köa i ordning utomhus besök Systembolaget som har personal som hanterar det utanför butiken så väl som inne. Till banken är det väl bara att komma fem minuter efter tio så är det ingen kö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hur klarar du att handla mat eller hämta ut något från paketombudet?

Väldigt enkelt: större utrymme att röra sig vid, hålla avstånd, ingen trång ingång där man måste skynda sig in för att få en kölapp för att sedan sitta i ett trångt utrymme i väntan på sin tur. Jag bor nära Sundsvalls tredje största matvaruaffär så det är inga problem.

Bästa tiden att gå att handla på är kl.07:00 på lördagsmornar - då vill verkligen INGEN vara där förutom jag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |