Permalänk
Medlem

Netgear readynas duo problem.

Hejsan.

Jag har ett problem med min nas kör med win10.
Jag hittar den o kan komma in i katalogerna o kan kopiera filer i ca 20 sec innan den förlora kontakt o jag får vänta igen till han dyker upp igen.

Sen så kommer jag inte in som admin heller så kan inte ändra nått o vill inte föra fabriks reset för då försvinner ju alla filer.

Vad är de som kan va problem?

/mvh
Andreas

Permalänk
Medlem

Hur ansluter du till den?
Kabel eller trådlöst?
Har den statisk IP eller DHCP adress?
Senaste firmware?

Permalänk
Medlem

Just nu så har jag den kopplad till en Router o DHCP address o gammal firmware. kommer som sagt inte åt den genom hemsida.

Permalänk
Medlem

Eftersom den inte har display till skillnad från sina större 4-disk varianter så är man komplett blind på var den stannar i processen (ja om man inte försöker räkna antal blink och leta i manualen vad de betyder).

Gissar också att du inte har SSH aktiverad i installationen (riktigt gamla modeller måste man ladda i en fil, senare versioner en bock någonstans i GUI:t måste klickas i) SSH har egenskapen att den startar väldigt tidigt i boot-processen och man kan gå med 'Putty' som ssh-terminal in och kika runt (och bland det första man knappar är 'dmesg' - det är där man ser om det är strul med diskar eller RAID-ihopsättningar som skiter sig) och kanske åtgärda saker fast väldigt mycket inte har startat som det skall (som din web-gui) eller inte kan montera diskar - har man inte aktiverat 'SSH' tidigare och provat att det fungerar med tex 'putty' så har man i stort sett skjutit sig själv i foten och är helt hjälplös utan några verktyg att använda vid tillfällen när det börja strula.

Mer trolig alternativ för dig, och då i avseende att rädda filer:

Ta ur diskarna och sätt i en varsin diskdocka och koppla till en ubuntu-live startad på en USB-sticka och starta upp ubuntu och logga in (förutsätter att du kan lite linux och de vanligaste använda distributioner, vet hur du i BIOS kan ställa in/välja att starta LInux från en USB-sticka)

När du ansluter de 2 USB-anslutningarna från diskdockorna med de 2 diskarna och de varvat upp (eller ansluts via SATA-kabel på en stationär dator - och förstås diskkraftkabel till dem) så är det med stor sannolikhet att ubuntu hittar partitionerna och monterar dessa automatik.

I det läget så är det dags att kopiera ut alla filer till en annan inkopplad USB-disk för tillfället och rymmer minst hela volymen som netgear duo hade i filer..

Är det i RAID1 så kanske en disk gått sönder och då monteras inte diskarna automatiskt utan man får titta i manualen för mdadm-RAID hur man kan montera med bara en disk fungerande i RAID1

Är det Jbod/RAID 0 och en disk sönder så har du mina kondoleanser för dina förlorade data och hoppas att du har en fräsch backup av din NAS - annars är det nu du lär dig varför man gör backup även på NAS, och det gäller alla märken och oavsett prislapp på dem!.

En ytterligare faktor att det inte vill starta upp kan också vara på strömförsörjnings-adaptern - De är inte särskilt benägna att gå sönder över tiden men har man en annan likadan att prova med så bör man prova.

Kraft som går sönder hör till runt 50% av riskerna varför en enhet slutar att fungera en dag.

---

Slutligen - inget av detta görs under windows - bara i linux och se till att Linux startar säkert från USB-stickan och anslut inte diskarna förrän efteråt ubuntu bootat upp (faktum är att man kan ansluta SATA-sladdarna också i efterhand till diskarna när datorn är uppe och snurrar 'det är plug'n'play' även där på samma sätt som när man kopplar in USB-enheter i efterhand - faktiskt ingen skillnad alls i hantering då alla diskar i Linux är SCSI-diskar rent logiskt....

Låt inte windows ens ha chansen att sätta huggtänderna på diskarna endaste en gång (och då, och bara just då föreslår att diskarna skall formateras och du klickar 'ja' av bara farten innan du insåg vad du just gjorde...) då det kan minska dina möjligheter att rädda filer väldigt mycket...

Att windows föreslår formatering med en enda knapptryckning från katastrofen så fort den inte känner igen en partition eller filsystem på en disk är ett jävla otyg!!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret får la kolla om jag kan fixa detta eller om jag får vänta o be om hjälp.