PCIe x1 Funkar inte, PCIe x16 funkar

Permalänk
Medlem

PCIe x1 Funkar inte, PCIe x16 funkar

Hej alla!
Flyttar ut frågan hur istället då tror att det finns fler ögon som kan hjälpa till 😅

När jag stoppar in ett extra kort med riser i en PCIe x1 plats så startade datorn om sig men när jag stoppar in en PCIe x16 plats så funkar allt bra.

Felsökning:
Det bör inte vara problem med strömförsörjningen då det funkar när jag byter slot i moderkortet.

När jag startade datorn första gången funkade det men sedan bytte skärmen upplösning (ungefär som man installerar drivers) och sedan dog datorn.

(I skrivande stund misstänker jag att drivers bör installeras i x16 sloten och sedan kan kabel bytas till x1 slot.

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Fungerar ett annat grafikkort med riser i samma slot? Blor det likadant i alla eller bara ett? Har du testat annan riser? Dom har en tendens att inte funka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej alla!
Flyttar ut frågan hur istället då tror att det finns fler ögon som kan hjälpa till 😅

När jag stoppar in ett extra kort med riser i en PCIe x1 plats så startade datorn om sig men när jag stoppar in en PCIe x16 plats så funkar allt bra.

Felsökning:
Det bör inte vara problem med strömförsörjningen då det funkar när jag byter slot i moderkortet.

När jag startade datorn första gången funkade det men sedan bytte skärmen upplösning (ungefär som man installerar drivers) och sedan dog datorn.

(I skrivande stund misstänker jag att drivers bör installeras i x16 sloten och sedan kan kabel bytas till x1 slot.

Vad kan det vara?

borde inte vara några konstigheter, vad är det för riser du kör med ? vet att om det är en billigare variant så kan det vara där felet ligger.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fungerar ett annat grafikkort med riser i samma slot? Blor det likadant i alla eller bara ett? Har du testat annan riser? Dom har en tendens att inte funka.

Menar du att det kan vara så att denna specifika riser x1 till x16 kanske inte funkar i en x1 slot?
Jag kan testa byta plats på den som är i riggen och utanför senare.
Saken är att jag inte behöver det nu men om jag mot förmodan skulle lyckas få tag på ett till GPU så kan det vara intressant.

Skrivet av norrby89:

borde inte vara några konstigheter, vad är det för riser du kör med ? vet att om det är en billigare variant så kan det vara där felet ligger.

Jag hittade ett par på amazon, men menar du att en billigare riser 1x-16x inte funkar i en x1 slot men funkar i en x16 slot?

Permalänk
Medlem

Alltså, risern kan vara defekt - hur det visar sig i slutändan kan variera väldigt mycket. Vad är det för riser du har köpt? En länk vore bra, med tanke på att det finns en himla massa olika typer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alltså, risern kan vara defekt - hur det visar sig i slutändan kan variera väldigt mycket. Vad är det för riser du har köpt? En länk vore bra, med tanke på att det finns en himla massa olika typer.

Den verkar heta 009S PCI-E, https://www.amazon.se/dp/B08VD3GRP9/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_...

Permalänk
Medlem

En annan fråga, kan jag ta 1st 8 pin (PCIe) som kommer från PSU med 2 st 8 pin i slutändan. Sätta en splitter på den för att få 2x8 pin till Gpu och 1x6 pin till riser kortet? Kortet drar 120w enl. programmet och allt går på 1 st PCIe kabel med splitter till totalt 2x8+1x6pin. Kan kabeln klara av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Menar du att det kan vara så att denna specifika riser x1 till x16 kanske inte funkar i en x1 slot?
Jag kan testa byta plats på den som är i riggen och utanför senare.
Saken är att jag inte behöver det nu men om jag mot förmodan skulle lyckas få tag på ett till GPU så kan det vara intressant.

Jag hittade ett par på amazon, men menar du att en billigare riser 1x-16x inte funkar i en x1 slot men funkar i en x16 slot?

Vad har du för system i övrigt? Samt kan vara att det är olika pci-e version på portarna i moderkortet, eller att dom körs på olika versioner.

Men skulle gissa på att ditt problem ligger förmodligen nånstans i risern, och skulle skaffa en ordentlig sådan istället för en som använder sig av usb.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag bytte lite nu till följande:
Jag har två PCIe kablar med 2 st 6+2 pin, jag kallar dessa för a och b.

PCIe kabel 1a+b —> 3070
PCIe kabel 2a —> 3060ti
PCIe kabel 2b —> splitter till varsitt 6pin gpu riser

Detta känns bättre då ström till risers är nog mindre krävande

Permalänk
Medlem

Varje riser drar 75W, så kör du två på samma kabel är du uppe i 150W. Använder du denna kabel samtidigt till grafikkortet så kanske du kommer över dom typ 300W som kabeln klarar.

Vid drivrutinskrasch, vid uppstart eller liknande så kan grafikkortet gå på fullt ös och är alltså inte nerklockat något. Kör du grafikkort + två risers så kan det bli för mycket.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ska jag dra molex direkt från PSU till båda?

Permalänk
Medlem

My har jag dragit en 6 pin till molex (den som ingår från corsair hx1000i) direkt till en riser.
Verkar vara många erfarna dom säger att det funkar. Får testa det i några dagar.

Permalänk
Medlem

Vadå 6pin till molex? Men ja, det är bättre att använda separata kablar. Vissa klagar på molex (4pin) och sata, men det är för det mesta överdrivet och inga problem i ditt fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nyttja inte SATA för att driva era risers. Brandrisken är stor även om de måhända pallar med det en stund.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Använd ALDRIG sata för att driva risers, de klarar att köra ca 54W och risern kan dra upp till 75W så det är ett bra sätt om du vill starta en brand. Molex funkar men de klarar ca 156W så du bör max driva 1 riser på en molex kabel. Det är bäst att köra på pcie.

https://www.gpuminingresources.com/p/psu-cables.html

Här har du en "guide" som beskriver ganska bra hur du bör tänka för att inte överbelasta kablarna. Om du använder kina splitters så får du fundera på hur mycket effekt du känner dig bekväm med att köra i genom dom.

Och pressa inte din PSU till gränsen, se till att lämna runt 20% marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vadå 6pin till molex? Men ja, det är bättre att använda separata kablar. Vissa klagar på molex (4pin) och sata, men det är för det mesta överdrivet och inga problem i ditt fall.

Kolla från 10 min
https://youtube.com/watch?v=e7AO8ADUD5g&feature=share

Permalänk
Medlem

Det som fick mig att undra är att du verkar ha nämnt 6pin (kontakten till PSU). Att det är 6pin in i PSU är en självklarhet och irrelevant.

6pin till Molex (även kallad 4pin) är en adapter för PCIe-kablar.

Visa signatur

press nu1mlock