Permalänk
Medlem

Programmering/Gaming

Jag har tröttnat på överhettade surriga laptops och tänkte investera i en stationär dator till programmering (mer specifikt machine learning / deep learning) och ev. en del gaming. Är rätt grön på hårdvara och speciellt när det kommer till saker som moderkort/chassi/nätagg/kylare. Budget på ca 18,000.

Önskade specs:
- NVIDIA GPU (delar av programmeringen använder mjukvara som endast fungerar ihop med NVIDIA)
NVIDIA RTX 3060 eller bättre hade varit nice om det går att få till inom budget
Jag vet att NVIDIA RTX 3000 serien är slutsåld men kan vänta / köra på något begagnat så länge, men vill att datorn är "redo" för det när de kommer i lager igen.
- Stark CPU, typ AMD Ryzen 7 3800X
- Minst 32 GB minne, med möjlighet att uppgradera till 64 GB
- SSD på minst 512 GB
- WiFi
- Thunderbolt till bildskärm

Som bildskärm har jag en Samsung 34" Ultra-wide 3440x1440 med thunderbolt (modell CJ791).

Tacksam för tips. Någon typ av motivation till valda delar hade varit guld.

Permalänk
Medlem

Bygga själv blir svårt med tanke på bristen på grafikkort. Om du verkligen vill bygga själv föreslår jag att du först försöker köpa ett lämpligt grafikkort, och sen plockar ihop resten av delarna med resten av budgeten när du väl har grafikkortet.

Ett färdigbyggt alternativ i lager med RTX 3070 och i7 10700, men visserligen bara 16GB ram:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/medion-e...

Permalänk
Medlem

Det är ok att grafikkortet inte är i lager. Jag har inte så bråttom och alt. kan jag köpa ett billigt/begagnat kort så länge.

Permalänk
99:e percentilen

Som chassi föreslår jag Cooler Master NR200P, då det är en så väldigt bra avvägning mellan storlek och kompatibilitet. Finns ju mindre såklart, men då krävs mer omsorgsfulla komponentval.

SSD:n tycker jag bör vara 1 TB, så kan du ha den längre innan den känns liten och värdelös.

Nätagget blir ett Corsair SF; finns inte mycket att snacka om där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwizz:

Det är ok att grafikkortet inte är i lager. Jag har inte så bråttom och alt. kan jag köpa ett billigt/begagnat kort så länge.

Det här kanske kan vara något? Tog med snabb åttakärnig cpu, moderkort med Wifi och 32 GB ram.

https://komponentkoll.se/bygg/MYeXP

Du får cirka 6500 kr över vilket bör räcka till ett 3060 ti (obs att du inte får ut någon bild alls utan grafikkort, så du får trycka i något billigt begagnat om du inte hittar ett nytt grafikkort). Bygget kan även kompletteras med en bättre kylare och mer lagring framöver.

Obs att bild ut över thunderbolt inte lär funka med ovanstående, det är något du får googla fram om det går att göra. Jag har för mig att det kan kräva CPU med integrerad grafik, utöver ett TB-instickskort. Det får gärna någon annan svara på som vet.