Köpare vill lämna tillbaka trasig vara (blocket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Tips på vad man ska skriva nästa gång? Känns som att man skrämmer bort många potentiella köparen genom att exempelvis skriva "Säljes i befintligt skick. Jag tar ej ansvar för produkten efter att den har lämnat mina händer" eller liknande?

Om det är din ståndpunkt så är det väl dock precis de köparna du inte vill sälja till?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mattias10:

Tips på vad man ska skriva nästa gång? Känns som att man skrämmer bort många potentiella köparen genom att exempelvis skriva "Säljes i befintligt skick. Jag tar ej ansvar för produkten efter att den har lämnat mina händer" eller liknande?

"Säljes i befintligt skick" innebär ganska precis ingenting.
Är man som säljare tydlig med varans skick kan man exempelvis skriva "Genom att buda på varan godkänner köparen att Köplagen avtalas bort för detta köp." eller "Köplagen gäller ej för detta köp." eller "Säljaren svarar ej för reklamationer." eller "Köparen bör undersöka varan på plats innan köp, säljaren ansvarar inte för andra fel än vad som upptäcks då." eller vadsomhelst som innebär att du inte svarar för reklamationer eller avtalar bort hela Köplagen.

Skriver du "Jag tar ej ansvar för produkten efter att den har lämnat mina händer" kan köparen, principiellt, fortfarande hävda att felet fanns redan i din ägo.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av littlemac:

Vad händer då om återförsäljaren går i konkurs, försvinner garantin då?

Om det är återförsäljaren som lämnat garantin kan du, om du betalat med kreditkort, förmodligen utnyttja 29 § konsumentkreditlagen, som säger att du kan rikta samma ersättningsanspråk mot kreditgivaren, alltså banken som utfärdat kreditkortet. Samma bör gälla om du exempelvis väljer fakturabetalning via Klarna. Kreditgivarens skyldighet begränsas dock till 100% av det ursprungliga transaktionsvärdet, även om återförsäljarens kostnad skulle vara högre. Om det inte är återförsäljaren utan tillverkaren som utfärdat garantin försvinner nog denna möjlighet. Du har inte heller denna möjlighet om du betalar med kontanter eller med något annat kort än ett kreditkort.

Skrivet av evil penguin:

Om du istället ser till reklamationsrätten så förs åtagandet över till den som levererat varan till återförsäljaren, typiskt någon importör/generalagent.

I detta fall väljer du väl själv om du går till impörtören, generalagenten eller något annat steg i kedjan? Man vet inte alltid vem som kommer härnäst i kedjan, så det kan kännas säkrare att gå ett steg högre upp. Man kan även vända sig till återförsäljarens konkursbo. Ur konkursboet får du förstås ingenting, men möjligheten att gå via konkursboet borde öppna upp för att gå via banken och 29 § konsumentkreditlagen. Det kan förenkla om alla andra du hittar i kedjan är svåra att få tag på eller finns i utlandet.

Skrivet av Mattias10:

Tänk på att fotografera eventuella serienummer så att du kan se om det är samma exemplar som säljaren lämnar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nej, det tänkte jag dessvärre inte på. Men ska se till att göra det vid nästa försäljning! Och även tänka på att inte skriva något som kan vara bindande och potentiellt sätta mig i skiten. Det positiva när sådant här händer är iallafall att man lär sig massa viktiga grejer

Ibland när jag köpt saker så står SN med på ordererkännande/följesedeln man får med varan. Dvs du kanske har något mail med den infon på eller står på "min sida" där du köpte den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Som rubriken lyder så har fått lite problem med en köpare på Blocket. Produkten som det handlar om är ett Valve Index.

(Sammanfattning längst ner)

Pga platsbrist så valde jag att lägga ut mitt Valve Index (som jag köpt för drygt 2 månader sedan här på Swec) till salu på blocket. Blev då kontaktad av en snubbe som var intresserad av att få den skickad. Även fast jag inte faktiskt sade att jag inte tar ansvar för postens slarv så var jag tydlig med att jag inte ville skicka med Blocket paket då jag isåfall skulle få ta smällen om den förstörs/kommer bort och att han själv får välja frakten beroende på om han vill ta risken med oförsäkrad frakt eller betala mer för försäkrad frakt. Nu tror jag dock inte att den gick sönder i frakten så det är relativt irrelevant men tänkte att det var bäst att ta med det ändå.

Iallafall, han bestämmer sig för att köra på Rek Extra 20 kg och swishar mig för produkten + 415 kr för frakten. Jag hade använt den och sedan packat ner den ca 1 vecka innan jag lade ut den till salu och tyckte därför att det kändes onödigt att packa upp den igen för att testa att allt fungerade, då det var sådan kort tid sedan jag använt den och den omöjligen kunde gått sönder medans den vilade i lådan. Köparen bad heller ej om bilder eller videor på den. Så jag tar själv lite bilder på skicket, så att inte jag får ta någon skit ifall att den skulle komma fram trasig, och skickar sedan iväg den.

Några dagar senare så hör han av sig och säger att headsetet inte fungerar. Jag ger han lite felsökningstips och sedan ber han om kvitto vilket jag skickar över.

Det går ett par dagar till och han hör av sig att headsetet fortfarande inte fungerar och att han vill ha pengarna tillbaka. Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka, men att han isåfall får skicka grejerna först och så ska jag kontrollera att de faktiskt inte fungerar och att det inte finns någon fysisk skada på dem som kan leda till att jag själv inte kan få de utbytta av steam support. Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar.

Han skriver då att han ska kolla på det imorgon.

Två dagar senare skriver han att han vill komma förbi och lämna tillbaka kittet.

Jag frågar då varför han inte kontaktar support och löser det via dem.

Han svarar då att han hellre vill ha ett set som han vet är nytt och utan skada.

Och här är det stora problemet. Känns som han inte ens vill lösa det utan vill nyttja som ett sorts öppet köp för att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, då han inte gjort något försök alls att fixa det på egen hand, alltså via steam support.

Så min fråga är egentligen om jag har någon plikt eller bär något ansvar för detta? Jag har skickat iväg ett fungerande Valve Index, när jag packade ner den och tog fotona så fanns det inga skador eller repor eller liknande. Det finns garanti kvar så han kan få det som är trasigt utbytt sålänge han inte gjort någon fyskisk skada på den.

Sålde ett fungerande Valve Index med garanti på blocket. När köparen fick den fungerade inte headsetet. Jag ber han lösa det via Steam support då den fungerade när jag fick den. För någon anledning verkar han ej vilja göra detta utan vill hellre skicka tillbaka den. Har jag någon "plikt" att ta tillbaka varan och ge tillbaka pengarna eller vad bör jag göra?

Stå för ditt ord och gör som du skrev till honom:

"Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka"

Det verkar som om du inte på något vis vill ta ansvar för dina handlingar och inte har några pengar att betala tillbaka... Riktigt dålig stil enligt mig.

Det du har skrivit är bindande, det kan du inte bortförklara på något vis om köparen drar det vidare i en rättslig instans.

Förtydligande om vad som gäller vid skriven text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

"Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka"

Det verkar som om du inte på något vis vill ta ansvar för dina handlingar och inte har några pengar att betala tillbaka... Riktigt dålig stil enligt mig.

Det du har skrivit är bindande, det kan du inte bortförklara på något vis om köparen drar det vidare i en rättslig instans.

Nja, du glömde delen där jag även skrivit "Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar."

Jag har alltså skrivit att jag självklart kan ta tillbaka den om han inte lyckas lösa det själv med Steam support. Kravet för att jag ska ta tillbaka den är alltså att han först måste försöka lösa det med Steam support, vilket han ej har gjort...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag håller med dig i sakfrågan här, att det smidigaste och med "rättrådiga" är att göra det enkelt för sig och ta tillbaka grejerna (efter kontroll så att det inte är yttre åverkan, och samma produkt), låta köpet gå åter och ordna med garantin själv, varefter sälja igen.

Däremot läser jag trådstarten lite annorlunda än vad du gör.

Citat:

Det går ett par dagar till och han hör av sig att headsetet fortfarande inte fungerar och att han vill ha pengarna tillbaka. Jag skriver då att jag självklart kan ta tillbaka grejerna och att han får pengarna tillbaka, men att han isåfall får skicka grejerna först och så ska jag kontrollera att de faktiskt inte fungerar och att det inte finns någon fysisk skada på dem som kan leda till att jag själv inte kan få de utbytta av steam support. Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar.

Nu är vi förstås inte alls insatta i exakt vad som har förevarit mellan TS och köparen, utan får fylla ut den knapphändiga information vi har med lite spekulation i hur kommunikationen kan ha sett ut, men jag skulle vilja hävda att den sista meningen jag citerat ovan förändrar saken:
"Jag skriver även att han till att börja med själv får ta kontakt med steam support och försöka lösa det då det finns garanti kvar"

Som jag tolkar det kan TS ha villkorat sitt erbjudande om att låta köpet återgå med att köparen först ska kontakta Steamsupporten och försöka lösa garantiärendet, men att han annars är villig att låta köpet återgå om Steam inte kan vara behjälpliga inom rimlig tid. Nåja, jag tycker väl att min ambivalens är tydlig nog, men jag skulle nog kunna dra det här förbi en teoretisk muntlig förberedelse, och fakturera en timmas rättslig rådgivning inför småmålsavgörandet ändå. Hade det varit ett större parti hade vi säkert kunnat dra det i långbänk!

[edit] Tji får jag när jag är långrandig! Jag sluter mig till TS åsikt ovan.[/edit]

Edit: Se [edit]
Permalänk
Medlem
Skrivet av DoggePe:

Köplagen gäller vid köp mellan privatpersoner, dock kan du avtala bort denna genom att t.ex. skriva inga returer gäller och att eventuella skador under frakt inte är ditt ansvar.

Varan kan ses som felaktig om det är på något av följande sätt:

• Varan är inte som säljaren har informerat dig.

• Varan är i mycket sämre skick än du kunnat förutsätta, till exempel utifrån varans pris.

• Säljaren har låtit bli att berätta för dig om något allvarligt fel på varan som säljaren kände till.

Skulle väl säga att din köpare yrkar #1 i detta fall.

Om något av punkterna stämmer gäller detta för köparen:

I första hand kan du kräva att säljaren åtgärdar felet, till exempel genom en reparation.
Om det inte är möjligt att åtgärda att felet kan du kräva att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara vad det kostar dig att få felet åtgärdat.
Om varken en reparation eller ett prisavdrag är aktuellt kan du kräva att få häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka varan till säljaren och att du får tillbaka de pengarna som du har betalat.
Du kan också kräva skadestånd från säljaren om du kan bevisa att du har fått merkostnader på grund av felet. Du måste i så fall kunna bevisa vilka kostnader du har haft, samt att de kostnaderna har en direkt koppling till felet.

Fast vad händer om den går sönder under frakten?
Då var det ju i ett skick när den lämnade säljaren och ett annat när den kommer till köparen.

Om då säljaren tvingas ta tillbaka produkten står ju hen som privatperson i ett läge där hen varken har en fungerande produkt eller pengar. Känns som en loose-loose för säljaren att skicka saker, såvida man inte kan ta någon typ av försäkring via fraktbolaget.

Av mina senaste 5 internetköp som kommit med Postnord så har 4 haft transportskador. Förstår öht inte hur det kan vara lönsamt att som handlare skicka saker med Postnord, såvida inte Postnord står för kostnaden att skicka ut en ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Av mina senaste 5 internetköp som kommit med Postnord så har 4 haft transportskador. Förstår öht inte hur det kan vara lönsamt att som handlare skicka saker med Postnord, såvida inte Postnord står för kostnaden att skicka ut en ny produkt.

Det är PostNord som står för transportskador. Handlaren ingår ett avtal med PostNord om att försändelsen ska komma fram till mottagaren, och i den tjänsten innefattas förstås att försändelsen hanteras så att den inte skadas (förutsatt tillbörlig emballering, vilket åligger avsändaren att tillse). I normalfallet är rågången så att man som köpare anmäler transportskadan till handlaren, eftersom handlaren är den har ett avtalsförhållande med PostNord avseende transporten. Handlaren reklamerar därefter till PostNord eftersom de inte uppfyllt sin del av avtalet. PostNord gör därefter en "utredning" av reklamationen, just för att eventuellt hävda bristande emballering som orsak till försändelsens skada, och att det därmed är handlaren som får ta kostnaden det innebär.

Om PostNord godkänner reklamationen så krediteras dels fraktkostnaden, dels godsets värde, till handlaren. Många gånger upptäcks transportskador av PostNord själva under leveransens gång, särskilt om försändelsen inte har förpackats tillräckligt väl. Eftersom det är svårt att hålla en positiv balansräkning om man vaskar sina produkter för att man snålat med tejpen/plasten/frigoliten så finns det incitament att hålla ordning på lagret och packningen. Detsamma gäller för PostNord (inte för att de någonsin gått plus, men ändå), affärsrörelsen blir ohållbar om man hanterar sitt uppdrag vårdslöst och därmed åsamkas både onödiga utgifter likväl som uteblivna intäkter.

Det är iaf därför man som slutkund reklamerar transportskador till handlaren, för mottagaren har inte något avtalsförhållande med PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Då var det ju i ett skick när den lämnade säljaren och ett annat när den kommer till köparen.

Om då säljaren tvingas ta tillbaka produkten står ju hen som privatperson i ett läge där hen varken har en fungerande produkt eller pengar. Känns som en loose-loose för säljaren att skicka saker, såvida man inte kan ta någon typ av försäkring via fraktbolaget.

Det finns riktlinjer på hur en vara ska paketeras, så du som säljare bör följa dessa när du skickar ett paket.
Samt att använda rätt fraktalternativ som har en försäkring som täcker varans värde.

Helt otroligt om du har lyckats att få 80% av dina senaste beställningar skrotade av posten.
Kan inte komma på om jag faktisk har haft någon försändelse som har gått sönder under transport dock så har jag vart med om att saker har "försvunnit".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Om köparen anser att han har rätt att få tillbaka pengarna och säljaren inte lämnar tillbaka pengarna, är lösningen för köparen att stämma säljaren. Förmodligen vågar inte köparen stämma säljaren, men det är smart om säljaren sparar all korrespondens med köparen i tio år att ha som bevis i fall att köparen skulle få för sig att visa upp förfalskad korrespondens eller skulle "slarva bort" väl utvald korrespondens.

Skrivet av BasseBaba:

Problemet är att ord står mot ord och ingen kan bevisa något eftersom det inte är känt när den gick sönder (om den nu är trasig och köparen inte bara försöker lämna tillbaka ett annat exemplar).

Skrivet av BasseBaba:

Det har förstås delvis att göra med hur man packar. Ömtåliga saker som porslin och glas måste packas betydligt bättre än saker som böcker. Om man skickar elektronik är det väl någonstans däremellan: inte lika ömtåligt som porslin, men mer ömtåligt än böcker.

Permalänk
Medlem

Detta är varför man aldrig ska skicka varor utan alltid göra affären mellan fyra ögon. Man ger köparen chans att testa varan och därefter avslutas ens åtaganden (Visst, det finns lagrum för tvist även då, men man kan nog rätt säkert säga att det är så i de allra flesta fallen).

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Detta är varför man aldrig ska skicka varor utan alltid göra affären mellan fyra ögon. Man ger köparen chans att testa varan och därefter avslutas ens åtaganden (Visst, det finns lagrum för tvist även då, men man kan nog rätt säkert säga att det är så i de allra flesta fallen).

Håller med dig fullständigt. Jag tycker inte om att köpa och sälja på distans, med undantag för seriösa och pålitliga återförsäljare.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Vad händer då om återförsäljaren går i konkurs, försvinner garantin då?

Nej, garantiansvaret övergår då till generalagent och om sådan inte finns representerad till tillverkaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ta tillbaka den och säg att han får sina pengar när steam support kontrollerat att headsetet är det som garantin gäller för och har ersatt dig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vet inte varför denna tråd plötsligt blev till liv igen? men kan väl passa på att uppdatera vad som hänt. Och det är, som tur var för min del, inte ett skit. Sedan jag skapade tråden och besvarade hans sms där han skrev att han hellre vill ha ett set som är helt nytt och frågade när han kunde komma förbi, med att det inte är mitt problem om han ångrat köpet och om den är trasig så måste han börja med att ta det med steam support, vilket var ett av mina krav för att jag skulle ta tillbaka det, så har han inte skrivit något mer. Troligtvis, om indexet nu var paj, så fick han det fixat, eller om han bluffade och ville lämna tillbaka den för att han ångrade sig, så har han hittat en ny köpare till den. Så slutet gott allting gott?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Edit: Oj! Gammal tråd upptäckte jag nu. Sorry. Men kanske ändå relevant då denna typ av frågor dyker upp då och då.

Köp mellan två privatpersoner regleras av Köplagen.

”Transportköp
7 § Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen.

Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.

Har varan sålts "fritt", "levererad" eller "fritt levererad" med angivande av en viss ort, anses den inte avlämnad förrän den har kommit fram till denna ort”

Detta betyder att om ni inte avtalat om annat så anses varan avlämnad när du postat den.

” Riskens övergång
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.”

Det betyder att det är köparen som står risken när du lämnat in varan hos speditören. Skickar man spårbart så har man ju beviset för avlämnandet där. Vad man inte kan bevisa alltid är ju om varan är felaktig eller ej, men det motverkar iaf köpare som hävdar att man som säljare ska stå risken under transport.

En viktig skillnad att ha med sig är att detta gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan företag. Är det företag som säljer till privatperson är inte köplagen tillämplig och då besitter köparen ett helt annat skydd som även inkluderar att säljaren står risk under både transport till köparen men även under retur.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2