Permalänk
Avstängd

Utblås > Inblås i chassin?

Om jag förhoppningsvis förstått korrekt om värme och temperatur inom fysik så torde utblås vara bättre/viktigare än inblås i chassin?

Jag tänker mig att varm luft stiger och när luft försvinner från en plats så ersätts det med ny kalluft som självfallet måste ta sig in någonstans (hål). Däremot är det inte nödvändigtvis viktigt att det blåser in luft, bara att det finns hål för ny luft att komma in i chassit?

Ny kallare/mindre varm luft kommer in tack vare att varm luft lämnar vilket skapar ett slags korsdrag/vakuum genom chassit? Eller finns det någon fysisk möjlighet att med otillräcklig inblås orsaka att varm luft byggs upp inuti chassit genom att inte tillräckligt mycket varm luft hinner lämna chassit via utblåset innan ny varm luft bildats? Typ slags övertryck bildas i chassit?

Summan kardemumman till fråga är hur viktigt utblås är gentemot inblås i chassin där målet är att ha så svala komponenter som möjligt genom luftkylning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så länge du har fläktar som suger in och blåser ut så skulle jag inte tro att det spelar så stor roll. Så länge du placerar fläktarna på traditionellt sätt så får du nog svårt att bygga ett system som inte fungerar. Men det finns de som vill ha övertryck i datorn för att damm inte ska leta sig in i springor och vrår (som inte har dammfilter), vilket jag tycker är ett bra argument.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver så skulle jag rekommendera att ha lite mer sug än blås. Tänk också på att kall luft har högre densitet varför varm luft stiger i chassit, jag själv drar in luft framifrån och underifrån för att blåsa ut den ovan och bakom processorkylaren. På såvis minskar risken att den varma luften som du blåser ut sugs in i datorn igen.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tänker mig att varm luft stiger

Stämmer, men den faktan är oftast ej relevant i ett datorchassi, varm luft är knappast så mycket lättare att det förändrar luftflödet/luftriktningen så länge det finns en någorlunda effektiv fläkt i chassit.

Skrivet av AplAy:

och när luft försvinner från en plats så ersätts det med ny kalluft som självfallet måste ta sig in någonstans (hål). Däremot är det inte nödvändigtvis viktigt att det blåser in luft, bara att det finns hål för ny luft att komma in i chassit?

Ny kallare/mindre varm luft kommer in tack vare att varm luft lämnar vilket skapar ett slags korsdrag/vakuum genom chassit? Eller finns det någon fysisk möjlighet att med otillräcklig inblås orsaka att varm luft byggs upp inuti chassit genom att inte tillräckligt mycket varm luft hinner lämna chassit via utblåset innan ny varm luft bildats? Typ slags övertryck bildas i chassit?

Jag är inte helt säker på hur du menar men har du mer utblås än insug får du ett undertryck i chassit och du "tvingar" luft att komma in genom små glipor (och dina inblåsfläktar blir mer effektiva medan dina utsugsfläktar blir mindre effektiva). Har du tvärtom så blir allt tvärtom.

Om du tänker att chassit kommer få "slut på luft" genom att du bara har utsug så stämmer det inte riktigt, du får ju ett undertryck i chassit om du har mycket utblås men eftersom du får in luft via glipor så blir luft in=luft ut. Om du tänker att det är ett chassi som är helt slutet och endast har utsug och i övrigt inte har någon glipa alls så kommer du få ett större undertryck i chassit vilket gör att luft kommer vilja komma in genom utsugsfläktshållet, något som utsugsfläkten kommer förhindra (och du kommer då få knappt någon luftcirkulation alls).

Skrivet av AplAy:

Summan kardemumman till fråga är hur viktigt utblås är gentemot inblås i chassin där målet är att ha så svala komponenter som möjligt genom luftkylning?

Summan är att det bästa är att ha ungefär samma mängd inblås som utblås i chassit eftersom det skapar det mest effektiva luftflödet per fläktrpm, och du får också fördelen att du kan styra luftflödet mer. Det finns små fördelar med något starkare inblås eller något starkare utsug (dammhantering i det förra och lättare styrt luftflöde i det senare), men också en förlust i effektivitet desto hårdare du går åt ett av hållen.

Permalänk
Medlem

Gör det lätt för dig.
Kör datorn med ett öppen chassi och ha koll på temperaturerna.

Stäng det och skifta fläktarna till det blir bäst temp/ljud ratio.

Klart.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

De flesta tester har väl vad jag vet konstaterar att en fläkt långt ned på fronten eller i botten för inluft och en fläkt bak eller i taket pver cpu är väl det som gör störst skillnad på cirkulationen sen planar kurvan ut relativt snabbt.

Personligen kör jag 2st 120 front 1st 120 bak, 20c rumstemp brukar ligga runt 30 chassitemp.

Teksamt att detkan bli mycket bättre faktiskt iom allt som värmer luften i chassit så det kommer altid hamna över rumstemp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske lite motsägande, men gjorde ett praktiskt test att vända alla fläktar till "inflöde" och de sensorer jag kollade (Vid högsta varvtal) blev faktiskt lägre än om jag hade traditionell in-utblås flöde, ljudvolymen ökade dock ganska rejält :).

Vet ej hur detta påverkar livslängd på fläktar, men jag antar att det inte är positivt.