Vad är detta för CPU-kylare? (Noctua dubbeltorn, okänd modell)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är detta för CPU-kylare? (Noctua dubbeltorn, okänd modell)

Hej!

Har fått tag på en Noctua CPU-kylare av en kompis som inte orkar sälja, men är det någon som på rak arm vet vilken kylare detta kan tänkas vara, och hur man kan identifiera detta? Vore bra om jag kunde komplettera min säljes-annons med denna information.

Dimensioner på CPU-kylare (uppmätt lite snabbt med måttband): 170 mm från CPU-kontaktplatta till toppen av kylaren, kyltornet är 135x128 mm.

Vikt (endast kyltorn): 933 gram

Annons: https://www.sweclockers.com/marknad/200971-noctua-cpu-kylare-...

Permalänk
Inaktiv

Ser böjd och obrukbar ut på bilden. Är CPU delen jämn?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon8870:

Ser böjd och obrukbar ut på bilden. Är CPU delen jämn?

Nu var detta inte ett svar på min fråga, men jag svarar ändå.

CPU-delen, menar du biten som går direkt mot CPU:n? Den ser jämn ut, men det är lite rester av kylpasta på som jag inte orkat plocka bort. Går bort med fingernageln bara, så det tar nog 10 sekunder med lite IPA.

Den verkar inte ha varit helt ändamålsenligt förvarad, men jag tror inte det spelar någon större roll för prestandan om några av lamellerna är lite tilltufsade och kyltornet lite snett. (Lär ju klå en fabriksny Hyper 212 Evo utan problem t.ex.)

Permalänk
Medlem

Ser ut som en NH-D14 tycker jag.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av era909:

Ser ut som en NH-D14 tycker jag.

Jo, det är också en av mina gissningar. Vad får dig att utesluta att det är en NH-D15 som jag också är inne på att det skulle kunna vara?

Permalänk
Medlem

Det är en Noctua NH-D14
Du ser det dels på fläkten (mittenfläkten) som är rund och ser väldigt lik ut den som följer med i D14, och även att alla 6 heatpipes sticker ut lika långt på D14. Du ser även formen på kylflänsarna som är lite runda i formen på D14, jämfört med D15 som går in lite mot mitten.

D15 har stora avrundade fläktar med fyra "hörn" som sticker ut på sidorna, och sen är de yttre heatpipesen kortare så de precis når upp över kylflänsarna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det är också en av mina gissningar. Vad får dig att utesluta att det är en NH-D15 som jag också är inne på att det skulle kunna vara?

På NH-D15 är tornen smalare längst ner för att göra rum för högre minnen eller andra komponenter på moderkortet som kanske inte får plats med en D14.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det är också en av mina gissningar. Vad får dig att utesluta att det är en NH-D15 som jag också är inne på att det skulle kunna vara?

Gissar också på nh-d14

Heatpipesen går längre upp på nh-d14, samt kylflänsarna ser annorlunda ut där man fäster fläkten. Kolla på bilder från bägge två så ser du vad jag menar.

Edit: welp var sen på bollen

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, men då kan man utesluta att det är en NH-D15 så! Får skriva att jag tror att det är en NH-D14, så får väl någon rätta mig om det inte stämmer.

Tack för respons!