Samsung presenterar första OLED-panel för TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

trevligt, bättre reflex skydd behövs. min lg oled är omöjlig att kolla på på dagen om det är mörkare filmer.

Finns ju mörkläggningsrullgardiner

För mig har det varit prio1 i några år.

Fast jag redan hade persienner, så monterade jag upp mörkläggningsrullgardiner , då persienner läcker in rent för mycket ljus. (har två fönster bakom Tv:en)
Sen gick jag ett steg längre o fixade så dom kan bli motorstyrda, men har ej installerat det än.
Men tanken är att styra dom med Telldus då dom har inbyggd 433MHz-motagare.

Nästa steg är en sak jag läst på "Minhembio.com" genom Kodi, fixa så att när man slår på en film, så rullar gardinerna ner automatiskt + att spotarna dimmas ner till önskad nivå. Bara för att.... det är en kul grej

Köpte 2st Motoriserad rullgardin på m.nu. För ca ett år sen, men allt ligger fortfarande i kartong. Men visst ska det fixas, när tid o lust finns

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Den lägre reflektiva ytan är ett stort plus för mig. Jag är så sjukt besviken på min LG Oled som är så reflektiva. Går inte att se på tv på dagen.

Men vaffan, jag har 3 stora fönster in till vrummet där jag har min CX 65", inga problem alls se på den fast solen lyser in

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns ju mörkläggningsrullgardiner

För mig har det varit prio1 i några år.

Fast jag redan hade persienner, så monterade jag upp mörkläggningsrullgardiner , då persienner läcker in rent för mycket ljus. (har två fönster bakom Tv:en)
Sen gick jag ett steg längre o fixade så dom kan bli motorstyrda, men har ej installerat det än.
Men tanken är att styra dom med Telldus då dom har inbyggd 433MHz-motagare.

Nästa steg är en sak jag läst på "Minhembio.com" genom Kodi, fixa så att när man slår på en film, så rullar gardinerna ner automatiskt + att spotarna dimmas ner till önskad nivå. Bara för att.... det är en kul grej

Köpte 2st Motoriserad rullgardin på m.nu. För ca ett år sen, men allt ligger fortfarande i kartong. Men visst ska det fixas, när tid o lust finns

Har rullgardiner men ganska drygt att rulla ned hela tiden om man bara sitter och ska äta något på dagen och vill slö titta lite. har ju samsungs smart hubb med lite smarta grejer och alexa som jag styr endast en sak med. kanske får bli sådana där motordrivna rullgardiner här med så jag kan skrika på alexa om något mer

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kul med mer oled. Minns fortfarande då jag hade min första oled TV och såg filmen Kon-Tiki. Det var en helt svart övergång och hela TVn totalt "slocknade" 1-2 sekunder av panik innan jag insåg att det var oled och pixlarna "slocknade" då det var en helsvart bild. Sågs på natten i ett mörkt rum så effekten av "oändlig" svart blev maximerad. Går inte gå tillbaka till annan teknik efter det. Har försökt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han slutade tyvärr på SweC för ett tag sedan.

Datorskärmar med OLED dröjer nog ytterliggare tio år.

https://www.oled-info.com/lg-gets-ready-ship-its-315-4k-print...
LG arbetar också på en ren OLED gamingskärm som skall presenteras i höst någon gång.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Men vaffan, jag har 3 stora fönster in till vrummet där jag har min CX 65", inga problem alls se på den fast solen lyser in

Samma här. Har en Gx 65 och förstår faktiskt inte vad folk babblar om? Vill de ha en 65 tums lampa rätt i plytet eller vill de se på TV?
Min Gx med fullt solsken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast jag förstår så mycket att man inte kan visa en HDR-screenshot sådär

Men ok, jag köper det.

Haha sant

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Samma här. Har en Gx 65 och förstår faktiskt inte vad folk babblar om? Vill de ha en 65 tums lampa rätt i plytet eller vill de se på TV?
https://www.bildtagg.se/file/thumb/1jyqhp4s9a0iyis387qcyf4j

Den bilden är inte rättvis i frågan.

Men om "lampan" är nästan helt svart då....

Ponera att: Ett filmklipp utspelar sig i en svart tunnel, och man ser skådespelarens ansikte väldigt svagt. Och det är fullt solsken ute.

Hur upplever du det ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Den bilden är inte rättvis i frågan.

Men om "lampan" är nästan helt svart då....

Ponera att: Ett filmklipp utspelar sig i en svart tunnel, och man ser skådespelarens ansikte väldigt svagt. Och det är fullt solsken ute.

Hur upplever du det ?

Så länge solen inte lyser direkt på skärmen är det helt ok, man ser allting helt tydligt.
Nu prioriterar jag bildkvalitet före att kunna se allting i väldigt mörka partier med solen lysandes på TVn.
99% av alla filmer utspelar sig inte i en väldigt mörk tunnel, och att jag väljer titta på den filmen när solen skiner på TVn.
Jag är en hemabionerd så TV program ser man på dagen, filmer på kvällen.
Dessutom räcker det att blända av med persiennerna på dagen (i exremfall) om man någon gång får problem (vilket jag inte fått).

Så därför skriver jag att det är babbel att det skulle vara något problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han slutade tyvärr på SweC för ett tag sedan.

Datorskärmar med OLED dröjer nog ytterliggare tio år.

Jag tror snarare frågan är om OLED ens kommer slå som bildteknik för datorskärmar, eftersom panelerna egentligen inte lämpar sig bra till statiskt bildmaterial, såvida man inte lyckas lösa just det problemet, vilket verkar tveksamt. Tror snarare microLED eller någon annan liknande framtidabildteknik blir standard för just den skärmtypen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

https://www.oled-info.com/lg-gets-ready-ship-its-315-4k-print...
LG arbetar också på en ren OLED gamingskärm som skall presenteras i höst någon gång.

60hz, så den är inte direkt gjort för gamers
"The review says that the 32EP950 is "truly made for professionals" and will be a best fit for graphic design, image and video editing, and broadcast grading. This is not a general-use monitor, especially at that price tag."

Om man går vidare och läser en recension:

"The fact that the backlight is not flicker free may concern some people"

"Although not the target audience we would have loved high refresh rate and VRR support"

= tyvärr inte alls intressant.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Då måste dom ha förbättrat dom nyare modellerna. Kommer inte ihåg vilket år jag köpte TV'n men den är typ 2-3 år gammal.

Permalänk

Hade helst sett att Pioneer plötsligen dammade av den aldrig släppta Kuro-generationen och tog tekniken vidare till 4K/8K. Drömma får man i alla fall...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

alltså jag förstår inte, vart är tvn? ser den inte för alla fönster!!! fler nits!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

60hz, så den är inte direkt gjort för gamers
"The review says that the 32EP950 is "truly made for professionals" and will be a best fit for graphic design, image and video editing, and broadcast grading. This is not a general-use monitor, especially at that price tag."

Om man går vidare och läser en recension:

"The fact that the backlight is not flicker free may concern some people"

"Although not the target audience we would have loved high refresh rate and VRR support"

= tyvärr inte alls intressant.

Jag svarade på påståendet att datorskärmar med OLED teknik är 10 år framåt i tiden. Om du dessutom läst vad jag skrev så håller LG på att utvekla en GAMINGSKÄRM med OLED teknik som skall presenteras i höst
Mer intresssant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

alltså jag förstår inte, vart är tvn? ser den inte för alla fönster!!! fler nits!!!

;D

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jag svarade på påståendet att datorskärmar med OLED teknik är 10 år framåt i tiden. Om du dessutom läst vad jag skrev så håller LG på att utvekla en GAMINGSKÄRM med OLED teknik som skall presenteras i höst
Mer intresssant?

Ah yes, lite stressig dag. Hoppas det blir nått att ha, och att även Samsung tar sig in i den marknaden så vi slipper monopolställningar och dess priser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Då måste dom ha förbättrat dom nyare modellerna. Kommer inte ihåg vilket år jag köpte TV'n men den är typ 2-3 år gammal.

Ja, de har hänt mycket de senaste åren Jag bytte ut min LG OLED 55 B7 (2017) mot en GX 65 (2020) och det är faktiskt stor skillnad.
Köper man årets modell som har ännu högre ljusstyrka (enda skillnaden i stort sett) LG OLED G1 65 så är de riktigt bra.
Det händer mycket på varje generation av OLED panelerna.

Den största förändringen på GX modellen (den jag har) var att den fick stöd för 4k 120hz (HDMI 2.1) på alla HDMI anslutningarna.
Det räcker för mig och jag sparade 10k på att inte köpa G1 modellen som har ett par hundra mer NITs.

Sonys OLED är ännu mer ljusstark (LG panel). Men tyvärr saknar den massa andra bra funktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ah yes, lite stressig dag. Hoppas det blir nått att ha, och att även Samsung tar sig in i den marknaden så vi slipper monopolställningar och priser.

Ja konkurrens gillar vi! Att Samsung länge snöat in på böjda TV och envist försökt övertyga oss konsumenter att QLED (även namnet är till att vilseleda) är lika bra som OLED förstår jag inte.
De är absolut bäst på mobilskärmarna (OLED) så varför försöka lura oss att LED är lika bra? De kurvade skärmarna, TV alltså, var ju bara ett skämt.
Tyvärr gick många på denna och köpte en böjd TV.
Jag tycker verkligen att det är positivt att Samsung äntligen släpper stenålderstekniken och på allvar utmanar LG så vi kan få det bästa som finns på marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Så länge solen inte lyser direkt på skärmen är det helt ok, man ser allting helt tydligt.
Nu prioriterar jag bildkvalitet före att kunna se allting i väldigt mörka partier med solen lysandes på TVn.
99% av alla filmer utspelar sig inte i en väldigt mörk tunnel, och att jag väljer titta på den filmen när solen skiner på TVn.
Jag är en hemabionerd så TV program ser man på dagen, filmer på kvällen.
Dessutom räcker det att blända av med persiennerna på dagen (i exremfall) om man någon gång får problem (vilket jag inte fått).

Så därför skriver jag att det är babbel att det skulle vara något problem.

Du verkar ha ett väldigt exakt schema när det är dags att titta på Tv/Film

Att se en film med mörka partier är ju bara kast, när det är ljust o soligt, sen kvittar det hur fet Tv:en är, så är det bara!!!

Tv eller film har inget exakt klockslag här.
Mer känslan som styr, sen om klockan 3 på dagen eller 3 på natten, då blir det så!

Och visst är det ett litet ilands problem!!

Men babbel är det inte, då det helt enkelt är skönare o mysigare när det mörkt, än ett rum där det är dagsljus o sol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Brightness på 70 är ett tecken på att antingen felmatchade nivåer dator/videosvärta i signalen. Eller att det är så ljust i rummet att du inte längre kan nyanser av mörkgrått pga för liten pupill. För det senare är det bättre att ändra Gamma-reglaget istället så att du får en annan utväxling på ljusnivån.

Nu kör jag inte på 70 utan på 50 och drar ner persienner istället,

men jag ska testa och se vad som händer om jag leker lite med gamma! Tack för förslaget

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Ja konkurrens gillar vi! Att Samsung länge snöat in på böjda TV och envist försökt övertyga oss konsumenter att QLED (även namnet är till att vilseleda) är lika bra som OLED förstår jag inte.
De är absolut bäst på mobilskärmarna (OLED) så varför försöka lura oss att LED är lika bra? De kurvade skärmarna, TV alltså, var ju bara ett skämt.
Jag tycker verkligen att det är positivt att Samsung äntligen släpper stenålderstekniken och på allvar utmanar LG så vi kan få det bästa som finns på marknaden.

De lyckades ju helt enkelt inte att få till lönsamheten på OLED förut, men situationen nu är ju bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du verkar ha ett väldigt exakt schema när det är dags att titta på Tv/Film

Att se en film med mörka partier är ju bara kast, när det är ljust o soligt, sen kvittar det hur fet Tv:en är, så är det bara!!!

Tv eller film har inget exakt klockslag här.
Mer känslan som styr, sen om klockan 3 på dagen eller 3 på natten, då blir det så!

Och visst är det ett litet ilands problem!!

Men babbel är det inte, då det helt enkelt är skönare o mysigare när det mörkt, än ett rum där det är dagsljus o sol.

Nä jag har inget schema, men som du säger, på kvällen kan man mysa med en god whisky när man avnjuter en riktigt bra rulle med hembion på 😀 blir inte samma sak på dagen 😉😄 då whiskyn får vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blått ljus genom kvantprickar för rött och grönt leder till en smalbandig återgivning av röda och gröna våglängder utan ströljus i andra våglängder som minskar mättnaden. Så i teorin ger Samsungs QD-OLED ett större färgomfång/högre mättnad än LG:s lösning med fyra vita bredbandiga OLED:ar och färgfilter.

Sedan är praktiken aldrig så tydlig som teorin.

Okej. Ja om LGs också använder filter så går det ju uppenbarligen att göra väldigt effektivt. Men även ett QD-filter kan knappast vara hundraprocentligt.

Tack för svaret, ska bli spännande att se hur Samsungs OLED presterar.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Ägde nyligen en LG CX65 men lämnade tillbaka den efter några veckor just pga av ljussvag skärm. Har en Sony 805c från 2016 å den var betydligt mer ljusstark under dagen när jag jämförde men CX. Köpte en Samsung Neo q95a istället & ljusstyrkan är så mycket bättre nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Ta mig inte för en Samsung-fanboy eller något, men de får mycket skit för småsaker i mina ögon. Att de hade böjda apparater kan man ha åsikter om förstås men de var inte de enda som hade det (och det var några år sedan nu), och de hade ju också alltid platta modeller med. Samsungs strategi, oavsett om vi pratar TV eller telefoner och sannolikt andra produkter också, är ju att liksom täcka in hela marknaden med en uppsjö modeller. Jag hade aldrig köpt exempelvis "The Serif" men för de som vill ha romerska kolumner i plast på sin TV så är det ju fint att den finns.

Ser man till TV marknaden som helhet så går ju tekniken ganska långsamt framåt. På senare tid har det kommit en del nyheter förstås, med VRR och höga uppdateringshastigheter, men innan dess hände inte så mycket mer än övergången till 4K under ganska många år. Böjda skärmar, 3D, Ambilight och liknande gimmickar är ju försök att hitta en ny trend som kommer att slå. Sen blir ju bildkvaliteten (i allmänhet) bättre med tiden men det är ju ganska små skillnader från år till år.

Jag har en Samsung QLED som jag är nöjd med. Ställer jag en OLED bredvid så är den med största sannolikhet tydligt bättre på en del saker, som svärta, men min TV är ändå väldigt bra i mina ögon och jag har ingen OLED att ställa bredvid för att få den att se sämre ut.

Det är den första LCD-apparaten jag har, tidigare har jag bara haft plasma och undvek LCD för de ofta såg hemska ut med grådassig bild och så, men de har ju blivit extremt mycket bättre på senare tid, och det är väl inte osannolikt att QD-tekniken har hjälpt i viss mån även om det förstås också har mycket med marknadsföring att göra. Jag jämförde och testade mycket innan jag köpte min TV, hemma hos folk och i (nedsläckta rum i-) butiker och så och valde den i alla fall av flera anledningar. Samsung var vid den tiden bättre på VRR exempelvis, och med OneConnect-boxen fick jag en jämntjock TV med enkel kabelhantering, svärtan var också väldigt bra med FALD och så även om den inte når upp till OLED-klass, men den största fördelen är ju ändå priset. Min TV är en "nästan toppmodell" på 65 tum, skulle jag köpt en OLED på 65 tum så hade den kostat minst tio tusen mer, och det hade varit om jag hade hittat en på rejäl rea. Så valet var mer OLED på 55 tum, 5 mindre än plasman jag hade tidigare, eller LCD (QLED) på 65 tum med "flaggskeppsprestanda", eller så hade jag kunnat köpa en billigare QLED eller LCD på typ 75 tum men då var kompromisserna i bilden för stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Ägde nyligen en LG CX65 men lämnade tillbaka den efter några veckor just pga av ljussvag skärm. Har en Sony 805c från 2016 å den var betydligt mer ljusstark under dagen när jag jämförde men CX. Köpte en Samsung Neo q95a istället & ljusstyrkan är så mycket bättre nu.

men svärtan så mycket sämre.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Vi har både Samsung QLED 90 serie och en LG OLED C9. Tycker inte OLED slår Samsung på allt, speciellt inte när solen ligger på. Tycker även Samsungen klarar 24fps motion lite skönare. Kanske är en smaksak. Tror dom nyare LG har jobbat lite på detta dock.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vi har både Samsung QLED 90 serie och en LG OLED C9. Tycker inte OLED slår Samsung på allt, speciellt inte när solen ligger på. Tycker även Samsungen klarar 24fps motion lite skönare. Kanske är en smaksak. Tror dom nyare LG har jobbat lite på detta dock.

varför du upplever 24p "skönare" på LCD är pga OLEDs betydligt snabbare respons tid, men går lösa genom aktivera vissa TruMotion profiler om man skulle störa sig på det.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

men svärtan så mycket sämre.

Svärtan är absolut sämre, men skillnaden är inte så stor som många verkar tro. I ett helt mörklagt rum så ser en OLED helt överlägsen ut i svärta, men så ser det inte ut för de flesta och ju mer ljus desto mindre är skillnaden.