Permalänk
Medlem

Ny dator med Radeon 9800

Hej.
Jag har en ny dator (hempc genom jobbet). Det är en Fujitsu siemens scaleo 800s, P4 3GHz, 1GB DDR och Radeon 9800 grafikkort.

När jag kör 3Dmark2001 får jag 6422 poäng.
När jag kör 3Dmark2003 får jag 4075 poäng... och 199 CPU marks.

Detta låter ju aldeles för lågt jämfört med vad prestandan på likadana datorer skall vara enligt 3Dmark... någon som vet vad som kan vara fel?

Jag bifogar "3DMark03 Project Details" som "zippat" HTML dokument.

Jag har installerat de drivrutiner som följde med datorn till grafikkortet. De kanske inte är de nyaste, men borde väl ändå ge bättre resultat än så här?
När jag laddade hem de nyaste från ATI's hemsida så gick de inte att installera för det blev något fel hela tiden och windows frågade om man ville skicka en felrapport, sen stängdes det.

Help!

Visa signatur

Fujitsu-siemens SCALEO 800s, P4 3GHz HT, 1024MB DDR, Radeon 9800 128MB, Audigy2

Permalänk
Medlem

kolla dina inställningar vad gäller aa och af. under Display->Settings->Advanced, OpenGL och Direct3D. Om du ska köra 3dmark test bör anti aliasing och anisotropic filtering vara av/application preference och dom andra inställningarna längre ner ska vara på performance och vsync och truform off.
sen kan du testa att instrallera scaleo driver pack eller liknaande vad det nu heter från fujitsu siemens hemsida

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ska testa det genast.
Jag har precis lyckats uppdatera drivrutinerna till grafikkortet genom att ladda hem de nyaste drivrutinerna igen från ATI. Måste ha blivit något fel på filen vid hemladdning förra gången.
Jag körde iallafall 3dmark2001 igen och fick nu 6513.. dvs inte mycket bättre.

Nu ska jag testa dina tips

Visa signatur

Permalänk
Medlem

usch,

ontopic: nyaste drivisar + arne ankas 3dmark gajd

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med att ändra inställningarna på alla tänkbara sätt i OpenGL och Direct3d... stängt av anisotrop filter och kantutjämning... mm
Men det blir inga nämnvärda skillnader
Förstår inte vad som kan vara fel...
Ska dock spana in fujitsu siemens hemsida och se om det finns nå mer drivare till moderkortet än de jag fick på skivorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

V-sync är av?

Permalänk

Du fick väldigt lite cpu-marks i 3dmark03...

Permalänk
Medlem

grattis jag får med med mitt hempc paket som består av en p4 på 2 ghz och ett gf4mx440 med det fick jag runt 6400 i 3dmark 01

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag tillomed formatterat om hårddisken och bara installerat det nödvändigaste... testade det där scaleo drivar packet som fanns att ladda hem... men 6498 poäng fick jag nu... fortfarande långt ifrån vad det bör vara..

Vad bör jag få för CPU marks i 3dmark2003?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer sex enkla saker du kan göra med din Fujitsu-Siemens Hem-PC:

1. Installera directX9.0a.

2. Ladda ner och kör "scaleo driver update-pack winXP (30mb - for all scaleo models !)" från http://www.fujitsu-siemens.com/rl/servicesupport/frameset_boa...

3. Hämta och installera catalyst 3.5 från ATIs hemsida (Glöm inte att börja med ATIs 'WDM Capture Driver' om du har video-in.).

4. Kör DxDiag.

5. Sätt AGP till 4x istället för 8x.

6. Sedan går det väl som vanligt bra att slå av AA och AF och klocka lite med tex rage3dtweak.

Ovanstående är en sammanställning av tips från många användare på forumet. När allt är klart kommer du landa på ugefär 16500 poäng i 3dmark2001.

Permalänk

Har ska ju inte behöva överklocka något för att passera 15000 med den kombinationen.
Jag kör oklockat och går över 15000 med stor marginal ju..
I 3dMark 2003 låg jag över 5000 iaf.

Och då har han mer RAM och starkare CPU än mig.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tanka hem WCPUID å kolla så att det verkligen sitter en 3.0 ghz i den

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tl98len
Nu har jag tillomed formatterat om hårddisken och bara installerat det nödvändigaste... testade det där scaleo drivar packet som fanns att ladda hem... men 6498 poäng fick jag nu... fortfarande långt ifrån vad det bör vara..

Exakt vad du bör få vet jag inte men jag får runt 600-800 eller så med min Xp 2400+...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tl98len

om du får 6498 i 03 så har du ju riktigt bra score men är det i 01 så klår jag det med en amd 800 och mitt radeon du kanske bör landa på 5500-6000 i 03

Visa signatur

Permalänk
Medlem

installerat moderkortsdrivrutiner ?

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT