Permalänk
Medlem

Jobb efter kurser programmering

Hej
Tänkte höra med er här, många som har kunskap.
När man gått programmering 1 & 2
Finns det någon jobb efter dessa kurser eller måste man
sedan läsa vidare, tänkte läsa vidare men skulle kunna vara jätte kul att jobba under tiden. Studerar C#

Tacksam för svar.
Mvh Clas

Permalänk
Medlem

Är det programmering 1 och 2 på gymnasie- eller högskolenivå?

Hursomhelst är det nog väldigt få arbetsgivare som skulle vara intresserade av någon som endast läst ett par grundkurser i programmering. Någon form av examen eller en gedigen portfolio av egna projekt krävs nästan garanterat, är jag rädd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

Kanske burgerflippare på Macdonalds? Vad man har gått spelar inte så stor roll utan det är mer intressant vad man kan.
Jag har haft en 13årig kille på prao som utklassar de flesta här. Han utvecklade spel till både iPhone, Android och Windows.. Och han har såklart inte läst gymnasieprogrammering ännu. -Min poäng är som sagt att detta inte säger så mycket.

Men om man utgår från någon som endast kan det man lärde sig i gymnasiet programmering 1 & 2 och absolut inget mer, så är man tyvärr ingen nytta på de flesta ställena. Väldigt många kan dock mer, det kan vara programmering, grafikkunskap, datorkunskap etc.

*edit*
Om man ligger i närheten av att kunna jobba inom programmering tror jag de flesta har självkännedom om. Utvecklar man hemsidor som är i klass med många som finns på webben (t.ex. c# asp net core) så självklart är det inte omöjligt att jobba med det.
Håller man däremot på med absolut början inom applikationsprogrammering och har problem att göra en consolapplikation som tar in en textsträng och bearbetar denna. Ja, då är man ingen nytta för någon. Jobbar man med consolapplikationer så besök t.ex. sourceforge och försök att få igång ett projekt lokalt. Lyckas man inte få igång ett enda projekt oavsett hur mycket man än sliter och googlar, så säger det lite om hur mycket hjälp man är på ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clabbe46:

Hej
Tänkte höra med er här, många som har kunskap.
När man gått programmering 1 & 2
Finns det någon jobb efter dessa kurser eller måste man
sedan läsa vidare, tänkte läsa vidare men skulle kunna vara jätte kul att jobba under tiden. Studerar C#

Tacksam för svar.
Mvh Clas

Skulle rekommendera YH ifall du inte är intresserad av att plugga längre. Då får du ~6 månader LIA (praktik) där du kan skaffa kontakter i branchen och man är nästan garanterad ett jobb ifall man tar examen.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Skulle rekommendera YH ifall du inte är intresserad av att plugga längre. Då får du ~6 månader LIA (praktik) där du kan skaffa kontakter i branchen och man är nästan garanterad ett jobb ifall man tar examen.

Tanken är att jag ska läsa vidare antingen som NET utvecklare, JAVA utvecklare i 2 år, men som jag skrev här hade varit kul om man kunde jobba med det under tiden som man läste. Men ser att det verkar inte vara svårt. Får ta på mig uppdrag själv och testa mig fram.

Tack ändå för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av clabbe46:

Tanken är att jag ska läsa vidare antingen som NET utvecklare, JAVA utvecklare i 2 år, men som jag skrev här hade varit kul om man kunde jobba med det under tiden som man läste. Men ser att det verkar inte vara svårt. Får ta på mig uppdrag själv och testa mig fram.

Tack ändå för svaren

Kan vara svårt att få jobb innan praktiken. Ifall du är självgående och duktig så kanske du kan kontakta företag i början av din utbildning och sälja in deltidsarbete och LIA samtidigt.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Återupprepar lite men för att vara något rakare så nej, programmering 1,2 på gymnasiet är i sig inte en tillräcklig merit för att söka arbete med. Att det finns möjligheter att jobba som självlärd utvecklare är ganska orelaterat kan jag tycka. Det är dessutom en längre och knöligare väg kontra utbildning.

Skulle rekommendera vidareutbildning på antingen universitet eller YH. Idag finns det mycket att välja mellan

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |