Custom domän för epost, efternamn redan taget.

Permalänk
Medlem

Custom domän för epost, efternamn redan taget.

Jag försöker att skriva upp mig för google workspace så jag kan få en custom domän till min epost och således framstå lite mer professionelt. Kruxet är att alla vettiga varianter på efternamnet är taget. Kvar finns dom lite mer skumma suffixen.

efternamnet.family
efternamnet.wtf

etc.

Jag hade ursprungligen tänkt förnamn@efternamn.xxx men det verkar rätt kört.

Att slänga dit siffror anser jag motverka syfter. Hur hade ni gjort?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag kör förnamn@förnamnefternamn.se.

Permalänk
Medlem

Jag har också förnamnefternamn.se, fast parkerad. Behöver den inte men känns bra att ha kontroll på den.

Hade jag tagit emot e-post på den hade jag nog satt upp flera forwards, t ex att info, contact, osv gick till förnamn.

Att köra annat än .se (eller kanske .com eller .net) känns ovärt, i i alla fall för den typen av sammanhang vi pratar om. Känns som folk kommer blanda ihop det om man kör någon sån fräsig nymodig tld. Annars är ju .io rätt cool - men dyr.

Permalänk
Medlem

Jag har initialer@förnamnefternamn.se Funkar super.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Tack för svar, och ursäkta för sen återkoppling. I brist på bättre så fick domänen bli första bokstaven i förnamnet och efternamnet. Det löste sig, även om jag inte är helt hundra nöjd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Tack för svar, och ursäkta för sen återkoppling. I brist på bättre så fick domänen bli första bokstaven i förnamnet och efternamnet. Det löste sig, även om jag inte är helt hundra nöjd.

Bruh. Du fick alltså tag i en tvåbokstavs-domän?

Permalänk
Medlem

Jag kör på förnamn@efterna.mn.
Blev lite dyrare och trixigare men det är ju rätt roligt om inte topdomänerna finns tillgängliga.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Bruh. Du fick alltså tag i en tvåbokstavs-domän?

.net

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Har faktiskt fornamn@efternamn.se men det var farsgubben som tidigt förstod att det skulle vara bra att ha! Tror det var tidigt/mitten 90tal som han köpte den domänen.

Annars anser jag att t.ex mail@fornamnefternamn.se blir bättre är fornamnt@fornamnefternamn.se

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Inaktiv

Jag hade förnamn@efternamn.nu fram tills nyligen. Har nu bytt till hej@förnamn.nu då jag vill kunna använda samma e-postadress överallt. Inga problem att använda mitt efternamn till arbetsgivare eller myndigheter, men online föredrar jag att inte outa mig helt.

Toppdomäner som jag skulle kunna tänka mig utöver .se/.nu är .com men även .net och ev. .xyz. Dock skulle jag inte välja .org trots att den är vanlig, mest för att jag förknippar den så starkt med organisationer. Sen finns det en drös med andra toppdomän men de är både dyra och udda. Ibland kan de vara vettiga att använda men kanske inte för något som ett efternamn.

Har man ett vanligt efternamn kan det dock bli svårt att få en vettig toppdomän. Mitt efternamn är inte supervanligt men ändå vanligt nog för att vara upptagen både som .se och .com. Nu vill jag inte ha mitt efternamn längre så det spelar ingen roll. Annars är .nu en bra toppdomän som svensk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Jag kör förnamn@förnamnefternamn.se.

Samma här.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen har jag varit lite old school och registrerat en domän under .pp.se. pp = privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Personligen har jag varit lite old school och registrerat en domän under .pp.se. pp = privatperson.

Jösses vad skeptisk jag var till det du sa om pp.se! Hade aldrig hört talas om detta och tyckte det där egensajt.se lät lite som ett av de där halvbegrägliga företagen (ingen nämnd ingen glömd) men, där ser man, det är faktiskt en vedertagen grej.

Citat:

3. .pp.se
Privatpersoner kan registrera under
huvuddomänen .pp.se. För registrering under
.pp.se krävs att sökanden är en fysisk person
och har svenskt personnummer eller svenskt
samordningsnummer.

NIC-SE 2004

Loopia har en väldigt koncis sammanfattning av historiken:

Citat:

Fram till 2003 var reglerna för .se-domänen mycket restriktiva. Endast aktiebolag och myndigheter fick registrera domännamn direkt under .se. Privatpersoner tilläts endast registrera en domän var, och då under suffixet .pp.se. Detta gjorde andra domäntyper som .com och .nu mycket populära. När dessa regler togs bort exploderade antalet .se-domäner från 106 349 vid årsskiftet 2002 / 2003 till 214 389 året därpå.

Gött, då har man lärt sig något idag också! Men hur kommer det sig att just den registraren förvaltar pp.se?

Edit: Eller är det så att dessa allmänna villkor inte är giltiga längre och nämnd registrar ändå "rider" på gamla standarder. NIC-SE finns ju inte kvar. 🤔 Måste undersökas ...

Edit 2: OK, falskt alarm! pp.se tillhör inte egensajt.se utan är fortfarande begränsad av .SE -- det är inte bara egensajt.se som säljer subdomäner där.

Permalänk

Jag registrerade samhället jag bor i .se
Många som dock anser att dom har rätt till att ha en e-post i domänen

Men intressant om pp.se , tackar för den infon

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Registrea förnamn@efternamn.email ?
Gandi.net m fl har den toppdomänen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felplacrd:

Jösses vad skeptisk jag var till det du sa om pp.se! Hade aldrig hört talas om detta och tyckte det där egensajt.se lät lite som ett av de där halvbegrägliga företagen (ingen nämnd ingen glömd) men, där ser man, det är faktiskt en vedertagen grej.

NIC-SE 2004

Loopia har en väldigt koncis sammanfattning av historiken:
Gött, då har man lärt sig något idag också! Men hur kommer det sig att just den registraren förvaltar pp.se?

Edit: Eller är det så att dessa allmänna villkor inte är giltiga längre och nämnd registrar ändå "rider" på gamla standarder. NIC-SE finns ju inte kvar. 🤔 Måste undersökas ...

Edit 2: OK, falskt alarm! pp.se tillhör inte egensajt.se utan är fortfarande begränsad av .SE -- det är inte bara egensajt.se som säljer subdomäner där.

Jag har min .pp.se-domän registrerad hos Loopia, men du kan nog registrera en domän där under hos de flesta registrarer.

Jag minns att jag var tvungen att maila registraren (tror det var .SE Direkt på den tiden men jag kan minnas fel, det var länge sedan) då det inte gick att registrera en .pp.se-domän via webbformuläret. Men det var år sedan.

Som sagt, det är rätt "old school"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som sagt, det är rätt "old school"

Tänker att det finns sammanhang där man blir begränsad av att inte ha själva domänen, tänker jag. T ex om man vill koppla på någon tjänst som kräver verifiering mha DNS eller så. Men, I kinda like it. Vågar man säga ... Retro? 😛

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felplacrd:

Tänker att det finns sammanhang där man blir begränsad av att inte ha själva domänen, tänker jag. T ex om man vill koppla på någon tjänst som kräver verifiering mha DNS eller så. Men, I kinda like it. Vågar man säga ... Retro? 😛

Nä, det är en domän precis som alla andra.

En "tvåstegsdomän" är ju internationellt inte helt ovanligt, t.ex. .co.uk är nog den mest välkända.

Sedan är det ju inte omöjligt att du stöter på skumma problem med en tvåstegsdomän om någon kodat en tjänst på fel sätt... det går ju inte att säga att det aldrig kommer ske eftersom det är beroende på att alla andra gör rätt.

Permalänk
Medlem

Jag är typ ORIMLIGT ledsen att jag inte fick tag i mitt efternamn .se - det var nån motorcykelgubbe som länge hade domänen. Mailade honom och erbjöd 10 papp för den, men inget svar. Nu är den reggad på nån annan (tror jag), kollade med jämna mellanrum men nån måste ha huggit den ganska direkt när den löpte ut. C'est la vie...

Har visserligen förnamnefternamn.se, men den har jag använt till en mindre seriös personlig blogg (av humoristisk karaktär) som jag kanske inte nödvändigtvis vill ska associeras med mig professionellt. Så nu är jag sugen på att registrera en ny domän att ha i jobbet, men det är förjäkla svårt att hitta något bra.