"Förmånsbil" Vad har du för deal och hur förmånligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem

"Förmånsbil" Vad har du för deal och hur förmånligt är det egentligen?

Som sagt. "Förmånsbil" är ett löst begrepp i dagens läge känner jag som har högst variabel förmånlighet.
Det kan vara allt från att hela leasingkostnaden betalas av den anställde + förmånsbeskattning. (oförmånligt imo)
Till att hela leasingen betalas av företaget och den anställde bara förmånsbeskattas. (förmånligt imo)

Min fundering är, hur bra är er deal på förmånsbil? Tjänstebil, personalbil, vad er nu valt att kallas.
Är ni nöjd?

Permalänk
Medlem

Löst begrepp... skatteverket har en tydlig definition såklart vad som är en förmånsbil, tjänstebil och personalbil.

Förmånsbil och tjänstebil är ju exakt samma sak, en bil som används för att kunna utöva sitt arbete, men skillnaden är att den anställde väljer att bruka bilen även privat vilket då beskattas som en förmån. Rent generellt är detta ett förmånligt upplägg i de flesta fall och ett mycket smidigt brukande av en bil privat.

Någon bra "deal" på förmånsbil finns inte, bilen har ett specificerat förmånsvärde enligt skatteverket beroende på utrustningsnivå, bilens listpris (Priset utan rabatter) och ev miljöbilsavdrag. Inget man kan "deala" till sig något bättre pris med arbetsgivaren, det är som skattereglerna är helt enkelt. Skatteverket har en tabell med bilar och en kalkylator med extrautrustning man kan använda för att se vad exakt vad förmånen blir på en specifik bil och utrustning.

Personalbil vet jag ärligen inte när det är vettigt. Möjligen att något specifikt prispressat ramavtal i kombination med ett mycket lågt förmånsvärde på vissa bilar kan kanske efter nettolönavdrag på förmånsvärdet och bruttolönavdrag på leasingkostnaderna bli en bra kalkyl. Tror det är relativt ovanligt.

Permalänk
Medlem

Jag har förmånsbil. Det enda förmånliga med detta är att jag slipper ligga ute med den summa jag annars hade fått tillbaks först när jag sålt bilen.

Folk verkar tro att man får köra runt i lyxbil för en struntsumma men det är dyrare per månad om jag jämför med att ha tagit normalt lån och sen köpt bilen. Det ska betalas förmånssumman + leasingavgiften.

Ska inte bli för långrandig men det är oerhört provocerande när till och med politiker verkar tro att det är någon slags gratis lyx, och gör allt dom kan för att få bort denna "orättvisa". Grrr.

Permalänk

Porsche Taycan.

Företaget betalar leasingkostnaden på cirka 10000kr ex moms . Förmånsvärde på cirka 12000kr. Då försäkring och däckhotell ingår i leasingavgiften så vill jag tro att det är en bra deal. Att finansiera den privat hade nog landat på 15k-20k inräknat värdeminskning per månad.

Fakturerade timmar när företaget betalar = ~14 timmar. Hade fått fakturera drygt 30 timmar om jag skulle betala bilen med nettolön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har förmånsbil. Det enda förmånliga med detta är att jag slipper ligga ute med den summa jag annars hade fått tillbaks först när jag sålt bilen.

Folk verkar tro att man får köra runt i lyxbil för en struntsumma men det är dyrare per månad om jag jämför med att ha tagit normalt lån och sen köpt bilen. Det ska betalas förmånssumman + leasingavgiften.

Ska inte bli för långrandig men det är oerhört provocerande när till och med politiker verkar tro att det är någon slags gratis lyx, och gör allt dom kan för att få bort denna "orättvisa". Grrr.

Så som jag uppfattat det är det inte standard att man får stå för leasingavgiften själv. Men jag kan ju ha fel för all del. Om det är fallet kan man ju leasa själv istället så slipper man förmånsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Löst begrepp... skatteverket har en tydlig definition såklart vad som är en förmånsbil, tjänstebil och personalbil.

Förmånsbil och tjänstebil är ju exakt samma sak, en bil som används för att kunna utöva sitt arbete, men skillnaden är att den anställde väljer att bruka bilen även privat vilket då beskattas som en förmån. Rent generellt är detta ett förmånligt upplägg i de flesta fall och ett mycket smidigt brukande av en bil privat.

Någon bra "deal" på förmånsbil finns inte, bilen har ett specificerat förmånsvärde enligt skatteverket beroende på utrustningsnivå, bilens listpris (Priset utan rabatter) och ev miljöbilsavdrag. Inget man kan "deala" till sig något bättre pris med arbetsgivaren, det är som skattereglerna är helt enkelt. Skatteverket har en tabell med bilar och en kalkylator med extrautrustning man kan använda för att se vad exakt vad förmånen blir på en specifik bil och utrustning.

Personalbil vet jag ärligen inte när det är vettigt. Möjligen att något specifikt prispressat ramavtal i kombination med ett mycket lågt förmånsvärde på vissa bilar kan kanske efter nettolönavdrag på förmånsvärdet och bruttolönavdrag på leasingkostnaderna bli en bra kalkyl. Tror det är relativt ovanligt.

Du missförstod mig. Det varierar något enormt. Vissa företag betalar hela leasingkostnaden och den anställde betalar bara förmånsvärdet du refererar till.
Så någon bra och dålig "deal" finns visst beroende på upplägg.
Det kallas ironiskt nog förmånsbil oavsett vanligen.

Skrivet av Woaini:

Jag har förmånsbil. Det enda förmånliga med detta är att jag slipper ligga ute med den summa jag annars hade fått tillbaks först när jag sålt bilen.

Folk verkar tro att man får köra runt i lyxbil för en struntsumma men det är dyrare per månad om jag jämför med att ha tagit normalt lån och sen köpt bilen. Det ska betalas förmånssumman + leasingavgiften.

Ska inte bli för långrandig men det är oerhört provocerande när till och med politiker verkar tro att det är någon slags gratis lyx, och gör allt dom kan för att få bort denna "orättvisa". Grrr.

Yes. Precis detta jag är ute efter. Enda fördelen jag ser är att det ser bättre ut om man skall ta bostadslån. Kanske finns andra fördelar med, men det är dyrare än att köra privat bil.

Skrivet av tapcatfan:

Porsche Taycan.

Företaget betalar leasingkostnaden på cirka 10000kr ex moms . Förmånsvärde på cirka 12000kr. Då försäkring och däckhotell ingår i leasingavgiften så vill jag tro att det är en bra deal. Att finansiera den privat hade nog landat på 15k-20k inräknat värdeminskning per månad.

Fakturerade timmar när företaget betalar = ~14 timmar. Hade fått fakturera drygt 30 timmar om jag skulle betala bilen med nettolön.

Mycket bra exempel på en "riktig" tjänstebil och en riktigt bra deal! Grattis till en bra "deal"

Skrivet av Dakkie:

Så som jag uppfattat det är det inte standard att man får stå för leasingavgiften själv. Men jag kan ju ha fel för all del. Om det är fallet kan man ju leasa själv istället så slipper man förmånsavgiften.

Det är ovanligare och ovanligare att företaget täcker hela leasingkostnaden. Vanligen får man stå för delar eller hela leasingkostnaden med brutto eller nettolönavdrag.

Det här är anledningen att jag startade denna tråden. För att jämföra. Det skiljer enormt.

Permalänk
Medlem

Jag kan outa min egen deal.
Mitt bilavtal kan vara allt från helt ok till fullständigt värdelöst beroende på hur många tjänstemil jag får in.

Avtalet är att jag betalar hela leasingen med bruttolönavdrag. Man förmånsbeskattas ändå för hela förmånsvärdet.
Däremot så får jag av företaget milersättning på 41kr/mil som betalas in på leasingkontot.
Kör jag väldigt mycket mil så blir bilen gratis. (leasingkostnaden, förmånsvärdet kommer man såklart aldrig undan). Kör jag väldigt lite så är bilen extremt dyr.
Detta är inte ett roligt avtal under Covid tider. Ett väldigt underligt upplägg tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag kan outa min egen deal.
Mitt bilavtal kan vara allt från helt ok till fullständigt värdelöst beroende på hur många tjänstemil jag får in.

Avtalet är att jag betalar hela leasingen med bruttolönavdrag. Man förmånsbeskattas ändå för hela förmånsvärdet.
Däremot så får jag av företaget milersättning på 41kr/mil som betalas in på leasingkontot.
Kör jag väldigt mycket mil så blir bilen gratis. (leasingkostnaden, förmånsvärdet kommer man såklart aldrig undan). Kör jag väldigt lite så är bilen extremt dyr.
Detta är inte ett roligt avtal under Covid tider. Ett väldigt underligt upplägg tycker jag.

Fast det beror ju på vad förmånsvärdet för just bilen du valt är också. Bruttolöneavdrag ger ju för de som borde köra förmånsbil (dvs betalar minst 50% marginalskatt) att pengarna bara skulle vara värda max hälften att få ut som lön, lägg till att man kan dra halva momsen på leasingavgiften så blir det för många bilar rätt förmånligt, väljer man elbil så dras dessutom miljöbonusen från priset ex moms så man får mer tillbaka där. Problemet blir ju om förmånsvärdet blir högt i relation till leasingavgiften för då kan det ju bli dyrare men det kan inte vara så många fall där bilen faktiskt blir dyrare med det upplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Du missförstod mig. Det varierar något enormt. Vissa företag betalar hela leasingkostnaden och den anställde betalar bara förmånsvärdet du refererar till.
Så någon bra och dålig "deal" finns visst beroende på upplägg.
Det kallas ironiskt nog förmånsbil oavsett vanligen.

Det är ovanligare och ovanligare att företaget täcker hela leasingkostnaden. Vanligen får man stå för delar eller hela leasingkostnaden med brutto eller nettolönavdrag.

'Betalar' företaget leasingkostnaden är det ju exakt samma som ett bruttolöneavdrag från både företagets och skatteverkets sida? enda skillnaden är semantik. Som någon sa är vad som är förmånsbil tydligt definerat, företaget betalar leasingen och du betalar förmånsbeskattning. Om sen företaget gentemot dig väljer att säga att det är något 'extra' eller om de gör bruttolöneavdrag är väl egentligen irrelevant, det är pengar som likagärna kunnat läggas på din lön och därmed är det alltid ett löneavdrag, även om vissa kanske låtsas som något annat.

Permalänk
Medlem

Här finns en del info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

'Betalar' företaget leasingkostnaden är det ju exakt samma som ett bruttolöneavdrag från både företagets och skatteverkets sida? enda skillnaden är semantik. Som någon sa är vad som är förmånsbil tydligt definerat, företaget betalar leasingen och du betalar förmånsbeskattning. Om sen företaget gentemot dig väljer att säga att det är något 'extra' eller om de gör bruttolöneavdrag är väl egentligen irrelevant, det är pengar som likagärna kunnat läggas på din lön och därmed är det alltid ett löneavdrag, även om vissa kanske låtsas som något annat.

Vet inte om vi missförstår varandra.

Om jag väljer mellan två jobb som har samma lön. Säg 50000kr/mån för enkelhet.
Ena jobbet har tjänstebil där de står för hela leasingkostnaden och du betalar skatt på förmånsvärdet.
Andra jobbet har du även bruttolönavdrag för hela leasingkostnaden.
Vad är det som är irrelevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vet inte om vi missförstår varandra.

Om jag väljer mellan två jobb som har samma lön. Säg 50000kr/mån för enkelhet.
Ena jobbet har tjänstebil där de står för hela leasingkostnaden och du betalar skatt på förmånsvärdet.
Andra jobbet har du även bruttolönavdrag för hela leasingkostnaden.
Vad är det som är irrelevant?

Det första jobbet ger dig 50 000 + leasingkostnaden i månadslön. Det är skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det första jobbet ger dig 50 000 + leasingkostnaden i månadslön. Det är skillnaden.

Javisst, stor skillnad på dessa två exempeljobb med samma lön trots att båda jobben har "förmånsbil".

Permalänk
Medlem

Men om det nu, som en del av er påstår, är dyrare än att köpa bilen privat, varför gör ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det beror ju på vad förmånsvärdet för just bilen du valt är också. Bruttolöneavdrag ger ju för de som borde köra förmånsbil (dvs betalar minst 50% marginalskatt) att pengarna bara skulle vara värda max hälften att få ut som lön, lägg till att man kan dra halva momsen på leasingavgiften så blir det för många bilar rätt förmånligt, väljer man elbil så dras dessutom miljöbonusen från priset ex moms så man får mer tillbaka där. Problemet blir ju om förmånsvärdet blir högt i relation till leasingavgiften för då kan det ju bli dyrare men det kan inte vara så många fall där bilen faktiskt blir dyrare med det upplägget.

Problemet med just min deal är att om jag inte får in tillräckligt med mil så betalar jag leasingkostnaden med min bruttolön. Kör jag tillräckligt med mil så blir det inget bruttolönavdrag alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Problemet med just min deal är att om jag inte får in tillräckligt med mil så betalar jag leasingkostnaden med min bruttolön. Kör jag tillräckligt med mil så blir det inget bruttolönavdrag alls.

Ja visst, men även utan något avdrag på grund av mil kommer det bara kunna bli dyrare än att köpa bilen privat med skattade pengar om förmånsvärdet är högt i relation till leasingavgiften. Att kunna dra halva momsen och slippa 50% skatt på pengarna som går att betala för själva bilen ger helt enkelt en stor effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Javisst, stor skillnad på dessa två exempeljobb med samma lön trots att båda jobben har "förmånsbil".

Du missförstår, det är inte samma lön. Läs Triffids inlägg en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Du missförstår, det är inte samma lön. Läs Triffids inlägg en gång till.

Nejdå jag förstår. Arbetsgivare är inte så tydliga dock. Dom säger mer 50 + bil. Sen vad bil är, det tycker de olika om.

Skillnaden är ju att ena är 50 + bil och andra är 50 - bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag har förmånsbil. Det enda förmånliga med detta är att jag slipper ligga ute med den summa jag annars hade fått tillbaks först när jag sålt bilen.

Folk verkar tro att man får köra runt i lyxbil för en struntsumma men det är dyrare per månad om jag jämför med att ha tagit normalt lån och sen köpt bilen. Det ska betalas förmånssumman + leasingavgiften.

Ska inte bli för långrandig men det är oerhört provocerande när till och med politiker verkar tro att det är någon slags gratis lyx, och gör allt dom kan för att få bort denna "orättvisa". Grrr.

Skrivet av ZyntaX:

Du missförstod mig. Det varierar något enormt. Vissa företag betalar hela leasingkostnaden och den anställde betalar bara förmånsvärdet du refererar till.
Så någon bra och dålig "deal" finns visst beroende på upplägg.
Det kallas ironiskt nog förmånsbil oavsett vanligen.

Yes. Precis detta jag är ute efter. Enda fördelen jag ser är att det ser bättre ut om man skall ta bostadslån. Kanske finns andra fördelar med, men det är dyrare än att köra privat bil.

Mycket bra exempel på en "riktig" tjänstebil och en riktigt bra deal! Grattis till en bra "deal"

Det är ovanligare och ovanligare att företaget täcker hela leasingkostnaden. Vanligen får man stå för delar eller hela leasingkostnaden med brutto eller nettolönavdrag.

Det här är anledningen att jag startade denna tråden. För att jämföra. Det skiljer enormt.

Ni blandar båda ihop begreppen. Tjänstebil är ett begrepp som används lite slarvigt för alla bilar som ägs av arbetsgivaren. Men begreppet "tjänstebil" brukar delas in i tre kategorier.

Den rena tjänstebilen är ett arbetsverktyg som ägs och bekostas av arbetsgivaren och som inte får användas för privat bruk (annat än i extremt ringa omfattning). I sådana fall så är det alltså ingen som helst kostnad (förmånsbeskattning) för den anställde, då fordonet alltså inte används privat. Typexempel är på ett sådant fordon kan vara en postbil, budbil, sopbil, etc.

Förmånsbil är en bil som också är ett arbetsverktyg, men som även används för privat bruk. Eftersom bilen används privat så uppstår en förmån som måste beskattas, men i övrigt så står arbetsgivaren för bilens övriga kostnader (då arbetsgivaren anser att den anställde behöver ett fordon som arbetsverktyg). Ett sådant upplägg är oftast väldigt förmånligt, men det beror lite på vad exakt det rör sig om för fordon och vilket förmånsvärde det har. I normalfallet brukar det ju ofta vara folk som reser en del i tjänsten, och därför har en fin Volvo, BMW, VW, Mercedes, etc. och då är det sannolikt väldigt fördelaktigt. Men om man skulle jobba för något taxibolag med "premiumbilar" kanske man inte tycker det är värt att betala förmånsbeskattningen på en Mercedes S-klass, även om man skulle få köra den privat om man vill.

Det sista, som också ni båda verkar ha, är en personalbil. Där är det typiskt så att man inte nödvändigtvis behöver en bil i tjänsten, men arbetsgivaren erbjuder det som en förmån ändå. Oftast brukar det (förutom förmånsbeskattning) innebära någon form av löneavdrag (endera för hela kostnaden, en så kallad "kostnadsneutral personalbil", alternativt något schablonbelopp alternativt andel av kostnaden), då det i dessa fall är ett val om man vill ha en bil eller inte, och de som inte vill ha en brukar då få lite högre lön istället. Detta upplägg kan vara förmånligt, men det beror på ganska många omständigheter. Typiskt sett så är det förmånligt om man tjänar bra (så man är väl över brytpunkten för statlig inkomstskatt), samt att bilen har ett relativt lågt förmånsvärde. Att bilen har en relativt hög leasingkostnad är inte så farligt, eftersom den bekostas med oskattade pengar. Så elbilar tenderar att vara väldigt förmånliga att plocka ut på detta sätt, just eftersom de har en ganska hög leasingkostnad, men de har nedsatta förmånsvärden. Det är också viktigt att man kommer upp i minst 100 mil i tjänsten per år, eftersom det medför att företaget får dra halva momsen på leasingkostnaden och alla driftskostnader. Om man har ett kostnadsneutralt upplägg så påverkar det givetvis kalkylen för den anställde.

I somras fick sittande regering dock igenom en avsevärd höjning av alla förmånsvärdena, vilket såklart påverkar kalkylen negativt för alla som förmånsbeskattas. Men jag skulle ändå säga att en personalbil fortfarande kan vara förmånlig, men skillnaden har blivit mindre.

Jag personligen har en personalbil med ett kostnadsneutralt upplägg och tycker att det är förmånligt. Jämför jag min nettokostnad med vad det hade kostat att privatleasa samma bil så hade det kostat runt 40% mer, och då utan att allt runtikring så som däck, försäkring, däckhotell, etc. ingår. Så skillnaden är kanske närmare 50-60% dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men om det nu, som en del av er påstår, är dyrare än att köpa bilen privat, varför gör ni det?

Vissa företag kräver att man ska ha förmånsbil. Samtidigt är det absolut en bekvämlighet då man slipper de problem som kan uppkomma med merkostnader för bilen om det skulle uppstå några problem.
Kör du exempelvis en egen bil och något går sönder, däcken ska bytas, service eller vad det nu kan vara så är det bara att betala från egen plånbok. Med förmånsbil så är det bara att lämna in och få det gjort.

Vi har bruttolönsavdrag på hela förmånsvärdet så det är väl ok, tankning, spolarvätska och liknande tas på leasingbolaget där man sen får betala för privata mil. Går att fuska till det lite om man kör mycket så är det ingen som bryr sig om man lägger på några mil på varje resa.
På tidigare företag jag jobbade så hade vi samma upplägg med leasingen med bruttolöneavdrag men vi tankade med eget kort och fick sen tillbaka en summa per mil som vi körde i tjänsten. Hade man en månad med mycke bilåkande så kunde det bli riktigt bra då det man fick tillbaka nästan kom upp i förmånsvärdet. Tror vi hade 18kr/mil men då var en del skattefritt och en del där du måste skatta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vissa företag kräver att man ska ha förmånsbil.

Vad är det för galenskap?
Om företaget kräver att man ska ha en bil som de står för får de fixa en företagsbil som man kör i tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vissa företag kräver att man ska ha förmånsbil. Samtidigt är det absolut en bekvämlighet då man slipper de problem som kan uppkomma med merkostnader för bilen om det skulle uppstå några problem.
Kör du exempelvis en egen bil och något går sönder, däcken ska bytas, service eller vad det nu kan vara så är det bara att betala från egen plånbok. Med förmånsbil så är det bara att lämna in och få det gjort.

Vi har bruttolönsavdrag på hela förmånsvärdet så det är väl ok, tankning, spolarvätska och liknande tas på leasingbolaget där man sen får betala för privata mil. Går att fuska till det lite om man kör mycket så är det ingen som bryr sig om man lägger på några mil på varje resa.
På tidigare företag jag jobbade så hade vi samma upplägg med leasingen med bruttolöneavdrag men vi tankade med eget kort och fick sen tillbaka en summa per mil som vi körde i tjänsten. Hade man en månad med mycke bilåkande så kunde det bli riktigt bra då det man fick tillbaka nästan kom upp i förmånsvärdet. Tror vi hade 18kr/mil men då var en del skattefritt och en del där du måste skatta på det.

Du blandar också ihop termerna. Kräver företaget att du ska ha en "förmånsbil" så står företaget för kostnaden. Om du får och väljer att använda den även privat så kommer du att förmånsbeskattas för det. Så det finns väl inte så mycket "tvång" i detta scenario.

Varför i hela friden gör ni ett bruttoavdrag på förmånsvärdet? Ni kan ju inte betala förmånsskatten med oskattade pengar. Endera får man göra ett nettoavdrag på hela förmånsvärdet (alltså betala tillbaka hela förmånens storlek till företaget med skattade pengar), för då uppstår ingen förmån (men det är väldigt ofördelaktigt om man har en förmånsbil). Alternativt så lägger man på en förmånsbeskattning på förmånens storlek. Att göra ett bruttoavdrag för förmånsvärdet är inte tillåtet då det endast betyder att företaget har en lägre omkostnad, ingen skatt betalas dock in till staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du blandar också ihop termerna. Kräver företaget att du ska ha en "förmånsbil" så står företaget för kostnaden. Om du får och väljer att använda den även privat så kommer du att förmånsbeskattas för det. Så det finns väl inte så mycket "tvång" i detta scenario.

Varför i hela friden gör ni ett bruttoavdrag på förmånsvärdet? Ni kan ju inte betala förmånsskatten med oskattade pengar. Endera får man göra ett nettoavdrag på hela förmånsvärdet (alltså betala tillbaka hela förmånens storlek till företaget med skattade pengar), för då uppstår ingen förmån (men det är väldigt ofördelaktigt om man har en förmånsbil). Alternativt så lägger man på en förmånsbeskattning på förmånens storlek. Att göra ett bruttoavdrag för förmånsvärdet är inte tillåtet då det endast betyder att företaget har en lägre omkostnad, ingen skatt betalas dock in till staten.

Det finns som sagt anledning att jag startade denna tråd.
Det är som jag beskrev tidigare, företaget och den anställde delar på leasingkostnaden av variabel grad.
I hans fall har de valt förmånsvärdet som förmodligen är en bit lägre än leasingkostnaden.
Det kallas fortfarande förmånsbil, men den är väldig oförmånlig för den anställde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men om det nu, som en del av er påstår, är dyrare än att köpa bilen privat, varför gör ni det?

För mig är det dyrare med Förmånsbil( eller egentligen personalbil om jag förstår inläggen ovan rätt).

Den "förmånliga" delen ligger i att jag slipper ha pengar bundna i bilen. Jag behöver inte betala in hela summan så att säga, eftersom jag bara hyr bilen. Samma princip som att hyra vad som helst egentligen. Om jag som alternativ skulle köpa privat så kommer jag "ligga ute" med pengar motsvarande bilens värde, och få tillbaks dessa när jag säljer bilen. Det är det som gjorde att jag valde att inte köpa privat.

Detta gör också att jag skulle välja en betydligt billigare/äldre/omodernare bil om jag skulle köpa privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det finns som sagt anledning att jag startade denna tråd.
Det är som jag beskrev tidigare, företaget och den anställde delar på leasingkostnaden av variabel grad.
I hans fall har de valt förmånsvärdet som förmodligen är en bit lägre än leasingkostnaden.
Det kallas fortfarande förmånsbil, men den är väldig oförmånlig för den anställde.

Jo, förmånsbil och personalbil tenderar att kunna flyta ihop lite. Men i min värld så är en förmånsbil en bil där den anställde endast betalar förmånsskatt. Alltså att arbetsgivaren betalar bilen, men staten vill ha in skatt för din förmån.

I exemplet ovan så hävdas att man betalar förmånsvärdet med ett bruttolöneavdrag, vilket inte är tillåtet. Det är i så fall en personalbil fast man underlåter att betala skatt på den. En revisor borde inte godkänna ett sådant upplägg (och definitivt inte skatteverket om de skulle upptäcka det).

Om den anställde i varierande grad betalar leasingkostnanden skulle jag kalla det för olika varianter av personalbil. Det är som sagt väldigt ovanligt att en arbetsgivare kräver att du ska ha en fläskig BMW och köra 2000 mil per år i tjänsten, men du får bekosta den själv...

Sen är det väl inte så underligt att upplägget är olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Det är väl ingen skillnad mot för hur det funkar med olika lönemodeller och andra förmåner? Vissa arbetsgivare ger ut bonusar, vissas har arbetstidsförkorting, vissa har övertidsersättning, vissa tillåter dig att flexa, etc.

Skrivet av Woaini:

För mig är det dyrare med Förmånsbil( eller egentligen personalbil om jag förstår inläggen ovan rätt).

Den "förmånliga" delen ligger i att jag slipper ha pengar bundna i bilen. Jag behöver inte betala in hela summan så att säga, eftersom jag bara hyr bilen. Samma princip som att hyra vad som helst egentligen. Om jag som alternativ skulle köpa privat så kommer jag "ligga ute" med pengar motsvarande bilens värde, och få tillbaks dessa när jag säljer bilen. Det är det som gjorde att jag valde att inte köpa privat.

Detta gör också att jag skulle välja en betydligt billigare/äldre/omodernare bil om jag skulle köpa privat.

Fast dyrare jämfört med vad? Är det dyrare än att privatleasa exakt samma bil (där du också slipper binda upp kapitalet i bilen)? I så fall låter det som att du har fattat ett dåligt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Du blandar också ihop termerna. Kräver företaget att du ska ha en "förmånsbil" så står företaget för kostnaden. Om du får och väljer att använda den även privat så kommer du att förmånsbeskattas för det. Så det finns väl inte så mycket "tvång" i detta scenario.

Varför i hela friden gör ni ett bruttoavdrag på förmånsvärdet? Ni kan ju inte betala förmånsskatten med oskattade pengar. Endera får man göra ett nettoavdrag på hela förmånsvärdet (alltså betala tillbaka hela förmånens storlek till företaget med skattade pengar), för då uppstår ingen förmån (men det är väldigt ofördelaktigt om man har en förmånsbil). Alternativt så lägger man på en förmånsbeskattning på förmånens storlek. Att göra ett bruttoavdrag för förmånsvärdet är inte tillåtet då det endast betyder att företaget har en lägre omkostnad, ingen skatt betalas dock in till staten.

Nu jobbar jag som säljare och det kräver att jag har en förmånsbil för att kunna komma till mina kunder ändå men för mig som kör väldigt lite privat så hade det nog lönat sig att ha en firmabil och sen en privat bil för mina resterande privata mil. Sen är det ju en stor bekvämlighet att alltid ha en ny och fräsch bil som står på uppfarten istället för den privata som säkerligen hade varit något i 30-50000 kr klassen.
Sorry, vi får givetvis förmånsvärdet som en bilförmån och betalar sen då endast skatten på det. Min bil kostar idag drygt 6000kr och sen betalar jag skatten på det. Är en bit över brytgränsen så betalar 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

För mig är det dyrare med Förmånsbil( eller egentligen personalbil om jag förstår inläggen ovan rätt).

Den "förmånliga" delen ligger i att jag slipper ha pengar bundna i bilen. Jag behöver inte betala in hela summan så att säga, eftersom jag bara hyr bilen. Samma princip som att hyra vad som helst egentligen. Om jag som alternativ skulle köpa privat så kommer jag "ligga ute" med pengar motsvarande bilens värde, och få tillbaks dessa när jag säljer bilen. Det är det som gjorde att jag valde att inte köpa privat.

Detta gör också att jag skulle välja en betydligt billigare/äldre/omodernare bil om jag skulle köpa privat.

Jo, fast hur står det mot privatleasing då?
Vill minnas att det var just privatleasingen som var så pass "bra" just nu, att Rikatillsammans ovan kallade det för "trasigt / systemfel".

Även viktigt att tänka på "helheten", t ex så förlorar man ju tjänstepension om man tar en förmånsbil istället för högre lön.

Det finns bara ett bra sätt i detta sönderbeskattade land, att få det "riktigt" förmånligt, och det är om man får förmånsbil & får företaget att höja ens lön nog att täcka förmånsbeskattningen man får. Jag har bara jobbat på ett sånt bolag i mitt liv, men där hade vi det så. Så fort vi fick någon form av gåva/bonus/bil/whatever som genererade förmånsvärde så kompenserade dom den kostnaden med extra lön. Win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, förmånsbil och personalbil tenderar att kunna flyta ihop lite. Men i min värld så är en förmånsbil en bil där den anställde endast betalar förmånsskatt. Alltså att arbetsgivaren betalar bilen, men staten vill ha in skatt för din förmån.

I exemplet ovan så hävdas att man betalar förmånsvärdet med ett bruttolöneavdrag, vilket inte är tillåtet. Det är i så fall en personalbil fast man underlåter att betala skatt på den. En revisor borde inte godkänna ett sådant upplägg (och definitivt inte skatteverket om de skulle upptäcka det).

Om den anställde i varierande grad betalar leasingkostnanden skulle jag kalla det för olika varianter av personalbil. Det är som sagt väldigt ovanligt att en arbetsgivare kräver att du ska ha en fläskig BMW och köra 2000 mil per år i tjänsten, men du får bekosta den själv...

Sen är det väl inte så underligt att upplägget är olika från arbetsgivare till arbetsgivare. Det är väl ingen skillnad mot för hur det funkar med olika lönemodeller och andra förmåner? Vissa arbetsgivare ger ut bonusar, vissas har arbetstidsförkorting, vissa har övertidsersättning, vissa tillåter dig att flexa, etc.

Fast dyrare jämfört med vad? Är det dyrare än att privatleasa exakt samma bil (där du också slipper binda upp kapitalet i bilen)? I så fall låter det som att du har fattat ett dåligt beslut.

Jag håller med dig fullt ut. I min värld är en "tjänstebil" något som företaget betalar fullt ut och jag skattar för förmånen.
Verkligheten är dessvärre väldigt blandad och det är ofta väldigt svårt att jämföra olika erbjudanden.
Servicebil är något som man kör enbart i tjänst.
Personalbil är något där man betalar leasingen med sin brutto eller nettolön.

Jag jobbar också som resande säljare och tycker inte riktigt att det är värt alla tusenlappar det kostar mig privat. Jag kan få jobb med liknande lön som icke resande och helt enkelt välja billig privat bil eller ingen bil alls eftersom jag bor i Stockholm.
Kalkylen går inte ihop för mig.
Jag har även jobberbjudanden där företaget står för hela leasingkostnaden men mitt nuvarande företag vill inte göra om något bilavtal utan de tycker det är så förmånligt som det är.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av BasseBaba:

Jo, fast hur står det mot privatleasing då?
Vill minnas att det var just privatleasingen som var så pass "bra" just nu, att Rikatillsammans ovan kallade det för "trasigt / systemfel".

Även viktigt att tänka på "helheten", t ex så förlorar man ju tjänstepension om man tar en förmånsbil istället för högre lön.

Det finns bara ett bra sätt i detta sönderbeskattade land, att få det "riktigt" förmånligt, och det är om man får förmånsbil & får företaget att höja ens lön nog att täcka förmånsbeskattningen man får. Jag har bara jobbat på ett sånt bolag i mitt liv, men där hade vi det så. Så fort vi fick någon form av gåva/bonus/bil/whatever som genererade förmånsvärde så kompenserade dom den kostnaden med extra lön. Win!

Det har främst att göra med att elbilar ger en bonus i from av 70 000 kr avdrag på inköpet av en elbil samt att beskattningen på en elbil är extremt låg. Det Rika Tillsammans menar är att vi (alla som skattar pengar i landet) bidrar till att subventionera alla dessa nyinköp av elbilar.

Sen kan man tycka vad man vill om det, personligen så utnyttjar jag det faktumet för min personliga vinning men även för att det känns bättre att köra på el än att bränna diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu jobbar jag som säljare och det kräver att jag har en förmånsbil för att kunna komma till mina kunder ändå men för mig som kör väldigt lite privat så hade det nog lönat sig att ha en firmabil och sen en privat bil för mina resterande privata mil. Sen är det ju en stor bekvämlighet att alltid ha en ny och fräsch bil som står på uppfarten istället för den privata som säkerligen hade varit något i 30-50000 kr klassen.

Jo, fast nu tror jag vi missar själva essensen här.

Du får alltså en bil som till 100% bekostas av arbetsgivaren att använda när du reser i tjänsten. De tillåter även att du använder denna bilen privat. Sedan väljer du att nyttja förmånen att använda den privat, vilket då triggar förmånsbeskattning.

Ingenstans här ser jag något om tvång. Om du vill skulle du kunna parkera bilen på arbetsplatsen efter din säljresa och köra en privat bil därifrån, således kostar "tjänstebilen" dig 0:- per månad.

Skrivet av Stefflo:

Sorry, vi får givetvis förmånsvärdet som en bilförmån och betalar sen då endast skatten på det. Min bil kostar idag drygt 6000kr och sen betalar jag skatten på det. Är en bit över brytgränsen så betalar 50%.

Det låter betydligt vettigare.
Så detta är ju en superdeal för dig där du själv får avgöra om du tycker det är värt att betala skatt på 6000:- för att köra bilen även privat, eller om du tycker att det är mer "värt" att köpa en egen bil (eller inte ha någon bil alls). Så det finns ju inget som är direkt ogynnsamt med ditt upplägg.