Helgsnack: Vad gör du med dina gamla elektronikprylar?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad gör du med dina gamla elektronikprylar?

Lanseringarna avlöser varandra och Black Friday och julhandeln står för dörren. Vad gör du med dina gamla prylar när du köper nytt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det som föräldrarna och övriga familjen vill ha får dom, det andra lämnar jag in på second hand förutsatt att det fungerar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Säljer eller skänker bort.
Men är det något som en familjemedlem kan behöva som uppgradering så får dom det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Inaktiv

ger bort det till nån som behöver el skänker till Myrorna osv, det gäller allt här hemma, kläder, möbler osv

Permalänk
Medlem

Ger bort till barnen i första hand.
Om det är av större värde så hör jag ifall nån vän/släkting är intresserad av att köpa.

Permalänk
Medlem

Behåller det mesta. Är lite av en hoarder och tänker alltid att jag kanske har nytta av prylen igen men oftast blir det bara liggandes. Och sälja är oftast knappt värt besväret.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Behåller det mesta. Är lite av en hoarder och tänker alltid att jag kanske har nytta av prylen igen men oftast blir det bara liggandes. Och sälja är oftast knappt värt besväret.

Då är vi två.

Vet inte hur många gånger man plockat fram något gammalt när de nya gått sönder, så man inte blir utan.. T.ex mobil eller tangentbord osv..

Alltid bra att spara.

Samma med konsoler, man säljer inte en konsol.
Man plockar fram den när den blivit retro och spelar igen 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Måste väl erkänna att jag alldeles för ofta bara ställer dem i en garderob och låter de stå så länge att de tappar allt sitt värde och till slut slänger jag dem.

Annars försöker jag oftast bara ge bort grejer om de inte är värda mer än cirka 2000kr i andrahandsvärde.

Hittade ett gtx 560 och ett x58-moderkort i garderoben ”nyligen”. Försökte sälja grafikkortet för 500 kr och sen ge bort dem men slutade med att jag slängde dem istället.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Säljer dom till nypris till min far ofc.

Permalänk
Medlem

Sparar, ger bort eller säljer, beroende på vad det är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

ger bort eller säljer det som går.

rensar ofta på gammal skit.
finns alltid någon annan som behöver.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har en tennsug. Med den räddar jag motstånd, dioder, zenerdioder, trafos, transingar, kondingar och mycket annat. Tack vare en stor samling av komponenter så har en trasig gammal comhemdekoder med inspelning hos en bekant räddats. Jag är starkt emot slit och slängsamhället. En del lämnar jag förstås till återvinning. Men gamla nätadaptrar och annat tar inte mycket plats att spara. Många blir imponerade när man lyckas fixa gammalt skrot.

Permalänk
Medlem

Sparar som back-up eller för att plocka delar ifrån, man vet aldrig när man kan behöva en VGA- kabel för att se om en skärm funkar.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Sparar alldeles för mycket, har kvar massor som aldrig används. Förra flytten fick någon för sig att rensa en del av mina grejer, men det kanske var lika bra det? Men tråkigt när massa saker som fungerar slängs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Då är vi två.

Vet inte hur många gånger man plockat fram något gammalt när de nya gått sönder, så man inte blir utan.. T.ex mobil eller tangentbord osv..

Alltid bra att spara.

Samma med konsoler, man säljer inte en konsol.
Man plockar fram den när den blivit retro och spelar igen 😂

Så blev vi tre

Älskar att nostalgi trippa och leka lite med mina äldre prylar då och då, min äldsta leksak är en Atari 2600, en omgång Asteroids till 99.000 score är inte fel.

Mina datorer har jag behållit sen Commodore 64 dagar, allt från Athlon AMD pc'er till alla möjliga PC'er och grafik kort.
Det har visat sig vara en riktig bra grej, då jag ofta har externa prylar som kräver äldre datorer med Seriell / Parallell portar och processorer / operativsystem som bara är kompatibla med den generationen.

De äldre mobiler får bli reserv mobil, och det har varit till nyttja när den nyare mobilen inte vill som jag vill.

Det ända som jag ibland vill av med är monitorer, det blir det alldeles för många av över tid. Har sågar försökt att ge dom bort till kollegor utan att lyckas, ingen vill ha en 10+ år gammal LCD monitor längre, så nu har jag ett helt lager av monitorer efter handen, är slut köpt på monitorer och TV apparater för min del för de nästa 10+ år.

Permalänk
Medlem

Allt som fungerar och är i rimligt skick och som jag inte använder längre skänker jag till vänner eller famlij (ja i den ordningen...). Ibland säljer saker men bara om det är värt besväret. Saker som jag tror kommer till nytta för nån välgörenhet (främst kläder och skor) skänker jag bort. Sen finns det sakerna som är bra att ha i fall att (orimligt mycket datorkomponenter...). I sista hand slänger jag det.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Om det inte är något som någon i bekantskapskretsen kan använda så ställer jag sakerna i källaren tills de är irrelevanta och om jag inte vill spara något enbart för nostalgifaktorn så slänger jag det i elavfallskontainern som vi har en gång per år i föreningen.
Palla mecka med att sälja saker? Då måste man ju interagera med människor? haha inte värt det för lite pengar man ändå inte märker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Hedersmedlem

Sparar på tok för mycket...

Rensar då och då, för det mesta skickas en del iväg till andra som kan ha nytta av det och sånt som är trasigt och inte lönt att rädda går i återvinningen.

Ångrar en del som skrotats tidigare tyvärr

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lägger det i garderoben

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Säljer om de har något värde, annars åker de till återvinning med det trasiga.

Är inte superglad över att skänka eller sälja billigt på t.ex. facebook marketplace och liknande pga alla skojare som finns på nätet idag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag antingen sparar, säljer eller skänker. Lite beroende på vad det är och hur högt nostalgi/andrahands värdet är.

Permalänk
Medlem

Sparar, ger till familj/vänner eller säljer.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Inaktiv

Sälj sälj sälj! Återbruk > återvinning.

Permalänk
Medlem

Sparar om jag har användning av grejerna, till återvinningscentralen om det är trasigt eller så säljs det.

Ibland kan undantag göras, om det t.ex. är något som har högt sentimentalt värde. Det är dock ovanligt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Sparar nästan allt. Har man betalt dyrt för något vill man inte skänka eller sälja det för småpengar. Då är det roligare att spara till något framtida projekt som kanske blir av, eller bara för att samla på sig ett eget litet museum. Kul att kunna titta tillbaka på vad man använde för många år sedan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

När det gäller elektronik.
Så behåller jag om det är saker som kan kan komma till användning.

Knappt lönt att sälja elektronik, värdeminskning är värre än på bilar och folk vill betala gratis.
Enklare med andra saker som cykeldelar m.m..

Permalänk

Kasserar med väldigt mycket våld. Tar iblant till en 20 tons grävmaskin och ser till så det riktigt är förstört.

Förklaringen är enkel. Vanlig elektronik har jag tills det går sönder, allt med någon form av datateknik förstör jag för att enkelt vara säker på att datan ej går återställa.

Permalänk
Medlem

Lämnar oftast i återbrukshörnan på återvinningscentralen, där folk kan lämna och hämta fungerande prylar. Det är sällan grejerna har något större värde, eftersom de ofta legat till sig ett tag i någon garderob, men är fullt funktionella. Saker av lite större värde kan jag skänka till behövande vänner. Saker av affektionsvärde (oftast tv-spel, musikanläggningar och dylikt) hamnar ”på museet” AKA flyttkartonger på kattvinden.

Det enda jag orkar bemöda mig med att sälja är bilar. Det är sällan arbetet känns värt det man tjänar på att sälja på t.ex Blocket. Ibland blir det loppis dock, om det ändå ordnas något i närheten.

Permalänk

Finns det intresse inom familj eller närmaste vännerna skänker jag det till vederbörande. I annat fall skänkes det till Erikshjälpen eller likande. Ytterst sällan jag lägger ut något till försäljning, det ska vara om andra handsvärdet är mer än 5 - 6 tusen och ingen i min direkta närhet behöver prylen i fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Märkligt att jag har ett berg med grafikkort och liknande på väg att slängas. Allt står redo i hallen... AMD HD 4870, nvidia GTX 260, mm. Fast nu skall jag fråga Myrorna om de vill ha allt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|