Permalänk

Photoshop GPU

Avser uppgradera min workstation avseende bildbehandling och undrar vad en vettig uppgradering från GTX 970 månne kan vara!?
CPU´n blir en AMD Ryzen 7 5800. Tacksam för synpunkter 😀

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken men hur upplever du din nuvarande gpu i Photoshop? Enbart vissa funktioner är gpu accelererade. Jag tror inte du behöver en monster gpu om du håller på med "vanliga" bilder. Hur stora projekt arbetar du med? Du bör köpa nvidia iaf, då stödet för AMD gpu är sådär i adobe programen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Lite nyfiken men hur upplever du din nuvarande gpu i Photoshop? Enbart vissa funktioner är gpu accelererade. Jag tror inte du behöver en monster gpu om du håller på med "vanliga" bilder. Hur stora projekt arbetar du med? Du bör köpa nvidia iaf, då stödet för AMD gpu är sådär i adobe programen.

Tack för dina synpukter. Jag är inne på att prova med 970 och se, medveten om att CPU´n har störst verkan på prestandan. Största projekten är PSB-filer på 3-5 GB. Adobe ger inte mer än generella anvisningar gällande GPU. Ärligt talat så har jag ingen uppfattning om vad det är som laggar CPU / GPU... Provade att klocka CPU´n och då funkade det bättre men dock lite instabilt. Som du säger; det är inget monsterkort jag behöver och dom jag har tittat på 2060 m.fl. är sällsynta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att du tester och ser vilken skillnad ett 970 gör parat med en 5800x och sedan utvärderat behovet. Prova samma verktyg i olika stora projekt och se hur länge det är "snabbt och responsivt".

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns som om att Photoshop är rätt ruttet när det kommer till resurshantering. Finns folk med rejäla datorer som ändå stöter på problem när dom jobbar med stora filer.

Saker laggar för mig med och jag kör ett 3060Ti med en Ryzen 3600. Inte allt, men typ text och vissa filter. Vet inte om mer RAM gör någon märkbar skillnad, men med så stora filer kanske det påverkar.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Har du varit inne och tweakt? https://helpx.adobe.com/photoshop/using/performance-preferenc...

Slår ditt RAM i taket? Hur mycket tar PS innan du laddar och efter?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Har du varit inne och tweakt? https://helpx.adobe.com/photoshop/using/performance-preferenc...

Slår ditt RAM i taket? Hur mycket tar PS innan du laddar och efter?

Ja, men tack för tipset! Detta ska jag prova, kände inte till detta hos Adobe. Har dock sett att Puget Systems har mjukvara att köra som plugin för LR och PS.