Hjälp mig hitta rätt chassi för NAS

Permalänk

Hjälp mig hitta rätt chassi för NAS

Hej!
Jag har nu efter en tid kommit överens med mig själv om att det är på tiden att bygga en NAS som jag gått och funderat över en längre tid, dels för att göra plats i min PC för annat än en massa HDD och dels för att tillgängliggöra min data utanför min PC och även LAN.

Då det var en herrans massa år sedan jag byggde en PC så behöver jag hjälp i vad som är bra på marknaden och chassi sen som rätt ände att börja. Det som är viktigt för mig är att få till bra kylning då nuvarande luftflöde kring mina HDD är dålig. Det här är mina kriterier:

- Bra kylning (ej vatten i och med oerfaren).
- Bra plats för HDD, (sitter på 3 st 3,5 och vill kunna gå upp till åtminstonde 6 men gärna fler).

Oviktigt:
- Större desto bättre, alltså behöver den inte vara liten då det inte alls är något jag tänker på.
- Den får se ut hur fan den vill bara luftflödet är bra.
- Inget blinkande RGB eller liknande skit då jag ska ha den i min periferi när jag tittar på TV.

Ett alternativ jag hittat är Define 7 XL men den känns väldigt tät så jag vete fan hur lätt det är att få till ett bra luftflöde utan att behöver tänka på luft in vs. luft ut ratio. Jag vill gärna ha en som kommer med ett par fläktar monterade redan, det skulle va grymt.

Permalänk
Medlem

Define 7 XL skulle jag säga är ett utmärkt val om du vill växa till en riktig data horder. Jag skulle inte oroa mig om luftflödet. Hårddiskar drar inte så mycket och har stor yta. Tex https://www.eteknix.com/wd-red-10tb-3-5-inch-soho-nas-hard-di... listar en 10TB WD Red disk till 5.7W som mest. Även 10 sådana i ett chassi ger då bara 57W över stor yta. Att jämföra med GPU/CPU som har helt andra siffror. Att kunna ha stora fläktar framför alla platser är mer viktigt för att få lätt luft cirkulation.

Permalänk
Medlem

Antec PC101

https://www.antec.com/product/case/p101-silent

Har ett sådant själv som filserver. Mycket nöjd!
Plats för 8st diskar inkl fläktar.

Permalänk
Skrivet av varget:

Define 7 XL skulle jag säga är ett utmärkt val om du vill växa till en riktig data horder. Jag skulle inte oroa mig om luftflödet. Hårddiskar drar inte så mycket och har stor yta. Tex https://www.eteknix.com/wd-red-10tb-3-5-inch-soho-nas-hard-di... listar en 10TB WD Red disk till 5.7W som mest. Även 10 sådana i ett chassi ger då bara 57W över stor yta. Att jämföra med GPU/CPU som har helt andra siffror. Att kunna ha stora fläktar framför alla platser är mer viktigt för att få lätt luft cirkulation.

Kör själv med ett Define 7 som är fullproppat med diskar som bara går.

Define 7 med I7 6850K, 1st RX480 8gb och 1st P620

Ska bara få tummen ur att hitta plats till 2st 5tb parity drives ifall någon disk skulle vilja kasta in handduken

kylning är: 3st 120MM Artic P12 PWM i fronten och 3st i toppen vid en radiator som också kyler CPU (AIO)

hade jag gjort rätt från början hade jag köpt ett Define 7 XL och sluppit fundera på vart jag ska få plats med 2st 5tb parity drives