Permalänk
Medlem

Telia TG233 som repeater

Jag har ett set med två TG233 från Telia för en TV box. Min fråga är om man kan använda de som WIFI repeaters eller inte, blir inte riktig klok på det.

Anledningen till att jag frågar är att i web interfacet på den finns ett alternativ att använda den som repeater, se bild:

Men om man tittar på till exempel denna hjälp sidan https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv... så säger dom både att den kallas en repeater, men sedan även detta:

>>>> Tips! Vill du också använda enheten för att förlänga ditt nätverk kan du ställa reglaget på Repeater. (Gäller OWA0130 och TG234.)

Min tanke är att TG233 och TG234 kanske har samma web interface så "repeater" optionen kom med.

Visa signatur

450watt, AMD 3000+ (1,8Mhz), 512 RAM, Elitegroup nFORCE4 - A939, nVIDIA Asus eXtreme N6200TC PCI-E 256mb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är jag korkad som inte förstår frågan? Det verkar som att du svarar på den själv??

Permalänk
Medlem

Min fråga är ungefär såhär:

Är det korrekt att TG233 INTE går att använda som en repeater, trots att dess web interface har ett "repeater" alternativ?

Visa signatur

450watt, AMD 3000+ (1,8Mhz), 512 RAM, Elitegroup nFORCE4 - A939, nVIDIA Asus eXtreme N6200TC PCI-E 256mb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är bara pröva om du har en? Har den det valet bör det fungera.
Det är dock bättre att dra kabel och sätta accesspunkter eller köra meshsystem om du vill förbättra wifi-täckningen i bostaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är bara pröva om du har en? Har den det valet bör det fungera.
Det är dock bättre att dra kabel och sätta accesspunkter eller köra meshsystem om du vill förbättra wifi-täckningen i bostaden

Jag har provat och jag tänkte likadant, men jag får det inte att fungera trots lite olika konfigurations försök.

Jag tror nog jag försöker dra en kabel då istället. Tackar.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ah då är jag med. Jag rekommenderar kabel till en riktig AP då repeater drygt halverar kvalitén/hastighet

Permalänk

Inloggningsuppgifter?

Hejsan!

Snubblade på den här tråden när jag försökte hitta information on en TG233 som jag köpt för hela 30kr; tänker använda den som en extra WiFi AP i ett större hus där den existerande routerns WiFi ger dålig täckning. Verkar som att detta redan fungerar; det var bara att plugga in och köra - men jag skulle hemskt gärna vilja kunna komma in i konfigurationsgränssnittet för att kunna döpa om den m.m. Kommer du ihåg vad användarnamn & lösenord var på din enhet? Har provat en massa olika standardkombinationer för Technicolor utan framgång, inklusive "admin"/serienummer. Tacksam för hjälp!

Permalänk

Efter många om och men hittade jag en hyffsat detaljerad manual till uppföljarmodellen TG234, och i denna stod att standardlogin är "Administrator" med blankt lösenord, vilket fungerade även på min TG233!