Datorn vill inte starta med fler diskar inkopplade mot PSU

Permalänk
Medlem

Datorn vill inte starta med fler diskar inkopplade mot PSU

Hej!

Jag hade ett smärre haveri nyligen, där jag kom fram till att moderkortet var trasigt. Jag hade turen att få tag på ett exakt likadant moderkort som det jag haft tidigare. Med det i burken, ominstallation av OS-disken (NVMe 1TB) så var det dags att koppla in övriga diskar. Jag har en 4TB-disk för långlagring/backup och datorn fungerar bra med den och OS-disken inkopplad. Men därefter stötte jag på patrull.

Utöver NVMe:n och 4TB-disken har jag också 2x 2TB (3,5'') och 2x 500GB SSD (2,5'') som jag gärna har inkopplade, men oavsett vilken av dem (tror jag testat alla kombinationer) som strömsätts mot PSU, så vägrar datorn starta. Den gör bara ett litet försök, klickar till och sen stänger av sig. Detta oavsett om jag kopplar på en av diskarna med en helt egen SATA/MOLEX mot PSU:n.

Före moderkortsbytet hade jag 4TB+2TB+500GB SSD utöver OS-disken (NVMe) inkopplad utan bekymmer. Så minst det borde den ju mäkta med nu också tycker jag.

Övrig spec:

- Intel Core i7-8700K
- MSI Z370-A Pro
- ASUS RTX-3070 TUF v2
- Corsair H115i vattenkylning
- 2 x 8GB 2666Mhz DDR4
- Chieftec GPX-850FC (köpt mars 2021)

Orkar inte PSU:n med vid uppstart eller är det något annat som kan tänkas vara galet här?

Tack för alla tips jag kan få.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Keeper of the Bamse

Startar datorn om du bara kopplar in en kabel i utgången märkt SATA/Molex? Alltså utan en disk i andra änden av kabeln.

Kanske långsökt, men kabeln kanske är kass?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Startar datorn om du bara kopplar in en kabel i utgången märkt SATA/Molex? Alltså utan en disk i andra änden av kabeln.

Kanske långsökt, men kabeln kanske är kass?

Den startar så länge inget är inkopplat på andra änden.

Jag tror dock att jag kan ha hittat svaret. Att kabeln i fråga inte tillhör min PSU. Moderkortet jag köpte satt nämligen i en delvis komplett maskin, från vilket jag också tog den ena 2TB-disken och den ena SSD:n. I den maskinen satt ett 750w-agg och det kan vara så att kabeln faktiskt kommer från den datorn. Jag trodde att Molex-kablar var generiska/standard och inte specifika för ett visst nätagg, ungefär som strömkabeln mellan eluttaget och nätagget. Detta citat antyder tvärtom:

"No, modular cables are not interchangeable across units most of the times. Sometimes, for instance, different units of the same brand may have compatible modular cables, but most of the time it's a no. If you were to stick a modular connector in a PSU that's not compatible with it, the PSU should shut off from short circuit protection when it is turned on."

Källa: https://forums.tomshardware.com/threads/are-modular-psu-cables-interchangeable-between-vendors.3232831/

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entracte:

Den startar så länge inget är inkopplat på andra änden.

Jag tror dock att jag kan ha hittat svaret. Att kabeln i fråga inte tillhör min PSU. Moderkortet jag köpte satt nämligen i en delvis komplett maskin, från vilket jag också tog den ena 2TB-disken och den ena SSD:n. I den maskinen satt ett 750w-agg och det kan vara så att kabeln faktiskt kommer från den datorn. Jag trodde att Molex-kablar var generiska/standard och inte specifika för ett visst nätagg, ungefär som strömkabeln mellan eluttaget och nätagget. Detta citat antyder tvärtom:

"No, modular cables are not interchangeable across units most of the times. Sometimes, for instance, different units of the same brand may have compatible modular cables, but most of the time it's a no. If you were to stick a modular connector in a PSU that's not compatible with it, the PSU should shut off from short circuit protection when it is turned on."

Källa: https://forums.tomshardware.com/threads/are-modular-psu-cables-interchangeable-between-vendors.3232831/

Jo det där är ett problem. Jag försökte hitta en extra kabel till ett nätagg från en tillverkare som hade dragit sig ur den svenska marknaden (Cougar) och det fanns flera som rent fysiskt hade passat i kontakterna men det kändes lite jobbigt att köpa dem för att kunna kolla att kablarna faktiskt gick rätt. Jag körde istället på en generisk adapter (jag behövde två 6-pin PCIe men hade bara en 6 och en 8 har jag för mig), vilket funkade helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det där är ett problem. Jag försökte hitta en extra kabel till ett nätagg från en tillverkare som hade dragit sig ur den svenska marknaden (Cougar) och det fanns flera som rent fysiskt hade passat i kontakterna men det kändes lite jobbigt att köpa dem för att kunna kolla att kablarna faktiskt gick rätt. Jag körde istället på en generisk adapter (jag behövde två 6-pin PCIe men hade bara en 6 och en 8 har jag för mig), vilket funkade helt ok.

Jag rotade runt i en låda och hittade en kabel som av allt att döma tillhörde mitt Chieftec och voilá. Det fungerar nu. Så jag får helt enkelt hålla isär kablaget mellan mina två PSU:er framöver.

Tack för bollplanket!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q