Personlig backup, raid1 lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En backup på samma enhet (samma disk, raid, eller på annan disk) är aldrig att anses vara backup oavsett. Du kan ha hur många kopior du vill på samma enhet, den skall du aldrig förlita dig helt på då den ligger på samma disk/enhet som originalet. En backup är en kopia av fil/whatever som du kommer åt efter diskras, kortslutning, malware, annat satans otyg som får diskar att krasha osv.

Läste och förstod du "data taken and stored elsewhere" ?

Jo klart jag läste elsewhere. Jag tolkar det helt enkelt som en annan plats. Viket kan vara en annan enhet exempelvis.
Den må vara online eller inte.
Är elsewhere en annan enhet? Dator? Hus? Stad? Land? Planet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

En kopia av datat på en annan disk passar väl bra i ovan beskrivning. Missförstå mig rätt här nu.
Att ha backup i form av en RAID1 spegling är inget jag förespråkar men det är ju per definition
fortfarande en backup.

Om man nu ska blanda in olika riskfaktorer som finns med en backup. När kan klassas en backup
som just en backup? När den är skyddad från hårdvaruhaveri? Bitröta? När du har 12 kopior?
När den är säker från onda andar, kattpiss eller arg exflickvän

Om blixten slår ner rakt i din dator och förvandlar den och alla inkopplade enheter till en smält röra av plast och metall, kan du då återställa din data till en annan dator från en backup? Om inte, så hade du inte en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om blixten slår ner rakt i din dator och förvandlar den och alla inkopplade enheter till en smält röra av plast och metall, kan du då återställa din data till en annan dator från en backup? Om inte, så hade du inte en backup.

Du blandar ihop olika riskfaktorer med definitionen av backup.
Med en backup ska du ju kunna återställa data vid ett fel.
Exempel om en hårddisk dör och du har en kopia på din andra disk så är det ju en backup.
Alltså en "kopia" som det står i Wiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du blandar ihop olika riskfaktorer med definitionen av backup.
Med en backup ska du ju kunna återställa data vid ett fel.
Exempel om en hårddisk dör och du har en kopia på din andra disk så är det ju en backup.
Alltså en "kopia" som det står i Wiki

Vilken definition? Det finns ingen officiell definition av backup vad jag vet. Wikipedia definierar inte backup, den försöker bara beskriva det.

Det för övrigt rätt ointressant om något kan klassas som backup enligt någon viss definition. Vad som är intressant är om det är användbart för att återställa data efter olika dataförlust händelser.
RAID1 eller en andra disk i din dator fungerar bara för att återställa data i vissa mycket specifika situationer, och är därmed inte användbart som en mer generell backup-lösning.

Så, om en vald backup-lösning inte fungerar för att återställa data efter att blixten slagit ner i datorn, då är den inte mycket värd som backup-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du blandar ihop olika riskfaktorer med definitionen av backup.
Med en backup ska du ju kunna återställa data vid ett fel.
Exempel om en hårddisk dör och du har en kopia på din andra disk så är det ju en backup.
Alltså en "kopia" som det står i Wiki

En realtidsklon är inte en backup då det enda skydd den ger är om den ena disken helt enkelt ger upp. Du återställer inte från den friska disken, utan du använder den som källa för att spegla till en ny disk om du väljer att återskapa raid-setet. Om det uppstår dataförlust på annat sätt (att en fil raderas eller skrivs sönder) så kan du heller inte återställa från din "backup" eftersom den kopian också direkt blir påverkad, det finns alltså ingen annan version av filen på lagringen enbart tack vare att lagringen är uppsatt mha Raid-1.

En backup är en ögonblicksbild av en mängd data som inte förändras om något händer med originalet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det för övrigt rätt ointressant om något kan klassas som backup enligt någon viss definition. Vad som är intressant är om det är användbart för att återställa data efter olika dataförlust händelser.
RAID1 eller en andra disk i din dator fungerar bara för att återställa data i vissa mycket specifika situationer, och är därmed inte användbart som en mer generell backup-lösning.

Jag håller med till 100%
Så länge det fungerar och man inte har en dataförlust vare sig det är diskhaveri eller åska så är det ju backup.
Sen bara för att du inte ska tro annat så tycker jag själv att man ska ha backup på en offline enhet och på en helt annan plats
än sitt hem utan någon automatisk synk över nätet. Det är enligt mig en bra backup för en vanlig svensson
med privata foton på.
Har man ett företag med verksamhetskritisk data så ska man givetvis anpassa sin backuplösning
efter situationen