Personlig backup, raid1 lösning?

Permalänk
Avstängd

Personlig backup, raid1 lösning?

Hej,

Efter en del lurkande i forumet vänder jag mig nu till er som kanske besitter större kunskap i ämnet än vad jag gör.

Sitter idag med följande utrustning;

Gigabyte B560M Auros AX, 10700K och 32GB RAM.

Mina lagringsenheter är följande;

Samsung 870 Pro (1TB, NVME) + 2 Samsung 970 EVO 1TB.

Dessa två SSD-enheter vill jag ha i en raid1 konfiguration men moderkortet har inte nativt stöd för det, så jag letar efter en lösning att skapa en raid1 på hårdvarunivå.

Köpte mig ett Rocketraid 620 men det verkar inte lira med Windows 11, får bara en Marvel 19xx Config i enhetshanteraren (men jag kan se SSD-enheterna som är kopplade), däremot kan jag inte skapa en raid - jag kan inte nå hårdvaran via GUI-mjukvaran (localhost:7402 är aldrig tillgänglig) och en tjänst (hptsvr) håller sig aldrig "startad".

Jag är helt ute och cyklar, va?

Permalänk
Medlem

RAID1 är inte backup, har aldrig varit backup och kommer aldrig att vara backup.
"Riktig" backup är att ha data (versionshanterat, dvs flera versioner) på åtminstone tre ställen, (utöver "originalet" då), där åtminstone ett av ställen är på en annan geografisk plats. Vidare bör de tre ändpunkterna inte kunna kommunicera med varandra eller "enkelt" vara tillgängliga från källan som ska säkerhetskopieras.

Sen är det en riskbedömning man får göra. Hur dyrt får det vara mot hur viktigt datan är.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Raid och backup i samma mening. Nu bryter helvetet lös...

OT: Du kan väl skapa mjukisraid 1 i Windows i Diskhantering om dem inte tagit bort möjligheten i Win 11 nu då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxOne:

RAID1 är inte backup, har aldrig varit backup och kommer aldrig att vara backup.
"Riktig" backup är att ha data (versionshanterat, dvs flera versioner) på åtminstone tre ställen, (utöver "originalet" då), där åtminstone ett av ställen är på en annan geografisk plats. Vidare bör de tre ändpunkterna inte kunna kommunicera med varandra eller "enkelt" vara tillgängliga från källan som ska säkerhetskopieras.

Sen är det en riskbedömning man får göra. Hur dyrt får det vara mot hur viktigt datan är.

Raid1 är en redundans och är i det begreppet en backup. Jag är inte intresserad av hårklyveri vad definationen av en backup är, det låter jag dig skapa en egen tråd om. Trist att du helt valde att orientera dig bort från frågan och skapa något helt nytt.

Inaktiv i fyra år från Sweclockers och detta är starten.

Permalänk
Medlem

Redundans är inte backup utan ett lager säkerhet tills datan har kopierats över till backup stationerna som finns utspritt på olika ställen för att säkerställa att datan inte förloras vid brand eller annan händelse lokalt.

3 externa externa diskar som flyttas utanför hemmet och kopplas bara in för körning av backup.

Du kan tycka att raid1 är backup men det är det inte oavsett. Ett äpple är ett äpple oavsett vad du döper det till.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd

Återigen ett svar som helt ignorerar frågan. Vad är poängen?

Kan ställa en ny; hur raderar man tråden? Är ju helt meningslöst att ställa en fråga och få svar på något helt annat.

Permalänk
Medlem

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/stora...

Eller snabblänk Control Panel\System and Security\Storage Spaces om du inte behöver läsa på om saker

Funkar till raid1, men allt beror så klart på användningsområde.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du inte menar vad du frågar beskrivi stället vad det är du vill ha och använd helst korrekt språk, menar du redundans så fråga då efter det och inte backup, ska du bygga en server ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll nu, det hjälper knappast
Jag håller med om att det inte är backup (oavsett begrepp) och det är lite viktigt att inte blanda ihop begreppen så här i ransomware tider MEN..

Som du säger har din version av moderkortet inte stöd för RAID, det enda Highpoint kort som stöds native i windows enligt Windows WHQL är 3720R vilket innebär att du är i de flesta fall är beroende av 3:e-parts drivrutiner.
Vad jag kan se så ska RR600 serien ha stöd för Windows 11 enligt deras hemsida men jag hittar bara en windows 10 drivrutin (som oftast brukar funka), har du testat med den?
https://www.highpoint-tech.com/rr600-overview

Permalänk
Medlem

Win 11 är lite kinkigt när det gäller hårdvara, fick inte mitt mellanox 10 gbe sfp+ kort att funka alls, så fick bli ett annat kort.

Nu till topic: Personligen hade jag bytt moderkort för att få raid direkt (om det finns ekonomi), alternativt leta efter ett IBM m1015 kort eller Adaptec. Men win 11 är som sagt kinkigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Jag foredrar mjukvaruraid då diskarna blir lättare att flytta över till ny hårdvara och man tappar inte "raiden" om eventuella raidkort havererar.
Du kan använda Diskhanteraren eller storage spaces i windows.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Segas:

Raid1 är en redundans och är i det begreppet en backup. Jag är inte intresserad av hårklyveri vad definationen av en backup är, det låter jag dig skapa en egen tråd om. Trist att du helt valde att orientera dig bort från frågan och skapa något helt nytt.

Inaktiv i fyra år från Sweclockers och detta är starten.

R1 betyder att data synkas mellan diskar, vid en eventuell diskkrasch må du ha en kvar men om en disk infekteras kommer det att synkas till andra disken i R1:an, alltså inte backup överhuvudtaget. Rasar båda diskar har du ingen backup kvar alls, alltså är det inte en backup. Kan också lägga till att om du tar bort data på en disk tas den även bort på andra disken, alltså är det fortfarande inte en backup.

SW-RAID bör ju vara möjligt typ https://www.wikigain.com/configure-raid-in-windows-11/

Droppa din skitattityd, FoxOne var senast aktiv för några dagar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag foredrar mjukvaruraid då diskarna blir lättare att flytta över till ny hårdvara och man tappar inte "raiden" om eventuella raidkort havererar.
Du kan använda Diskhanteraren eller storage spaces i windows.

Om man har mjukvaru Raid 1(spegling) och ena disken blir bortförd av aliens, kommer då disk 2 i settet att funka ensam?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Nedanstående tråd är ett bra exempel på vad RAID 1 inte hjälper till med:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654279-hur-aterstalle...

Läser man längre ner så hade trådskaparen skapat sina egna uppfattningar om vad RAID är för något.

Vanlig RAID 1 hjälper inte ens mot bitfel eftersom man inte kan veta vilken enhet som har den korrekta informationen. Det som motsvarar RAID 1 inom ZFS/Btrfs klarar däremot bitfel.

RAID 1 hjälper bara mot hårdvaruhaveri på en av enheterna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Raid1 är en redundans och är i det begreppet en backup. Jag är inte intresserad av hårklyveri vad definationen av en backup är, det låter jag dig skapa en egen tråd om. Trist att du helt valde att orientera dig bort från frågan och skapa något helt nytt.

Inaktiv i fyra år från Sweclockers och detta är starten.

Du var mig ju en trevlig och sympatisk person, riktigt kul att hjälpa.
Men eftersom du är på det sättet.
Du har två frågor i ditt inlägg. (Du vet, frågor är meningar som avslutas med frågetecken).
Så här kommer svar på dessa två frågor så att du kan gå vidare i ditt liv.

Skrivet av Segas:

Personlig backup, raid1 lösning?

Nej. (Vilken du redan har fått svar på).

Skrivet av Segas:

Jag är helt ute och cyklar, va?

Ja.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hej,

Efter en del lurkande i forumet vänder jag mig nu till er som kanske besitter större kunskap i ämnet än vad jag gör.

Sitter idag med följande utrustning;

Gigabyte B560M Auros AX, 10700K och 32GB RAM.

Mina lagringsenheter är följande;

Samsung 870 Pro (1TB, NVME) + 2 Samsung 970 EVO 1TB.

Dessa två SSD-enheter vill jag ha i en raid1 konfiguration men moderkortet har inte nativt stöd för det, så jag letar efter en lösning att skapa en raid1 på hårdvarunivå.

Köpte mig ett Rocketraid 620 men det verkar inte lira med Windows 11, får bara en Marvel 19xx Config i enhetshanteraren (men jag kan se SSD-enheterna som är kopplade), däremot kan jag inte skapa en raid - jag kan inte nå hårdvaran via GUI-mjukvaran (localhost:7402 är aldrig tillgänglig) och en tjänst (hptsvr) håller sig aldrig "startad".

Jag är helt ute och cyklar, va?

Det ser ut som att det finns en separat raid bios till ditt kort.
Kanske prova att flasha den. Kan ju vara så att kortet just nu ligger i vanligt Non-RAID.

Skrivet av FoxOne:

Du var mig ju en trevlig och sympatisk person, riktigt kul att hjälpa.
Men eftersom du är på det sättet.
Du har två frågor i ditt inlägg. (Du vet, frågor är meningar som avslutas med frågetecken).
Så här kommer svar på dessa två frågor så att du kan gå vidare i ditt liv.

Nej. (Vilken du redan har fått svar på).
Ja.

Jag kan ha missat något men vad är en backup kontra en "riktig" backup
du som verkar kunna detta med backup?
Jag läste lite snabbt på Wiki och där står det helt enkelt att det är en kopia. I detta fall kopia av data.
Inget om antal kopior eller dess geografiska plats. Det kanske är helt fel information och behöver uppdateras.

/S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Superthug:

Jag läste lite snabbt på Wiki och där står det helt enkelt att det är en kopia. I detta fall kopia av data.

Raid-1 är fysisk redundans och i hotswap-konfiguration även uptime. Trycker du på "secure delete" eller drabbas av ransom vill man ha backup att återställa från. En av mina gamla riggar körde med Raid-1. När nätaggregatet pajade tog den alla mina diskar med sig i graven. önskade jag att jag haft backup istället för Raid-1.

Permalänk
Medlem

Precis har du RAID1 och får ett virus eller ransomware så är även din så kallade backup låst. Har du den på extern setup så har du kvar din data.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Raid-1 är fysisk redundans och i hotswap-konfiguration även uptime. Trycker du på "secure delete" eller drabbas av ransom vill man ha backup att återställa från. En av mina gamla riggar körde med Raid-1. När nätaggregatet pajade tog den alla mina diskar med sig i graven. önskade jag att jag haft backup istället för Raid-1.

Ja det förstår jag att du hade velat
Men definitionen av en backup = en kopia enligt Wikipedia. Raid1 är ju just en kopia av av en annan enhet.
Sen vad den skyddar mot är ju en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hej,

Efter en del lurkande i forumet vänder jag mig nu till er som kanske besitter större kunskap i ämnet än vad jag gör.

Sitter idag med följande utrustning;

Gigabyte B560M Auros AX, 10700K och 32GB RAM.

Mina lagringsenheter är följande;

Samsung 870 Pro (1TB, NVME) + 2 Samsung 970 EVO 1TB.

Dessa två SSD-enheter vill jag ha i en raid1 konfiguration men moderkortet har inte nativt stöd för det, så jag letar efter en lösning att skapa en raid1 på hårdvarunivå.

Köpte mig ett Rocketraid 620 men det verkar inte lira med Windows 11, får bara en Marvel 19xx Config i enhetshanteraren (men jag kan se SSD-enheterna som är kopplade), däremot kan jag inte skapa en raid - jag kan inte nå hårdvaran via GUI-mjukvaran (localhost:7402 är aldrig tillgänglig) och en tjänst (hptsvr) håller sig aldrig "startad".

Jag är helt ute och cyklar, va?

En del verkar bara läsa rubriken

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Raid 1 är en realtidskopia och inte en säkerhetskopia. Får du in ett virus på originalet så får du in samma virus på kopian, raderar du en fil på originalet så raderas samma fil på kopian, och detta sker i realtid.

En säkerhetskopia ger istället möjligheten att kunna återställa originalet från kopian efter till exempel ett virus eller felaktigt raderad fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Raid 1 är en realtidskopia och inte en säkerhetskopia. Får du in ett virus på originalet så får du in samma virus på kopian, raderar du en fil på originalet så raderas samma fil på kopian, och detta sker i realtid.

En säkerhetskopia ger istället möjligheten att kunna återställa originalet från kopian efter till exempel ett virus eller felaktigt raderad fil.

Det ändrar ju inte definitionen av backup. En "realtidskopia" är ju också backup. Det är ju bara det
att den inte skyddar mot just detta utan mot kanske exempel haveri av den ena enheten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Superthug:

Det ändrar ju inte definitionen av backup. En "realtidskopia" är ju också backup. Det är ju bara det
att den inte skyddar mot just detta utan mot kanske exempel haveri av den ena enheten.

En backup har du alltid kvar förutsatt att disk inte havererar, en backup är alltid offline och troligen offsite.
En R1 skyddar bara mot diskras, R1 synkar data mot den andra disken oavsett vad som sker, får du ransomware på en disk är båda fucked

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Superthug:

Det ser ut som att det finns en separat raid bios till ditt kort.
Kanske prova att flasha den. Kan ju vara så att kortet just nu ligger i vanligt Non-RAID.

Jag kan ha missat något men vad är en backup kontra en "riktig" backup
du som verkar kunna detta med backup?
Jag läste lite snabbt på Wiki och där står det helt enkelt att det är en kopia. I detta fall kopia av data.
Inget om antal kopior eller dess geografiska plats. Det kanske är helt fel information och behöver uppdateras.

/S

Jag vet inte hur du tolkar texten eller så var det kanske inte på Wikipedia du syftade på.
In information technology, a backup, or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event.
https://en.wikipedia.org/wiki/Backup

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur du tolkar texten eller så var det kanske inte på Wikipedia du syftade på.
In information technology, a backup, or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event.
https://en.wikipedia.org/wiki/Backup

Det är precis den jag syftar på. Vilken del misstänker du att jag misstolkat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

"or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det ändrar ju inte definitionen av backup. En "realtidskopia" är ju också backup. Det är ju bara det
att den inte skyddar mot just detta utan mot kanske exempel haveri av den ena enheten.

Vilken definition?
Enligt Wikipedia (som i och för sig inte alltid är helt pålitlig) så är en backup:

"In information technology, a backup, or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event"
"Backups can be used to recover data after its loss from data deletion or corruption, or to recover data from an earlier time."

RAID passar inte in på den beskrivningen av backup, och även om man skulle räkna den som backup så är det en ganska usel form av backup.

RAID1 på ett par SSD:er är rätt fånigt. De fysiska problem som rimligen kan uppstå med en SSD (och som RAID1 teoretiskt kan skydda mot) är bitröta om diskarna är strömlösa för länge, och utslitning pga för många skrivningar till disken. Dessa problem uppstår sannolikt ungefär samtidigt på bägge diskarna i ett RAID-kluster, och då gör RAID1 ingen nytta.
(Detta till skillnad från mekaniska hårddiskar som kan gå sönder av många andra anledningar, och där RAID faktiskt kan göra nytta även om det inte är ett substitut för backup.)

Kör du någon form av hårdvaruraid bör du verifiera att raid-kontrollern stöder TRIM. Annars blir SSD:er inte glada.

Sannolikheten att du förlorar data på grund av en bugg i raid implementeringen är antagligen större än sannolikheten att en RAID1 skulle förhindra en dataförlust för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event."

Ja detta tolkar jag som att ha en backup av en fil på annan plats. Precis som det står.
Kan vara så illa att det ligger en backup av en fil i annan mapp på samma enhet. Det är fortfarande en backup
enligt denna beskrivning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Superthug:

Ja detta tolkar jag som att ha en backup av en fil på annan plats. Precis som det står.
Kan vara så illa att det ligger en backup av en fil i annan mapp på samma enhet. Det är fortfarande en backup
enligt denna beskrivning.

En backup på samma enhet (samma disk, raid, eller på annan disk) är aldrig att anses vara backup oavsett. Du kan ha hur många kopior du vill på samma enhet, den skall du aldrig förlita dig helt på då den ligger på samma disk/enhet som originalet. En backup är en kopia av fil/whatever som du kommer åt efter diskras, kortslutning, malware, annat satans otyg som får diskar att krasha osv.

Läste och förstod du "data taken and stored elsewhere" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilken definition?
Enligt Wikipedia (som i och för sig inte alltid är helt pålitlig) så är en backup:

"In information technology, a backup, or data backup is a copy of computer data taken and stored elsewhere so that it may be used to restore the original after a data loss event"
"Backups can be used to recover data after its loss from data deletion or corruption, or to recover data from an earlier time."

RAID passar inte in på den beskrivningen av backup, och även om man skulle räkna den som backup så är det en ganska usel form av backup.

RAID1 på ett par SSD:er är rätt fånigt. De fysiska problem som rimligen kan uppstå med en SSD (och som RAID1 teoretiskt kan skydda mot) är bitröta om diskarna är strömlösa för länge, och utslitning pga för många skrivningar till disken. Dessa problem uppstår sannolikt ungefär samtidigt på bägge diskarna i ett RAID-kluster, och då gör RAID1 ingen nytta.
(Detta till skillnad från mekaniska hårddiskar som kan gå sönder av många andra anledningar, och där RAID faktiskt kan göra nytta även om det inte är ett substitut för backup.)

Kör du någon form av hårdvaruraid bör du verifiera att raid-kontrollern stöder TRIM. Annars blir SSD:er inte glada.

Sannolikheten att du förlorar data på grund av en bugg i raid implementeringen är antagligen större än sannolikheten att en RAID1 skulle förhindra en dataförlust för dig.

En kopia av datat på en annan disk passar väl bra i ovan beskrivning. Missförstå mig rätt här nu.
Att ha backup i form av en RAID1 spegling är inget jag förespråkar men det är ju per definition
fortfarande en backup.

Om man nu ska blanda in olika riskfaktorer som finns med en backup. När kan en backup klassas
som just en backup? När den är skyddad från hårdvaruhaveri? Bitröta? När du har 12 kopior?
När den är säker från onda andar, kattpiss eller arg exflickvän