Permalänk
Medlem

Egen firma och CSN

Tjena!
Jag tar ut fullt CSN-lån men har tänkt på att jobba nu under studietiden. Dock så har jag möjlighet att istället för att bli anställd så startar jag ett eget företag och fakturerar för mitt arbete. Min fråga är: Kan jag fakturera för 12 000 i månaden, inte ta ut något i lön, och därmed fortfarande ta ut fullt CSN-lån?

Jag tänker att när jag är klar med studierna kommer jag ha ett kapital på några hundra tusen i mitt företag och först då väljer jag att ta ut lön. Jag har verkligen inte någon koll på detta men det hade varit extremt bra om jag kan leva på CSN men låta företagets kapital växa. När jag sedan är klar med utbildningen har jag ett stort kapital som jag kan använda som kontantinsats för en lägenhet. Är detta något som fungerar eller räknar CSN med kapitalet min egna firma får in som "inkomst från eget företag"?

Alla tips uppskattas enormt!!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kolla på CSNs hemsida först, finns en gräns på hur mycket man får tjäna utan att behöva minska sitt bidrag.
Dessutom har dom tagit bort den gränsen under pandemin men kommer nog tillbaka efter sommarn.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så är det värt att nämna att du inte kan "spara pengar" i en enskild firma, allt överskott räknas automatiskt till inkomst av tjänst för dig vid årsslutet. Så du behöver starta ett aktiebolag (därmed minst 25k i startkapital) för att kunna göra något snarlikt, så rekommenderar att du läser på mer kring AB och att spara pengar där!

Permalänk
Medlem

Inkomst i eget företag (dvs inte AB) räknas som vanlig inkomst och beskattas även så. Vet dock inte hur CSN ser på det hela så det är väl bäst att kolla med dem.
Annars så är kanske ett AB en bra lösning men då kan du inte ta ut allt kapital och slänga in i en lägenhet på samma sätt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Alla tips uppskattas enormt!!

Ta kontakt med CSN och fråga. Då får du svart på vitt vad som gäller. Hittade lite info. Men rekommenderar att du pratar med en handläggare och förklarar den situation du planerar inför.

https://www.falunborlange.se/fr%C3%A5gor-och-svar/csn-eget-f%C3%B6retag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade i första hand kontaktat CSN för att få det bekräftat av myndigheten. Finns säkert individer här på SweClockers som kan svara på frågan men det är inte så kul i efterhand om man blir återbetalninsskyldig på grund av att någon sitter och killgissar.

Permalänk
Medlem

Skapar du ett AB så kommer du nog runt det. (beroende på hur mkt lön ut)

Men enskild näringsverksamhet så kommer allt i företaget bli "ditt".
Svårt då för staten att veta vilken lön du tar ut då alla pengar kommer direkt till dig
(är inte 100p säker men så ja tolkar det)
//Niclas

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar! Jag tar och kontaktar CSN men det låter ju då som om AB är vägen att gå, men som ni säger så behöver jag prata med dem. Vad för begränsningar finns det på att ta ut pengarna när jag väl är klar med utbildningen?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Dels finns det ingen gräns för första halvåret:
https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2022-02-03-fri...

Men va försiktig med att överstiga beloppet på årsbasis, du behöver kunna visa för CSN att pengarna avser halvår ett t.ex. även om de betalas ut under H2. Jag hade ett jävla göre när vi sålde en lägenhet i maj, tillträde va i juli och jag började plugga i augusti.