Permalänk

Koppla RGB via grafikkort

God morgon!

Har en snabb fråga som jag inte få ordning på.

Har ett Asus Strix Gtx1080Ti som har en 4pins RGB header på, hade velat koppla in 3st RGB fläktar på det, ska fungera men förstår inte vilka som fungerar och inte. Är en jävla djungel.. Driften till fläktarna går ju på annat håll, men styrningen ska ju via kortet, någon som kan hjälpa eller ge lite klarhet ? Tex har jag förstått att Corsairs inte går att koppla då dom kör eget system? 🙄🤷‍♂️

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ASUS aura sync ska vara 4-pin 12v rgb men har såklart en annan pinout så att du bara kan köpa kompatibla komponenter.

Frågan är varför du ska köra via kortet,
har du en 3-pin adresserbar rgb på moderkortet och kopplar fläktarna dit så borde du får en enklare och bättre lösning.

Permalänk

är en 12V RGB utgång (ej kompatibel med 5V Argb av självklar anledning) så har du kompatibel RGB fläkt så ska du kunna ansluta rgb´n där.

dock är 12V RGB rätt utdöende och standarden har väl trillat över mer till 5V Argb senaste åren så urvalet på fläktar med 12V rgb är inte så stort längre.

dessa ska väl va 12V vad jag förstått det.
https://www.inet.se/jamfor?compare=6308924&compare=v100925

svårt att skilja på om de använder 12V eller 5V rgb men generellt står det ARGB så är det 5V även om vissa tillverkare bara anger RGB för bägge standarderna så rena lotteriet vad man får...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows