Byte av systemdisk. Tänker jag rätt?
Jag har tidigare lattjat runt en del med diskar och partitioner, så där har jag ett hum. Nu vill jag dubbelkolla att jag inte kommer göra något kardinalfel.
Idén är att kunna uppgradera datorn utan att behöva göra en nyinstallation av Windows.
Nuläge:
Samsung 860 EVO 1TB, C:, systemdisk med en del frekventa program och alltmer svällande Steam-bibliotek. Ca 75% av utrymmet nyttjas.
Standard HDD, 2TB, D:, används till alla filer under "Mina..." (dokument, bilder, filmer, hämtade filer, etc), en del programvara och annat. Endast 511GB nyttjade.
BL/DVD/CD-läsare/brännare, E:
Någon äldre Kingston budget SSD 256GB, F:, slask. (Tidigare systemdisk.)
Önskat läge efter uppgraderingen:
Samsung 980 PRO 2TB, C:, systemdisk med en del ytterligare program överförda från D:.
Samsung 860 EVO 1TB, D:, dokumentsamling som nu.
BL/DVD/CD-läsare/brännare, E:
HDD 2TB, två partitioner; F:, slask, G:, ISO-image av tidigare C:.
Kingston SSD, H:, slask.
Tänkt arbetsgång:
Installera Clonezilla på USB-minne, bootbart.
Konsolidera alla data på D:.
Krymp D: så att 1TB frigörs.
Skapa ny partition som upptar det frigjorda utrymmet.(Boota Clonezilla och) skapa image av C: (inkluderande boot-data) på nya partitionen. (Fungerar som backup om något går fel senare.)
Installera ny SSD (980 PRO).
(Boota Clonezilla och) klona Samsung 850 till ny SSD.
Koppla bort Samsung 850 och starta om datorn. Verifiera Windows-boot från ny SSD.
Kommer denna automatiskt betecknas C: ? Möjligen, förhoppningsvis, ...Stäng av datorn, återinstallera Samsung 850, starta om.
Rensa Samsung 850:, hela disken (inklusive Windows dolda partition) och skapa en ny partition som omfattar hela disken. Kopiera D: till denna.
Byt namn på D: till ledig bokstav senare i alfabetet. Byt namn på nya partitionen till D:.
Formatera "gamla" D:.
Korrigera namn och enhetsbokstav på tillämpliga partitioner.
Mina primära frågor blir:
1. Kan jag hoppas på att få enhetsbokstav C på nya disken? Det är svårt/omöjligt när den används som systemdisk.
2. Finns det något steg jag missat eller tänker fel?