Gigabyte Radeon RX 6950 XT får prislapp motsvarande 29 000 kronor 

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Radeon RX 6950 XT får prislapp motsvarande 29 000 kronor 

Gigabytes variant av AMD:s uppfräschade flaggskepp har fått en prislapp i Australien som landar i klass med konkurrerande Geforce RTX 3090 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att grafikkortsmarknaden står för hela inflationen vi har här i landet!

Permalänk
Medlem

man får vara otroligt desperat om man köper denna för 30k när 7xxx är ett halvår eller så bort

Permalänk
Medlem

Tänk på att grafikkortsmarknaden är bra mycket sämre i Autstralien än i Sverige. MSRP är säkerligen en hel del under.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu köpte jag mitt RX 6800 tidigt "billigt", och jag hade inga andra alterntiv. Men det är intressant att nu när tillgången på grafikkort är ganska god, så kan AMD ändå kränga sin objektivt sämre RDNA2-serie för samma pris som motsvarande RTX3000.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Permalänk
Medlem

Prissatt så att det skall finnas tillgängligt. Sen finns det ett egenvärde att ha saker som iaf har Halopris. Har man dyra saker till salu är de bra... människan är en enkel figur i många avseenden.

Det svåra är som alltid att bygga en bra balanserad dator som ger bra bang for the buck. Hade det varit enkelt hade vi inte haft en återkommande Swec-dator.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Men du skulle göra det om det var Nvidia?

Priset är ju helt korkat, spelar mindre roll vilken brand det är...

Permalänk
Medlem

Billigt.. tar nog 2, kanske lite 3 way crossfire som på den gamla goda tiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Det låter inte så värst smart att köpa ett kort som är 4343543x sämre bara för att det står AMD på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Men du skulle göra det om det var Nvidia?

Priset är ju helt korkat, spelar mindre roll vilken brand det är...

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Även om det kortet hade varit på papper och i praktiken 4343543x bättre än ett 3090ti så skulle jag aldrig i mitt liv ge en sån stor summa med ett AMD namn på.. Sorry

Nu är jag rätt oinsatt i AMD överlag, men presterar inte deras toppkort bättre sett till inköpspris än Nvidia? 6900XT är väl bara några FPS under 3090Ti i ett flertal spel och kostar väl typ hälften?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Folk kan ju köpa en soffa för 60 tusen eller en bil för mer än insatsen till en villa. Det handlar lite om vad man prioriterar. Dock är, ur min synvinkel, allt över tio lax alldeles för saftigt för en enskild komponent till en gamingdator.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 6950 en gång i tiden.

Tror jag gav 3600 :- för det

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu är jag rätt oinsatt i AMD överlag, men presterar inte deras toppkort bättre sett till inköpspris än Nvidia? 6900XT är väl bara några FPS under 3090Ti i ett flertal spel och kostar väl typ hälften?

Må så vara.. Men hade jag kunnat så hade jag ändå köpt ett Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Må så vara.. Men hade jag kunnat så hade jag ändå köpt ett Nvidia kort.

Varför känner du så? Har själv bara kört Nvidia de senaste 10 åren, men det beror nog mest på att man hört så mycket dåligt om AMDs tidigare modeller, men nu känns det nästan som att det finns svart på vitt att dom levererar. Kommer nog själv prova ett AMD bygge nästa gång.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

11000 för en lätt överklockning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Må så vara.. Men hade jag kunnat så hade jag ändå köpt ett Nvidia kort.

Det kan du! I samma artikel listar de ju ett 3090 i samma serie för bara 100AUD$ mer än 6950XT-kortet. Till saken hör att ingen av korten släppts än och listningen visar lite andra "fel", även om SKU:n ser hyffsat trovärdig ut... så... skulle ta det med en jättenypa salt alltihop.

Nu blir det lite konstigt, för jag svarar på inlägget UNDER, men vill inte "spamma"

Skrivet av snajk:

Jag vet inte hur ni har kommit fram till priset, men Australien har 10% "moms", drar man av det på priset och använder en dagsaktuell kurs, och lägger på 25% svensk moms så hamnar man på 25657 ungefär. Fortfarande löjligt dyrt förstås, men kanske inte riktigt så illa som i artikeln.

Dessutom är det ju på en olistad produkt, ungefär som när man i Sverige listade PS5 för 99999:- innan release...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur ni har kommit fram till priset, men Australien har 10% "moms", drar man av det på priset och använder en dagsaktuell kurs, och lägger på 25% svensk moms så hamnar man på 25657 ungefär. Fortfarande löjligt dyrt förstås, men kanske inte riktigt så illa som i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Brukar köpa det som ger mest bang for the buck...

På CPU sidan har jag haft mer problem med AMD och med min senaste 3700x har mina DDR4 minnen strulat lite tills det kom en uefi uppdatering till mitt moderkort så kan ha varit problem från Asus, 3200mhz minnen som bara ville gå i 2666mhz, senast jag hade strul med en intel cpu var på core 2 duo tiden då jag också hade problem med 1066mhz ddr2 minnen som bara ville gå i 800mhz och det var ett moderkort från Asus den gången också och där löste sig aldrig problemet.

på GPU sidan har jag helt klart haft fler fel på Nvidia kort men när det gäller DoA kort så står det 1 - 1 där jag fick ett Gigabyte HD 6950 som var dött och ett Gigabyte GTX 780 som var dött, drivrutinsproblem har jag haft med följande Nvidia kort: GTX 460, GTX 570 och GTX 2070 Super där det drivrutinen har kraschat oförklarligt eller gett andra buggar samt hos AMD hade jag den välkända blackscreen buggen vid videouppspelning på ett RX 5700 XT och hade ett HD 5770 en gång i tiden som gillade att starta om drivrutinen.

När det kommmer till värdelös kylardesign så har jag haft ett Nvidia XFX 9800 GT som dödade sig själv av höga temps och ett AMD Asus r9 290x Matrix Platinum som gick väldigt varmt dock problemfritt då Asus återanvände samma kylare utvecklad för GTX 780 Ti vilket inte var en 100% match precis därav höga temps, köptes dock otroligt billigt på en mellandagsrea och gav massvis av prestanda för pengarna.

TL:DR, att vara fanboy är lite dumt då alla tre tillverkare har ungefär lika mycket och samma typ av problem med sina produkter.

Lärt mig att undvika Gigabyte i den mån det går då % fel jag haft på deras produkter är ganska hög och felsökning av andras datorer har vid ett par för många tillfällen haft en Gigabyte produkt inblandad.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nu är jag rätt oinsatt i AMD överlag, men presterar inte deras toppkort bättre sett till inköpspris än Nvidia? 6900XT är väl bara några FPS under 3090Ti i ett flertal spel och kostar väl typ hälften?

Varför ens jämföra det mot 3090Ti? Iaf enligt sweclockers index så presterar det som ett 3080 som verkar finnas i lager för strax över 10k, finns till och med ett 3080Ti för 14k i lager, vilket är rätt lika det billigaste 6900XT i lager jag hittar.

Permalänk
Medlem

Frånsett felräkningen på några tusenlappar är det fortfarande ett omotiverat dyrt kort.

Sen hjälper det inte det allmänna prisläget att det tydligen finns folk som "Aldrig skulle köpa från tillverkare X oavsett vad". Jag kan förstå om man inte vill PGA att företagen är konsumentfientliga rakt av, typ som MSI, Gigabyte etc som mutar recensenter och inte bryr sig om deras produkter exploderar etc men så jävla illa är det inte med AMD eller Nvidia så då återstår bara argument som en fanboy skulle använda, vilket känns löjligt. Men man borde hur som helst inte köpa detta då man i så fall visar att man tycker att det är ett legitimt pris för produkten, och det är det ju absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

man får vara otroligt desperat om man köper denna för 30k när 7xxx är ett halvår eller så bort

måste vara minst ett år bort.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Helt rätt! Köp Intel och få prestandabegränsande säkerhetsfix när ny zero-day upptäcks efter 6 månader. Slår aldrig fel!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Varför ens jämföra det mot 3090Ti? Iaf enligt sweclockers index så presterar det som ett 3080 som verkar finnas i lager för strax över 10k, finns till och med ett 3080Ti för 14k i lager, vilket är rätt lika det billigaste 6900XT i lager jag hittar.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25851?key=ac0debd17c69a432525423d41290ea10

Jag tog bara det kortet som ett exempel då det var en video på tuben som visade typ 10 spel mellan dom korten och det var skillnaden i prestandan videon visade. Det jag menar på är att om man nu får ett 6900XT, eller som du skriver ett 3080Ti med samma prestanda för typ halva slanten, och man enbart är gamer t.ex. så blir ju det köpet ganska omotiverat kan jag tycka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Med dom här priserna får man nog skaffa en annan hobby,som att samla stenar och kottar🤔😬

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Folk kan ju köpa en soffa för 60 tusen eller en bil för mer än insatsen till en villa. Det handlar lite om vad man prioriterar. Dock är, ur min synvinkel, allt över tio lax alldeles för saftigt för en enskild komponent till en gamingdator.

Skillnaden är att det inte kommer ut en ny soffa efter 7 månader som är dubbelt så bra och kostar mindre...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag vet lite redan vad jag får utav Nvidia, likaså när det gäller cpuer, av nån anledning så känns det säkrare och köpa en intel cpu än ett amd då jag vet att det kommer fungerar utan större bekymer(Om man nu bortser ifrån 12gen med ddr5).. idk, där nog kvar där när amd va som värst.

Man vet väl alltid vad man får bara man kollar 3-4 oberoende tester.

Sen kommer inget av dem visa att kortet är värt 29k, oavsett märke, var min poäng.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Skillnaden är att det inte kommer ut en ny soffa efter 7 månader som är dubbelt så bra och kostar mindre...

Om du förväntar dig ett grafikkort som är dubbelt så bra som ett 6950 XT inom 7 månader tror jag du blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Varför känner du så? Har själv bara kört Nvidia de senaste 10 åren, men det beror nog mest på att man hört så mycket dåligt om AMDs tidigare modeller, men nu känns det nästan som att det finns svart på vitt att dom levererar. Kommer nog själv prova ett AMD bygge nästa gång.

Okunnighet.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮