Hur mycket kan jag få för min dator?

Permalänk

Hur mycket kan jag få för min dator?

Hej,

Ska sälja min gamla stationära dator men har inget aning vad jag kan sälja den för.

Här är vad min dator har för delar.

UserBenchmarks: Game 97%, Desk 91%, Work 87%
CPU: Intel Core i7-8700 - 88.4%
GPU: Nvidia RTX 2070 - 107.9%
SSD: Kingston RBUSNS8154P3256GJ1 256GB - 78.7%
HDD: Seagate Barracuda 1TB (2016) - 111.2% RAM: Micron 8ATF1G64AZ-2G6E1 2x8GB - 80% MBD: Acer Predator PO3-600

https://www.userbenchmark.com/UserRun/52208282

Permalänk
Medlem

Det är alltså en Acer Predator? Det är väl sällan världens rusning efter OEM-datorer - kanske allra minst begagnade. På Blocket verkar de ligga någonstans runt 7-8 papp. Har du bytt ut några kylare och fläktar i den och så där? Tänker i synnerhet på processorkylaren som brukar vara rejält snålad på, och oftast verkar man få någon ultraplastig skitkopia av Intels redan hemska standardkylare.

Kort och gott, om datorn är så som den såldes: Med kartongen till datorn, kvitto från butiken du köpte ifrån och ett rengjort yttre och inre, då kanske jag hade gått ut mellan 7 och 7,5 och sen accepterat de mer realistiska buden som kanske ligger runt en tusing mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är alltså en Acer Predator? Det är väl sällan världens rusning efter OEM-datorer - kanske allra minst begagnade. På Blocket verkar de ligga någonstans runt 7-8 papp. Har du bytt ut några kylare och fläktar i den och så där? Tänker i synnerhet på processorkylaren som brukar vara rejält snålad på, och oftast verkar man få någon ultraplastig skitkopia av Intels redan hemska standardkylare.

Kort och gott, om datorn är så som den såldes: Med kartongen till datorn, kvitto från butiken du köpte ifrån och ett rengjort yttre och inre, då kanske jag hade gått ut mellan 7 och 7,5 och sen accepterat de mer realistiska buden som kanske ligger runt en tusing mindre.

Håller med om allt ovan och det verkar som att kylaren inte är bytt då boost slutar på lägre frekvens än vad processor skall klara i benchmarken, det tyder ju antingen på undermålig kylning eller en begränsning av TDP i Bios som beror på att Acer vet att kylaren inte klarar mer värme än vad den frekvensen ger.

Permalänk
Medlem

4000 kr kan du nog få, men kan ha fel. Grafikkortet är det mest värdefulla. Kanske lite lägre intresse att köpa hela datorn än delarna separat. Då det är en "pre-built" är nog moderkort, nätagg, cpu-kylare + chassi inte så attraktivt.