Introduktion till Wifi 6E – trådlöst med nytt frekvensband

Permalänk
Melding Plague

Introduktion till Wifi 6E – trådlöst med nytt frekvensband

Forumets mångsidiga expert Kenneth "Yoshman" Jonsson testar att surfa på 6 GHz-vågorna och förklarar vad Wifi 6E innebär i teorin och praktiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant ska läsa mer senare.

Ett klassisk problem nya wifi har är även om man köper en pryl som har denna snabbare wifi så ska de accesspointer man ha stöda detta för att man kan dra nytta av det. Detta gör att man lätt tappar lite intresse. Det blir lite som ens nya mobil stöder 5G, skitbra. När telefonen är så gammal så det är dags att köpa en ny, då kanske man skaffar ett 5G abonnemang.

Det stora problemet jag upplever med gamla Wifi är täckningen, ett Meshsystem hade löst detta. Men när det hela tiden kommer nyare wifi så tappar jag lite intresse på att investera i såna system. Man kanske inversterar +5000kr på ett externt mesh för Wifi 6e och kanske har en enhet som stöder det nya. När man har 2 enheter som stöder detta så finns Wifi 7.

*edit*
Jämför vi detta med annan hårdvara så bättre kan man nyttja direkt. Det blir då mycket roligare än att ha en ny 5G mobil utan 5G abonnemang eller en Wifi 6e laptop utan accesspoint som stöder detta.

Permalänk
Medlem

Som artikelförfattaren påpekar har vi ett fundamentalt problem att vi inte har ett lika stort frekvensområde tillgängligt här. En kompenserande faktor initialt (några år) är att konkurrensen om 6GHz kanalerna förmodligen kommer att vara mycket litet. Har man 6GHz utrustning är risken liten att man störs/blockeras av grannarnas nätverk. WiFi7 tillåter en intelligentare användning av samtliga band, och verkar pushas för av Broadcom, Qualcomm och Mediatek som utvecklat tidiga chiplösningar. Intel verkar också intresserade.

Hur som haver är utvecklingen välkommen. WiFi-användningen ökar kontinuerligt och det är svårt att tro att den trenden bara skulle upphöra. Huruvida WiFi6e hinner få något större marknadsfönster här inom EU återstår att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

På PC sidan hittar vi Wifi 6E stöd hos till exempel Intel AX210-kretsen som finns att hitta i integrerad i vissa mer påkostade moderkort samt i PCI Express-instickskort.

Finns även som M.2 Wifi kort.
Så har man en laptop där inte allt är fastlött och som är tillräckligt ny för att ha M.2 (Många Skylake Core 6000 och nyare) går det att uppgradera om man vill.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Finns även som M.2 Wifi kort.
Så har man en laptop där inte allt är fastlött och som är tillräckligt ny för att ha M.2 (Många Skylake Core 6000 och nyare) går det att uppgradera om man vill.

Du har helt rätt, borde kanske skrivit det explicit. PCIe korten är ofta bara en brygga för en M.2 krets, vilket bl.a. gäller AX210

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Som artikelförfattaren påpekar har vi ett fundamentalt problem att vi inte har ett lika stort frekvensområde tillgängligt här. En kompenserande faktor initialt (några år) är att konkurrensen om 6GHz kanalerna förmodligen kommer att vara mycket litet. Har man 6GHz utrustning är risken liten att man störs/blockeras av grannarnas nätverk. WiFi7 tillåter en intelligentare användning av samtliga band, och verkar pushas för av Broadcom, Qualcomm och Mediatek som utvecklat tidiga chiplösningar. Intel verkar också intresserade.

Hur som haver är utvecklingen välkommen. WiFi-användningen ökar kontinuerligt och det är svårt att tro att den trenden bara skulle upphöra. Huruvida WiFi6e hinner få något större marknadsfönster här inom EU återstår att se.

Kör amerikansk firmware istället för europeisk, så öppnar sig fler kanaler..

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Finns även som M.2 Wifi kort.
Så har man en laptop där inte allt är fastlött och som är tillräckligt ny för att ha M.2 (Många Skylake Core 6000 och nyare) går det att uppgradera om man vill.

Det kräver väl att den inbyggda antennen också är anpassad även för 6 GHz, men det kanske är så på nyare bärbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kör amerikansk firmware istället för europeisk, så öppnar sig fler kanaler..

Och göra sig skyldig till lagbrott? Smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och göra sig skyldig till lagbrott? Smart.

Att ändra region på WIFI radion är ju enkelt och kommer som sagt ge dig fler kanaler.
Risken för att åka fast är ju ofantligt liten (skulle säga obefintlig, ingen orkar ju jaga folk).

Regionen syns på SSID't så det räcker ju att sniffa wifi för att se om folk kör fel region, ett sätt att slippa DFS kanaler är att välja tex ryssland. Att ingorera DFS om man bor nära en flygplats är kanske ett hårdare lagbrott, men än en gång risken att åka dit är ju liten. Går ju att spela dum..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och göra sig skyldig till lagbrott? Smart.

Se det som överklockning.

Permalänk
Medlem

Då jag flyttat datorn till hallen i min lille stuga på 30m2 så fick jag nu köra trådlöst istället för sladd.
Min router har Wi-Fi 6 men inte donglen jag köpte till datorn..
Upplever det som ganska ostabilt speciellt när jag spelar..
Är det en Wi-Fi 6 dongel som är lösningen eller ska man helt enkelt bara dra en kabel längs hela stugan?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kiwi11:

Då jag flyttat datorn till hallen i min lille stuga på 30m2 så fick jag nu köra trådlöst istället för sladd.
Min router har Wi-Fi 6 men inte donglen jag köpte till datorn..
Upplever det som ganska ostabilt speciellt när jag spelar..
Är det en Wi-Fi 6 dongel som är lösningen eller ska man helt enkelt bara dra en kabel längs hela stugan?

Det jag noterade vid kommunikation över större avstånd är att placeringen av de två Wifi-stationerna är superviktig, relativt liten justering i position kan påverka en hel del.

Egentligen inte konstigt då väggar, fönster etc alltid påverkar, på kortare avstånd finns ju marginal att förlora lite signalstyrka utan att det gör någon mätbar skillnad i bandbredd / tillförlitlighet. På större avstånd startar man med en relativt svag signal.

En konsekvens av att signalstyrkan är lägre på större avstånd är också att antennerna blir viktigare. Att det fungerar helt OK (framförallt över 5 GHz) över 30 m i mitt test beror delvis på att Wifi-länken där går mellan två relativt stora accesspunkter som p.g.a. av sin storlek har plats för kompetenta antenner.

Har din dongel en extern antenn, eller är det en modell med integrerad antenn? Det senare lär bli problematiskt då dongels med integrerad antenn har extremt begränsat utrymme att få till något vettigt.

För att få en känsla för stabiliteten är det värdefullt att mäta både andelen paketförluster, hur latens samt bandbredd varierar över tid. I mitt fall över 30 m, där ungefär 1 av 2 000 skickade paket tappades, "kändes" det fortfarande helt stabilt. Börjar det krypa upp mot hela procentenheter med tappade paket kommer det börjar kännas svajigt!

Är också skillnad om de tappade paketen sprids ut jämt, det är något TCP och även spel (som idag ofta använder ett TCP-liknande protokoll som kör över UDP med DTLS kryptering) hanterar väldigt effektivt, eller om paketen förloras i kluster (det kommer göra att bandbredd över TCP blir låg och med hög varians i bandbredd).

Just spel behöver inte speciellt mycket bandbredd, förutom att justera placering och använda Wifi-stationer med rejält tilltagna antenner kan man också minska kanalbredd! 20 MHz kanalbredd ger lägre kapacitet än 40 eller 80 MHz kanalbredd, men 20 MHz kanalbredd är betydligt mindre känslig för störningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant, men inte särskilt billigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Kör amerikansk firmware istället för europeisk, så öppnar sig fler kanaler..

Klurigt, men.. om du inte kan byta region på alla dina enheter också så får du problem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Klurigt, men.. om du inte kan byta region på alla dina enheter också så får du problem.

Givetvis duger inte bara routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Givetvis duger inte bara routern.

Ditt förslag är olagligt, oansvarigt och krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Ditt förslag är olagligt, oansvarigt och krångligt.

Noterat.

Permalänk
Medlem

Tackar för informationen, ser fram emot 6 GHz för att slippa de irriterande problemen jag har med DFS-kanaler i 5 GHz.

Ett 2-pack Asus ET12 skulle sitta fint, men priset tar emot så jag fortsätter hoppas på exempelvis ET8 ska komma till EU någon gång.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur är latensen med Wi-Fi 6(e)? Med sladd får du ju latens i klass med 0,2 ms, men med säg Wi-Fi 5 wave 2 (som jag kör) får jag flera millisekunder som regel.

Allt prat om att packa in flera användare osv i tidluckor får mig att tänka på GSM. Hastigheterna är ju större här, men fundamentet i tekniken är ju gammalt som gatan.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt var jag skall posta det, men här är mer detaljer angående MediaTeks WiFi-7 plattform.
Det som jag särskilt noterat är att samtliga hittills presenterade chipset (Broadcom, Qualcomm, MediaTek) stödjer dubbla 10Gbe-portar.
Det kanske äntligen händer.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är på gång med Wifi 6E också med U6 Enterprise APan, så får man 2.5GBE port också, går att köpa som Early Access (när den dyker in i lager):
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/acc...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Vet inte riktigt var jag skall posta det, men här är mer detaljer angående MediaTeks WiFi-7 plattform.
Det som jag särskilt noterat är att samtliga hittills presenterade chipset (Broadcom, Qualcomm, MediaTek) stödjer dubbla 10Gbe-portar.
Det kanske äntligen händer.

Lär bli lätt att hitta PoE-switchar med 10 GbitE.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

LTT testade denna i veckan - de hade en hel del problem med att alla Wifi 6/E enheter inte "var lika". Dvs det funkade bara problemfritt med ett fåtal enheter

Tror Linus hittade en dator där han fick närmare 1gb över Wifi - när han satt bredvid routern

Själv skulle jag vara glad för smartare roaming - min Dell Precison (jobb datorn) är så puckad att den hellre kopplar upp sig mot mitt wifi i källaren med 1 pinne här i lägenheten, än att connecta mot Unifi-AP:n som är 3m bort. Spelar ingen roll hur jag ställer roaming inställningarna på wifi kortet i maskinen....

// LZ

Permalänk
Medlem

Prova att skapa ett extra ssid som du bara aktiverar på accesspunkten i vardagsrummet, så ansluter du till det nätet med den struliga laptopen. Det gamla ssid'et kan ligga kvar på alla ap's för andra enheter såklart.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av monotux:

Hur är latensen med Wi-Fi 6(e)? Med sladd får du ju latens i klass med 0,2 ms, men med säg Wi-Fi 5 wave 2 (som jag kör) får jag flera millisekunder som regel.

Allt prat om att packa in flera användare osv i tidluckor får mig att tänka på GSM. Hastigheterna är ju större här, men fundamentet i tekniken är ju gammalt som gatan.

Det är lite mer komplicerat att än kunna jämföra rakt av. Använder man t.ex. "ping" för att mäta latens så ser man typiskt betydligt större skillnad i latens än vad som är fallet i t.ex. spel. Orsaken är att de flesta Wifi-klienter har rätt aggressiv power-save!

Kör jag "normal" ping där man skickar ett paket i sekunden ser jag latens på ~2,5 ms. Kör man istället ett gäng paket paket per sekund så "somnar" inte Wifi-klienten in lika djupt mellan varje paket, då sjunker latensen till ~1,0 ms. Naturligtvis högre än Ethernet, men när man kommunicerar mot servers på Internet är sällan 1,0 ms latens speciellt signifikant.

Skillnaden mellan Wifi 6 / Wifi 6E mot tidigare är under "normala" förhållanden inte speciellt stort. Men en stor fördel med Wifi 6 är att den standarden hanterar hög last betydligt bättre än tidigare versioner Så har du väldig hög last på ditt Wifi-nät lär Wifi 6 ge en klar förbättring.

Wifi 6E kan ge ännu lite till p.g.a. att 6 GHz bandet har fler kanaler tillgängliga och är (än så länge) inte alls lika välanvänt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tea42BBS:

LTT testade denna i veckan - de hade en hel del problem med att alla Wifi 6/E enheter inte "var lika". Dvs det funkade bara problemfritt med ett fåtal enheter

Tror Linus hittade en dator där han fick närmare 1gb över Wifi - när han satt bredvid routern

Själv skulle jag vara glad för smartare roaming - min Dell Precison (jobb datorn) är så puckad att den hellre kopplar upp sig mot mitt wifi i källaren med 1 pinne här i lägenheten, än att connecta mot Unifi-AP:n som är 3m bort. Spelar ingen roll hur jag ställer roaming inställningarna på wifi kortet i maskinen....

// LZ

Det är klienten, inte accesspunkten, som väljer hur den ska koppa upp sig. Det ställer tyvärr till problem då undermålig Wifi-prestanda oftare kommer av låg nivå hos klienterna än låg nivå hos accesspunkterna.

Finns vissa "trick" som accesspunkterna kan applicera för att försöka styra klienterna på olika sätt. I vissa lägen fungerar det bra, i andra mindre väl. Det är i slutändan klienten som väljer vad den koppla upp sig mot.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

DFS är en huvudvärk jag skulle vilja slippa.

Men jag skulle gärna se något band runt 20-30GHz, fast det är nog något som man kan drömma om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och göra sig skyldig till lagbrott? Smart.

Vi är på sweclockers, finns väll ingen här som inte har seglat på de sju haven?
Sitter man i en stuga ute på landet har det knappast betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är klienten, inte accesspunkten, som väljer hur den ska koppa upp sig. Det ställer tyvärr till problem då undermålig Wifi-prestanda oftare kommer av låg nivå hos klienterna än låg nivå hos accesspunkterna.

Finns vissa "trick" som accesspunkterna kan applicera för att försöka styra klienterna på olika sätt. I vissa lägen fungerar det bra, i andra mindre väl. Det är i slutändan klienten som väljer vad den koppla upp sig mot.

Y, Tack - jag vet att det är klienten, därav att jag önskade en smartare sådan/roamin-funktion där man i icke enterprisemiljöer kunde få AP och klient att prata med varandra för att få smartare/snabbare roaming.

För mig är 1gb Wifi inte superspännande, har kabel till alla AP:s - men kan absolut förstå nyttan av att t.ex. kunna ha en 6ghz backhaul mellan trådlösa AP:s

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Beställde 1st.
Blir en rejäl uppgradering här hemma.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.