Spela i farten med Zotacs ryggsäcksdator

Permalänk
Melding Plague

Spela i farten med Zotacs ryggsäcksdator

Zotec tar sitt tidigare ryggsäcksprojekt för virtuell verklighet till nya höjder med Nvidias arbetskort RTX A4500.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den hade man inte vågat gå runt med på stan.

Permalänk
Medlem

Nä tack

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Tycker det är skitkul att utvecklingen går framåt och att företag som Zotac vågar testa nya grejer.

Sen så är detta absolut ingenting för mig personligen.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Kul.. fast nej, nej tack.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det här är ju läst sedan länge?

https://9gag.com/gag/a7EDQBL

Ledsen för 9gag-länken, svårt att hitta något annat från telefonen

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Finns ju eventföretag som jobbar med dessa. Är extremt kul att gå runt i en tom lagerlokal med några vänner och skjuta zombies i VR. (stark rekommendation att testa!)
Men problemet med dom jag har testat är att batterierna räcker endast omrking 20-25 minuter.
Vilket gör att dom anpassar spelen därefter.
Så en nära dubblerad batteritid skapar ju helt andra förutsättningar

Permalänk
Medlem

Ush nej...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Zotac hade en praoelev som för sig den dumma tanken att vi kan väl ta en helt vanlig desktop och hänga den på ryggen. Lite så tycker jag datorn ser ut.

Annars självklart finns det användningsområden. Hade det inte varit så att det redan finns kraftiga mobiltelefoner, surfplattor etc så hade jag sett ett behov som kanske hade gjort produkten "kommersiellt gångbar".
Idag ser jag mest den som extremt nischad, det ska vara en användare där en mobils datorkraft inte räcker till. Med tanke på att iPhone 13 är kraftig och iPhone 14 snart kommer, så blir det inte mycket extra prestanda man får för att bära denna klump istället.

Om vi bortser från VR. Om surfplattorna hade varit riktigt slöa så hade jag sett ett litet behov att kunna komplettera dem med en dator på ryggen. Men nu är inte surfplattorna så slöa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Zotac hade en praoelev som för sig den dumma tanken att vi kan väl ta en helt vanlig desktop och hänga den på ryggen. Lite så tycker jag datorn ser ut.

Annars självklart finns det användningsområden. Hade det inte varit så att det redan finns kraftiga mobiltelefoner, surfplattor etc så hade jag sett ett behov som kanske hade gjort produkten "kommersiellt gångbar".
Idag ser jag mest den som extremt nischad, det ska vara en användare där en mobils datorkraft inte räcker till. Med tanke på att iPhone 13 är kraftig och iPhone 14 snart kommer, så blir det inte mycket extra prestanda för alla problem man får.

Jag tror du missuppfattat användningsområdet helt dock. Detta är en dator avsedd att driva ett VR-headset i eventmiljöer, inte något du som privatperson ska gå runt med på stan.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Jag tror du missuppfattat användningsområdet helt dock. Detta är en dator avsedd att driva ett VR-headset i eventmiljöer, inte något du som privatperson ska gå runt med på stan.

/hulle.

Ja, extremt nischad av en grupp som idag inte är stor. Gruppen VR personer ökas dock ständigt, men det blir en väldigt liten andel som behöver ha en klumpdator när våra mobiler går emot att bli så snabba. Får man till bra mobilt internet så kan man utföra vissa typer av beräkningar på ett cluster där. -Alla beräkningar som behöver presteras behöver ej ha superkort responstid.

*edit*
Min poäng är alltså att snabba mobiler är det som gör att behovet blir litet. Det jag tänker är någon som har utvecklat något för windows och snabbt vill kunna få över det till VR-sättet. Arbetstid för att utveckla för iOS är svindyr, mycket billigare att köpa in en sådan här dator. Det finns hur mycket som helst som faller in under detta med windows, det kan vara VR för industri, gruvarbetare, skog etc. Men vi pratar om utvecklingsarbete av mindre projekt.
Så fort det ska bli kommersiellt gångbar så känns som att mobilen får driva eller såklart att en mobil (arm) cpu & gpu driver det.

Permalänk
Medlem

Altså, VR måste bli lättare, inte tyngre.

Permalänk
Medlem

1:a april?

Permalänk
Medlem

Nja, jag är mer inne på Steams spår i så fall.

Permalänk
Medlem

Lasertag 2.0!! Eller köra Pokémon go helt i AR med 4K. Hoppas få se något fränt användningsområde för den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Det här är ju läst sedan länge?

https://9gag.com/gag/a7EDQBL

Ledsen för 9gag-länken, svårt att hitta något annat från telefonen

Jag var precis på väg att leta upp precis den bilden...

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Känns som man kommer köra trådlöst dock i framtiden än att ha en dator på ryggsäcken.
Så är kanske lite sent, både Quest och Quest 2 går ju att köra trådlöst. Oklart hur det funkar med flera trådlösa i samma lokal dock. Men borde ju gå att lösa.

Skrivet av mrsound:

Var nog exakt en sådan de körde på i stockholm

Jag körde nått sådan VR upplevelse i Stockholm där man var i någon stor lokal och sköt Zombies.
Man hade någon ryggsäck där datorn var i, sedan sensorer på fötter och armar, något stort plastvapen.
Sedan var det bara att gå runt fritt och kötta Zombies. Var jag och en polare som körde coop, var rätt nice.

Skaffade eget VR headset efter det

Permalänk
Medlem

Känns som "sent ute" ett företag tror det är i USA som fortfarande finns kvar. Zero Latency har gptt över till att plocka bort ryggsäcksdatorer och streama trådlöst ist med HTC Vive Focus 3

Skrivet av Darc:

Altså, VR måste bli lättare, inte tyngre.

Det blir det också.
Läs nyhetstråden bla på VR delen på forumet.
Detta är inte för gemene man.
___

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc