Permalänk
Avstängd

Köp råd tv

Är rätt sugen på en ny tv till sovrummet och har kikat runt en del och har fastnat för Philips 58PUS9006.
Tänker max 8000kr TVn kommer användas för streaming av Disney+
Netflix
YouTube
Och kanske lite tv spelande.
Men har tidigare inte varit direkt imponerad utav Philips tv apparater. Men har då bara testat i deras 6serie sedan innan.
Kör idag med en Sony XH95 i vardagsrummet och är ofantligt nöjd, kanske lite för att jag fick en deal of a lifetime när jag köpte den haha.

Men märker att jag är allergisk emot dålig svärta, men ambilight ser extremt intressant ut till sovrummet speciellt.

Någon som har erfarenhet utav just denna modell? Eller har ni något annat tv tips?

Ursäkta för novellen och den flummiga texten men all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Om du kan leva med 55" och är "allergisk mot dålig svärta" så är valet solklart, OLED!

Du får en B1 55" för precis 8000kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832

Är du prompt ute efter en Philips / Ambilight så har du 706-modellen för strax över budget:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5729561

Permalänk
Medlem

Kanske jag som missuppfattar din fråga, men du är ofantligt nöjd med en TV som du nu vill byta ut för att den har för dålig svärta?

Om så är fallet så ska du givetvis köra på en OLED eller en LED med premium FALD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du kan leva med 55" och är "allergisk mot dålig svärta" så är valet solklart, OLED!

Är du prompt ute efter en Philips / Ambilight så har du 706-modellen för strax över budget:

Tänkte precis som du föreslå B1/C1 båda kostar nu under 10000kr och är i min värld svårslagna

Billigaste priset någonsin just nu och helt rätt tid att köpa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Kanske jag som missuppfattar din fråga, men du är ofantligt nöjd med en TV som du nu vill byta ut för att den har för dålig svärta?

Om så är fallet så ska du givetvis köra på en OLED eller en LED med premium FALD.

Nej den nya ska in i sovrummet Sony TVn ska vara kvar i vardagsrummet 😊

Svärtan behöver inte vara perfekt men men har dålig erfarenhet av blooming och clouding av tidigare tester utav Philips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Missat B1:an helt 😮 den är då kanske det uppenbara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Nej den nya ska in i sovrummet Sony TVn ska vara kvar i vardagsrummet 😊

Svärtan behöver inte vara perfekt men men har dålig erfarenhet av blooming och clouding av tidigare tester utav Philips.

Skrivet av MostCritical:

Missat B1:an helt 😮 den är då kanske det uppenbara valet.

Ja, 55" B1 är verkligen bang for the buck i dagsläget.

När du väl ser svärtan på en OLED så är risken bara att Sonyn och OLED:en byter plats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

Ja, 55" B1 är verkligen bang for the buck i dagsläget.

När du väl ser svärtan på en OLED så är risken bara att Sonyn och OLED:en byter plats

Har haft OLED innan, A1 nämligen. Men uppfattade den som extremt ljus svag.
Är medveten att A1 är deras "budget" OLED. Så lämnade tillbaka den och valde då Sony XH95 för 4498:-

Tror jag satsar på b1:an då jag ändå har planerat att inköpa en Playstation 5 någon gång när den är mer tillgänglig haha.

Tack så mycket för hjälpen, hade missat den helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Är medveten att A1 är deras "budget" OLED. Så lämnade tillbaka den och valde då Sony XH95 för 4498:-

Tror jag satsar på b1:an då jag ändå har planerat att inköpa en Playstation 5 någon gång när den är mer tillgänglig haha.

Tack så mycket för hjälpen, hade missat den helt.

Har ingen erfarenhet av A1 själv men B1 har bättre ljusstyrka absolut men inga extrema skillnader.
Mer info här:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-a1-o...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MostCritical:

Galet fynd! Once in a lifetime!

Sony XH95 som hör till det allra bästa i fråga om svärta för en toppklass-LCD. Tycker du dessutom LG OLED A1 är extremt ljussvag trots att den lyser mer som en genomsnittlig LCD, då har du lite svårt läge. Finns inget som passar den ekvationen med att vara extremt bra på ljusstyrka och att släcka ned allt på samma gång.

Den Philips PUS9006 du tittar på är ljusstarkare än A1 med kanske 400 nits där A1 pekar runt 250-300 nits i SDR beroende på bildinnehåll. XH95 når mot 800–1000 nits i SDR. Det är i klass med utomhusreklam som ska lysa dagtid och synas när solen logger på...

Gissar därför att du kör din XH95 väldigt ljusstarkt mot de där 1000 nitsen så att du märker hur FALD:en tänder och släcker. Och att detta är vad du upplever som dålig svärta. Nu kan du ju vara hyposensitiv för ljus och genetiskt (eller metaboliskt) föredra mycket ljus, men det kanske är läge att börja vänja av dig allt ljusknarkande? Är ett måste om du vill få till svärtan.

Då blir det enklare att köpa en TV också. Tror annars att PUS9006 är okey för ett sovrum under dina förutsättningar. OLED A1 ger annars total svärta och det räcker och blir över med ljus för ett sovrum. Med dämpad belysning och inför sömntåget brukar de flesta kunna nöja sig med under 100 nits. Under normala omständigheter då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Galet fynd! Once in a lifetime!

Sony XH95 som hör till det allra bästa i fråga om svärta för en toppklass-LCD. Tycker du dessutom LG OLED A1 är extremt ljussvag trots att den lyser mer som en genomsnittlig LCD, då har du lite svårt läge. Finns inget som passar den ekvationen med att vara extremt bra på ljusstyrka och att släcka ned allt på samma gång.

Den Philips PUS9006 du tittar på är ljusstarkare än A1 med kanske 400 nits där A1 pekar runt 250-300 nits i SDR beroende på bildinnehåll. XH95 når mot 800–1000 nits i SDR. Det är i klass med utomhusreklam som ska lysa dagtid och synas när solen logger på...

Gissar därför att du kör din XH95 väldigt ljusstarkt mot de där 1000 nitsen så att du märker hur FALD:en tänder och släcker. Och att detta är vad du upplever som dålig svärta. Nu kan du ju vara hyposensitiv för ljus och genetiskt (eller metaboliskt) föredra mycket ljus, men det kanske är läge att börja vänja av dig allt ljusknarkande? Är ett måste om du vill få till svärtan.

Då blir det enklare att köpa en TV också. Tror annars att PUS9006 är okey för ett sovrum under dina förutsättningar. OLED A1 ger annars total svärta och det räcker och blir över med ljus för ett sovrum. Med dämpad belysning och inför sömntåget brukar de flesta kunna nöja sig med under 100 nits. Under normala omständigheter då.

Ja det är ett fynd som heter duga, Elgiganten outlet har en del bra deals ibland.

Är det såpass? Erkänner att jag har svårt att hitta bra bild inställningar jag gillar, Antigen blir det för mörkt så detaljer försvinner i mörka scener, eller att jag upplever mycket blooming när det är en ljuskälla i scener.

Måste kanske komma över mina konstiga " krav"

Måste även tillägga att jag älskar min Sony XH95 och tycker svärtan är grym till 80% av tiden.
Bra mycket bättre än tidigare Led tv's jag ägt, och det har vart en del 😉

Tack för ett informativt och bra svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MostCritical:

Ja det är ett fynd som heter duga, Elgiganten outlet har en del bra deals ibland.

Är det såpass? Erkänner att jag har svårt att hitta bra bild inställningar jag gillar, Antigen blir det för mörkt så detaljer försvinner i mörka scener, eller att jag upplever mycket blooming när det är en ljuskälla i scener.

Måste kanske komma över mina konstiga " krav"

Måste även tillägga att jag älskar min Sony XH95 och tycker svärtan är grym till 80% av tiden.
Bra mycket bättre än tidigare Led tv's jag ägt, och det har vart en del 😉

Tack för ett informativt och bra svar.

Tänk på att ögonen behöver tid att ställa om sig när du växlar ljusstyrka. Det kan krävas flera minuter av tillvänjning. Har du brassat på med 1000 nits och sedan sänker till något mer rimligt, säg 200 nits i ett vardagsrum på dagen, då kommer du först tycka att precis allting ser för mörkt ut. Dina ögon är inte kapabla till att urskilja mörkgrå nyanser nära svart eftersom du i praktiken är bländad.

Låt det gå 5–10 minuter och vänj dig. Då kan det också bli smärtsamt uppenbart hur starkt ljus det är när du väl testar dra på reglagen igen.

Har du ett ljust rum och kör ljus bild kan du också använda gamma-inställningen där ljusare tonkurva gör skuggnyanser tydligare. Drar du ned på local dimmingen, heter typ ”Automatisk individuell ljusjustering” till Låg- eller standard-läget kommer det heller inte pumpa i ljusstyrka eller lysa ut de svarta delarna lika mycket.