Smartklocka/tränings klocka UTAN inbyggd pulsmätare?

Permalänk
Medlem

Smartklocka/tränings klocka UTAN inbyggd pulsmätare?

Vart jag än letar så hittar jag ingen bra klocka UTAN den inbyggda pulsmätaren?
som inte är så himla tjock?,

Fick en smartklocka för länge sen (kom inte ihåg vilken modell det var) och kunde använda den ungefär 4 timmar sen fick jag ont i handleden, då jag vill ha det åt dragen så den inte kastas runt på handleden hela tiden, detta var för att pulsmätar historian sticker ut på baksidan och trycker rätt bra på en och samma punkt.

Så har nu letat endel på denna interwebs efter en bra träningsklocka, som då har ett pulsband istället?, men hittar inget. och vill heller inte ha dom här "surfplattorn" till mobiler med mig heller som ska kastas runt i fickan eller något sånt. tråkigt att det är slut på dom små mobilerna. +4tum, fungerade utmärkt.

Är det slut på en bra simpel klocka som visar puls?, hade en för många år sen men den har get upp (banden är trasiga).

summan är då.
någon som har koll på en bra slimmad pulsklocka som har ett bra tillhörande pulsband? är det all denna "smart" grejerna med
är det inte hela världen.

ps 12mm tjock är inte slimmad

ha en fin dag //Freddan

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Fitbit charge 5 har ingen klump utan pulsmätaren infälld.

Duger inte det skulle jag rekommendera en garmin, coros eller liknande som du enbart använder när du tränar - de modeller som fanns innan hr blev standard är hopplöst föråldrade.

Permalänk
Medlem

Har en Charge 5, tycker den är smidig.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Duger inte det skulle jag rekommendera en garmin, coros eller liknande som du enbart använder när du tränar - de modeller som fanns innan hr blev standard är hopplöst föråldrade.

Får vara hur gammalt det vill, bara det fungerar bra och kan prata med ett pulsband

Skrivet av SirMacke:

charge 5 kan inte prata med ett pulsband

Visa signatur

Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Får vara hur gammalt det vill, bara det fungerar bra och kan prata med ett pulsband
https://i.imgur.com/HKNgX69.png

charge 5 kan inte prata med ett pulsband

Fast alla träningsklockor är per definition klumpiga och alla smartwatches är dåliga på träning.

Vill du gå tillbaka till sony smartwatch 3 eller huawei watch 1 så är de nog relativt slimmade (drygt 10mm)
Men google har totalt dumpat wearos så man får sideloada appar och kanske ge upp synkronisering...

Träningsklockor hittar jag bara klumpar kring 16mm från samma generation.

Jag håller med dig om att om man ändå använder hrbälte så kan man lika väl placera en bra gps där och ha en minimal klocka som display - men ingen gör den produkten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast alla träningsklockor är per definition klumpiga och alla smartwatches är dåliga på träning.

Vill du gå tillbaka till sony smartwatch 3 eller huawei watch 1 så är de nog relativt slimmade (drygt 10mm)
Men google har totalt dumpat wearos så man får sideloada appar och kanske ge upp synkronisering...

Träningsklockor hittar jag bara klumpar kring 16mm från samma generation.

Jag håller med dig om att om man ändå använder hrbälte så kan man lika väl placera en bra gps där och ha en minimal klocka som display - men ingen gör den produkten...

Tycker det är jätte tråkigt att det ska vara så, om all data var i bandet istället för klockan, så ansluter man "displayen" till den istället. Kunde dom säkert få ner den.

Grejen är ju den att man är så dum att man vill ha den ända uppe på handleden och lite fast spänd, då blir det svårt att pressa ner en sensor samtidigt direkt på handleds benen.

Men, ska leta vidare få se om något bra kommer fram 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Garmins klockor?
Tex https://www.garmin.com/sv-SE/p/741137#specs 11.6mm
Den har inbyggd pulsmätare men det går att köpa till ett pulsband så jag antar det ska fungera att skippa mäta direkt från klockan.
https://www.garmin.com/sv-SE/p/pn/010-12883-00

Kan ju vara en idé att känna och klämma i en fysisk butik, typ löplabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har du kollat på Garmins klockor?
Tex https://www.garmin.com/sv-SE/p/741137#specs 11.6mm
Den har inbyggd pulsmätare men det går att köpa till ett pulsband så jag antar det ska fungera att skippa mäta direkt från klockan.
https://www.garmin.com/sv-SE/p/pn/010-12883-00

Kan ju vara en idé att känna och klämma i en fysisk butik, typ löplabbet

Ja den ska vi absolut lägga till på kandidats listan, då den inte ser ut att sticka ut specielt långt. Tack så mycket. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Skrivet av SirMacke:

Är ni nöjda med Charge 5?

Jag har en Mi Band 4 som jag varit nöjd med, men armbandet har gått av (för tredje eller fjärde gången) så funderar på om jag ska köpa något nytt eller fixa ett nytt armband till min band 4 igen.

Är Charge 5 bra på att visa notifikationer och SMS osv? Visar den svenska tecken bra och andra specialtecken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Ja den ska vi absolut lägga till på kandidats listan, då den inte ser ut att sticka ut specielt långt.

Jag har själv garmin 245 och den liknar sensorn på fr55 rätt mycket,
men jag skulle nog sätta på mig klockan mindre tight eller kanske limma dit något tunt runt sensorn om det var så jobbigt...

Du som ville ha en ersättare till mi band 4 ska nog kolla på stilen först då många matchar den i funktioner.
Charge 5 är slimmad i samma stil men man kan ju lika väl välja en klocka som amazfit gtr2 eller lusläsa recesioner om andra. Det är först om man tränar och behöver puls och gps mer seriöst dessa sviker i krävande situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är ni nöjda med Charge 5?

Jag har en Mi Band 4 som jag varit nöjd med, men armbandet har gått av (för tredje eller fjärde gången) så funderar på om jag ska köpa något nytt eller fixa ett nytt armband till min band 4 igen.

Är Charge 5 bra på att visa notifikationer och SMS osv? Visar den svenska tecken bra och andra specialtecken?

Är mycket nöjd.
Man kan ställa in i appen vilka appar som får skicka aviseringar.
Svenska är inga problem, sms/messenger får man även visat ikoner och så.
Inga bilder dock.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du som ville ha en ersättare till mi band 4 ska nog kolla på stilen först då många matchar den i funktioner.
Charge 5 är slimmad i samma stil men man kan ju lika väl välja en klocka som amazfit gtr2 eller lusläsa recesioner om andra. Det är först om man tränar och behöver puls och gps mer seriöst dessa sviker i krävande situationer.

Skrivet av SirMacke:

Är mycket nöjd.
Man kan ställa in i appen vilka appar som får skicka aviseringar.
Svenska är inga problem, sms/messenger får man även visat ikoner och så.
Inga bilder dock.

Tack, kollade runt lite och det blev tillslut just en Amazfit GTR 2 faktiskt, det kändes som att den borde vara väldigt prisvärd när den gick att köpa för 796kr. Bara haft den ett par timmar men första intrycket är att den är både jäkligt snygg, skön och bra funktioner.