Skärmhjälp
Hej Sweclockare!
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att försöka välja en ny skärm till mitt hemmakontor.
Jag har i dagsläget två stycken 32" 4k-skärmar (en ThinkVision P32u-10 samt en Philips Brilliance P-Line), men jag lyckas aldrig bli riktigt kompis med att ha två skärmar, eftersom ingen av dem blir riktigt "rakt fram" (viss begränsning i min möblering med andra ord).
Till det kommer en viss kravlista av det jag söker:
40" eller större
4k-upplösning
inte curved!
inte ultrawide! Söker 16:9 eller ännu hellre 16:10 såklart
Bryr mig inte nämnvärt om HDR eller hög refreshrate, men finns det så är det såklart en bonus
färgrymd viktigt, gärna så nära 100 % AdobeRGB som det går, men 90%+ är acceptabelt
Inbyggd USB-hub, gärna med KVM-funktionalitet
Helst Thunderbolt
Minst en Displayport och minst en HDMI, gärna HDMI 2.1 men inget krav
En IPS-panel vinner över en VA vilken dag som helst i veckan, men kanske finns det bra VA i prisklassen?
Skärmar jag har tittat på:
Dell U4320Q är egentligen modellen jag tittat på, men jag tycker att färgrymden känns något begränsad samt att den känns "gammal" vid det här laget
Gigabyte 43" AORUS FV43U tråkigare med VA-panel, kass pixelarray vad jag kan läsa mig till
Användningsområde är i första hand kontorsarbete (Teams-möten, utveckling osv), en del fotoredigering samt (mer sällan) lite gaming. Det innebär att skarp text är en grundförutsättning så pixel-arrayen spelar in ganska mycket.
Prisklass? Upp 15k kan jag tänka mig.