VLAN switch före eller efter router/gateway?

Permalänk

VLAN switch före eller efter router/gateway?

Jag har för tillfället fiber in i mitt hus och sedan via en router/gateway har jag ett internt nätverk som går dels till mitt hus men även till grannhuset (via nedgrävd kabel). Övriga routrar/mesh system på nätverket är uppsatta som AP. Alltså endast en sub-domän 192.168.1-255 för alla enheter som delas ut av huvudroutern.

Det funkar alldeles utmärkt men pga att det börjar blir lite mycket enheter uppkopplade vill jag av praktiska skäl dela upp på 2 separata nätverk (sub-domäner). En för varje hus. Hastigheten 250 Mbit/s är inga problem för båda husen.
Jag har förstått att jag bör använda mig av en sk. smart switch (som klarar VLAN) för att skapa 2 VLAN för min fastighet. Ett for mitt egna hus och ett för grannhuset.
Jag hade tänkt mig använda en Netgear GS105E för detta ändamål då jag i övrig har Netgears GS105-8 (utan E) switchar och är mycket nöjd med dessa. Har jag förstått rätt ska GS105E göra jobbet för vad jag vill uppnå.

Frågan är: Hur ska jag koppla smart-switchen?

  • Ska jag koppla in den mellan fibermodemet och sedan till två olika routrar/gateways för respektive nätverk?
    Fibermodem --> Smart-switch --> Router/gateway1(gamla huvudroutern)
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""--> Router/gateway2

  • Eller ska jag koppla in den efter min huvudrouter/gateway och sedan direkt från smart-switchen till två olika routrar för respektive nätverk?
    Fibermodem --> Huvudrouter/gateway --> Smart-switch --> Router/gateway1
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" --> Router/gataway2

- Spelar det någon roll hur jag gör och vad är i så fall skillnaderna? En direkt skillnad är ju att jag behöver ytterligare en router med den senare alternativet med smart-switchen efter huvudroutern, så behöver jag inte koppla så undviker jag gärna det.
- Kommer någon av lösningarna skapa problem med extern uppkoppling mot smarta enheter som finns på respektive VLAN?

Ett par andra frågor är: Vad blir det för domän/IP-adresser på de nya VLAN/sub-domänerna?
- Väljer jag fritt vad jag vill kalla dom eller föreslås något default adress?
- Kan jag styra hur mycket bandbredd som tilldelas respektive VLAN?
- Är det något annat viktigt att tänka på när jag konfigurerar smart-switchen/VLAN?

Permalänk
Medlem

Det här snackade vi om i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666629-hur-skyddar-ma..., och från den tråden finns en länk till den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1664157-boosta-ditt-he....

Du borde vara särskilt intresserad av det här inlägget: #19647845

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Först och främst. VLAN är bara ett annorlunda sätt att segmentera sitt nätverk. Du kommer behöva konfigurera grejer oavsett om du kör VLAN eller ej och du kan lika gärna: (1) sätta upp flera DHCP-servrar på "ett VLAN" och tilldela dem subnät och sen sköta allting med brandväggsregler, som (2) att sätta upp flera VLAN och en DHCP-server per VLAN, och ha dina brandväggsregler på VLAN-nivå istället.

Skrivet av Clintwood:

Frågan är: Hur ska jag koppla smart-switchen?

  • Ska jag koppla in den mellan fibermodemet och sedan till två olika routrar/gateways för respektive nätverk?
    Fibermodem --> Smart-switch --> Router/gateway1(gamla huvudroutern)
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""--> Router/gateway2

  • Eller ska jag koppla in den efter min huvudrouter/gateway och sedan direkt från smart-switchen till två olika routrar för respektive nätverk?
    Fibermodem --> Huvudrouter/gateway --> Smart-switch --> Router/gateway1
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" --> Router/gataway2

Om du kan få två IP-adresser från din ISP kopplar du: Modem -> Switch -> [Router1 & Router 2].

Om du bara kan få en IP-adress från din ISP kopplar du: Modem -> Router -> VLAN-kompatibel-switch -> [övrigt, se post länkad ovan]

Skrivet av Clintwood:

- Kommer någon av lösningarna skapa problem med extern uppkoppling mot smarta enheter som finns på respektive VLAN?

Nej. Du kommer ha lika mycket problem som innan Allt styrs med brandväggsregler, inte med VLANens vara eller icke-vara. Det kan dock vara värt att läsa på om mDNS och säkerställa att din router har stöd för att broadcasta mDNS över VLAN.

---
Samtliga frågor nedan beror på vilken mjukvara du kör i din router/brandvägg.

Skrivet av Clintwood:

Ett par andra frågor är: Vad blir det för domän/IP-adresser på de nya VLAN/sub-domänerna?
- Väljer jag fritt vad jag vill kalla dom eller föreslås något default adress?

Du väljer med allra största sannolikhet själv.

Skrivet av Clintwood:

- Kan jag styra hur mycket bandbredd som tilldelas respektive VLAN?

Om din mjukvara tillåter det.

Skrivet av Clintwood:

- Är det något annat viktigt att tänka på när jag konfigurerar smart-switchen/VLAN?

Det är lite mekk och det kommer gå åt några timmar (dagar) att läsa in sig på hur VLAN fungerar samt hur du ska konfigurera. Därtill kanske du behöver köpa ny router och annan hårdvara. Var föreberedd på det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det går absolut att använda en VLAN-kapabel switch som "första enhet" om du leder in "Internet" på ett eget VLAN (som du sedan hanterar i din router/brandvägg någon annstans) Du behöver sen såklart en router/brandvägg som du kan skapa VLAN-sub-interface på. IP-adresser för näten väljer du sedan själv efter eget tycke.

Men jag skulle vilja avråda från just GS105E (har haft en sådan själv) då den endast kan hanteras via et Adobe Air/Flash verktyg som är väldigt labilt.

Permalänk

OK - tack både GLaDER & maDa.

Innan maDa svarade var jag precis på väg att be GLaDER om lite mer detaljer varför det inte skulle funka att koppla smart-switchen före routern.
Jag förstår nämligen inte skillnaden på om smart-switchen är före eller efter routern. Vad jag förstår tar smart-switchen ingående IP-adress och delar upp den i två eller flera sub-domäner (VLAN). Att det skulle spela någon roll om ingående IP-adress är en WAN-adress direkt från leverantören eller en lokal IP-adress från en lokal router förstår jag inte.
Eller är det så att leverantören känner av vad mottagande enhet är och det blir problem om det inte är en router?

Nu när maDa svarat att det funkar med att sätta smart-switchen först så låter ju det bra, men om någon har kommentar om för/nackdelar med detta hade det varit bra.
En nackdel jag själv gissar på är att jag inte har någon brandvägg för smart-switchen. Kopplar jag den först antar jag den är öppen för angrepp. Frågan är dock mm det spelar någon roll eftersom det efter smart-switchen sitter routrar som hanterar det?

Jag undrar också med det här om att be leverantören om 2 IP-adresser. Väldigt många hävdar att det är det bästa, men då syftet inte är att uppnå någon högre säkerhet mellan de olika subnäten, utan enbart för att det är mer praktiskt med uppdelning på flera VLAN, finns det då någon poäng med att ha olika WAN-IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Jag förstår nämligen inte skillnaden på om smart-switchen är före eller efter routern. Vad jag förstår tar smart-switchen ingående IP-adress och delar upp den i två eller flera sub-domäner (VLAN). Att det skulle spela någon roll om ingående IP-adress är en WAN-adress direkt från leverantören eller en lokal IP-adress från en lokal router förstår jag inte.
Eller är det så att leverantören känner av vad mottagande enhet är och det blir problem om det inte är en router?

Nu när maDa svarat att det funkar med att sätta smart-switchen först så låter ju det bra, men om någon har kommentar om för/nackdelar med detta hade det varit bra.
En nackdel jag själv gissar på är att jag inte har någon brandvägg för smart-switchen. Kopplar jag den först antar jag den är öppen för angrepp. Frågan är dock mm det spelar någon roll eftersom det efter smart-switchen sitter routrar som hanterar det?

Jag undrar också med det här om att be leverantören om 2 IP-adresser. Väldigt många hävdar att det är det bästa, men då syftet inte är att uppnå någon högre säkerhet mellan de olika subnäten, utan enbart för att det är mer praktiskt med uppdelning på flera VLAN, finns det då någon poäng med att ha olika WAN-IP?

En switch (varken smart eller dum) delar inte upp ett IP-nät i flera delar som du skriver, detta görs på en router eller en Lager-3 kapabel switch som då agerar router.

VLAN kan användas för att på ena sidan av en router hålla två olika IP-nät som hanteras av routern åtskilda i samma fysiska switch/kablar och på så sätt skapa två virtuella nätverk som du kan hindra från att prata med varandra.

Om du bara får en IP-adress av din ISP så måste du göra den uppdelningen bakom din router. Det går fortfarande att ha en VLAN-kapabel switch först så som maDa skrev, men den enda anledningen skulle vara att du rent fysiskt inte vill placera routern först pga problematisk kabeldragning eller liknande. Det kräver en del konfiguration och kunskap för att få det att fungera.

Om du får två IP-adresser av din ISP så kan du göra den uppdelningen direkt på inkommande anslutning. Detta kan göras på ett par olika sätt beroende på hur kapabel router du har och hur god kunskap du har att konfigurera denna.

Om syftet inte är att hålla näten åtskilda så är det dock oklart exakt vad du är ute efter och om det skulle finnas någon smidigare lösning.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

En switch (varken smart eller dum) delar inte upp ett IP-nät i flera delar som du skriver, detta görs på en router eller en Lager-3 kapabel switch som då agerar router.

VLAN kan användas för att på ena sidan av en router hålla två olika IP-nät som hanteras av routern åtskilda i samma fysiska switch/kablar och på så sätt skapa två virtuella nätverk som du kan hindra från att prata med varandra.

Om du bara får en IP-adress av din ISP så måste du göra den uppdelningen bakom din router. Det går fortfarande att ha en VLAN-kapabel switch först så som maDa skrev, men den enda anledningen skulle vara att du rent fysiskt inte vill placera routern först pga problematisk kabeldragning eller liknande. Det kräver en del konfiguration och kunskap för att få det att fungera.

Om du får två IP-adresser av din ISP så kan du göra den uppdelningen direkt på inkommande anslutning. Detta kan göras på ett par olika sätt beroende på hur kapabel router du har och hur god kunskap du har att konfigurera denna.

Om syftet inte är att hålla näten åtskilda så är det dock oklart exakt vad du är ute efter och om det skulle finnas någon smidigare lösning.

Jo givetvis är syftet att hålla näten åtskilda, men om någon med rätt kunskaper kan (och vill) ta sig mellan näten är det inte hela världen. Det var vad jag menade med praktiskt syfte och inte säkerhetsmässigt syfte.

Dock blir jag lite ställd nu eftersom maDA skriver att det går att sätta smart-switchen först och att du nu skriver att jag måste sätta den bakom en router om jag inte har 2 IP från min ISP.
Har en av er fel eller kan du utveckla varför jag måste dela upp VLANet efter routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Jo givetvis är syftet att hålla näten åtskilda, men om någon med rätt kunskaper kan (och vill) ta sig mellan näten är det inte hela världen. Det var vad jag menade med praktiskt syfte och inte säkerhetsmässigt syfte.

Dock blir jag lite ställd nu eftersom maDA skriver att det går att sätta smart-switchen först och att du nu skriver att jag måste sätta den bakom en router om jag inte har 2 IP från min ISP.
Har en av er fel eller kan du utveckla varför jag måste dela upp VLANet efter routern?

En switch hanterar inte IP-adresser/IP-nät utan jobbar med MAC-adresser.

Det maDa menar är att det rent fysiskt går att ha en VLAN switch först men att du ändå måste ha en router som hanterar uppdelningen av IP-näten. Detta kan inte switchen själv göra. Du kan sedan styra tillbaka trafiken till VLAN-switchen och därifrån koppla till ditt andra hus. Som jag skrev så är det ingen större vits med detta om det inte finns väldigt specifika behov där du absolut vill ha routern placerad på ett ställe men splitta ut nätet mellan husen från en annan plats som sitter i närheten av där fiberkonvertern finns.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

@Clintwood Jag tror inte jag sett dig nämna vad du har för router idag och eventuellt detaljer såsom antal LAN-portar eller nätverkskort. Den detaljen är rätt viktig, alternativt hur stor budget du har för ytterligare utrustning utöver t.ex. en "managed switch" som kan hantera VLAN.

Sen är det tydligt att definiera vilket problem du vill lösa, för det finns många sätt att flå en katt. Du behöver säkert inte krångla till det så mycket om det du vill uppnå är någon form av segregering av trafik utan att nödvändigtvis "låsa ner" ditt nät med något, kanske för dig "onödigt", säkerhetstänk.

Fundera även på om någon enhet i hus 1 någonsin behöver nå någon annan enhet i hus 2 om de ligger på två separata lokala nätverk. Du behöver i så fall se till att den routingen tillåts, och eventuellt att de kan upptäcka varandra. Detta kan vara mer eller mindre krångligt speciellt för IOT-enheter såsom lampor och smarta högtalare där det sker "automatiskt" om man är på samma nätverk, och beror helt på vad det är för prylar.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Skrivet av era909:

En switch hanterar inte IP-adresser/IP-nät utan jobbar med MAC-adresser.

Det maDa menar är att det rent fysiskt går att ha en VLAN switch först men att du ändå måste ha en router som hanterar uppdelningen av IP-näten. Detta kan inte switchen själv göra. Du kan sedan styra tillbaka trafiken till VLAN-switchen och därifrån koppla till ditt andra hus. Som jag skrev så är det ingen större vits med detta om det inte finns väldigt specifika behov där du absolut vill ha routern placerad på ett ställe men splitta ut nätet mellan husen från en annan plats som sitter i närheten av där fiberkonvertern finns.

Oj-oj...jag vet inte om jag blir klokare eller mer förvirrad, men det hade jag nästan räknat med när jag startade med detta...

Förstår jag dig rätt så säger du att en smart-switch som hanterar VLAN inte kan dela upp en ingående IP-adress i flera sub-IP? I så fall har jag olyckligtvis missuppfattat hela grejen. Jag trodde i min enfald att det var det en smart-switch gjorde.
Du säger alltså att jag måste ha en router som hanterar uppdelningen till 2 VLAN, korrekt?
- Vad är det för typ av router? Har du något exempel på en sådan?
- Vad gör då smart-switchen? Vad har jag för nytta av den? Har jag någon nytta alls om jag nu istället införskaffar en router som hanterar uppdelningen av nätet? Om denna special-router hanterar det antar jag att jag kan ha vanliga "dumma" switchar för övrigt behov i nätverket? (som jag har idag).

Jag bifogar en enkel skiss över hur det ser ut nu och hur jag vill ha det. (Hoppas det funkar - jag är inte så haj på HTML)
Det jag kallar "magic box" är alltså den enhet jag trodde kunde vara en smart VLAN switch, men som jag nu behöver bekräftat vad det måste vara eller om jag måste koppla helt annorlunda.

Skiss VLAN-split

Permalänk
Skrivet av kai:

@Clintwood Jag tror inte jag sett dig nämna vad du har för router idag och eventuellt detaljer såsom antal LAN-portar eller nätverkskort. Den detaljen är rätt viktig, alternativt hur stor budget du har för ytterligare utrustning utöver t.ex. en "managed switch" som kan hantera VLAN.

Sen är det tydligt att definiera vilket problem du vill lösa, för det finns många sätt att flå en katt. Du behöver säkert inte krångla till det så mycket om det du vill uppnå är någon form av segregering av trafik utan att nödvändigtvis "låsa ner" ditt nät med något, kanske för dig "onödigt", säkerhetstänk.

Fundera även på om någon enhet i hus 1 någonsin behöver nå någon annan enhet i hus 2 om de ligger på två separata lokala nätverk. Du behöver i så fall se till att den routingen tillåts, och eventuellt att de kan upptäcka varandra. Detta kan vara mer eller mindre krångligt speciellt för IOT-enheter såsom lampor och smarta högtalare där det sker "automatiskt" om man är på samma nätverk, och beror helt på vad det är för prylar.

Jag har en Huawei router som min ISP Bahnhof har levererat. Jag tror inte den har möjlighet att dela upp på flera VLAN på olika LAN-portar, men jag får kolla det.

Problemet jag vill lösa är helt enkelt att Hus 2 har sitt nät och kopplar upp hur och vad dom vill utan att det hamnar/dyker upp på Hus 1 nätverk eller påverkar Hus 1 nätverk. Varje hus hanterar sina egna IoT-enheter och något behov av att nå enheter mellan husen finns i dagsläget inte och som jag skrev tidigare så är det inte heller känsligt om någon med vilja och kompetens lyckas nå enheter mellan husen/nätverken. Det handlar lite mer om att jag vill slippa att min AP's prestanda påverkas av det andra huset och att det andra huset kopplar upp sig på min Chromecast och liknande saker. Vi vill helt enkelt ha 2 separata nätverk som i princip är oberoende, men ändå delar på samma fiberkoppling.

Frågan är om det går att finna något vettig lösning för detta utan större investeringar och behöva byta ut en mängd utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Oj-oj...jag vet inte om jag blir klokare eller mer förvirrad, men det hade jag nästan räknat med när jag startade med detta...

Förstår jag dig rätt så säger du att en smart-switch som hanterar VLAN inte kan dela upp en ingående IP-adress i flera sub-IP? I så fall har jag olyckligtvis missuppfattat hela grejen. Jag trodde i min enfald att det var det en smart-switch gjorde.
Du säger alltså att jag måste ha en router som hanterar uppdelningen till 2 VLAN, korrekt?
- Vad är det för typ av router? Har du något exempel på en sådan?
- Vad gör då smart-switchen? Vad har jag för nytta av den? Har jag någon nytta alls om jag nu istället införskaffar en router som hanterar uppdelningen av nätet? Om denna special-router hanterar det antar jag att jag kan ha vanliga "dumma" switchar för övrigt behov i nätverket? (som jag har idag).

Jag bifogar en enkel skiss över hur det ser ut nu och hur jag vill ha det. (Hoppas det funkar - jag är inte så haj på HTML)
Det jag kallar "magic box" är alltså den enhet jag trodde kunde vara en smart VLAN switch, men som jag nu behöver bekräftat vad det måste vara eller om jag måste koppla helt annorlunda.
https://photos.app.goo.gl/hD2CqhFv84wb1TFc9
Skiss VLAN-split

Korrekt, en VLAN-kapabel switch delar inte upp en IP i flera sub-IP.

I exemplet som du anger att du vill ha lösningen så skulle det fungera fint att din "magic box" är en router som kan ha flera IP-nät konfigurerade på separata portar. Koppla en port till Hus 1 och en annan port med ett annat IP-nät till Hus 2. Jag har tyvärr ingen bra koll på vilka konsumentprodukter som har den funktionaliteten så där hoppas jag någon annan kan hjälpa till. Jag vet att t ex Ubiquity kan göra det men har ingen koll på vilka vanliga hemma-routrar som kan det.

Du kommer dock att ha all DHCP på en router som står i hus 1 i detta fall men om jag inte missat något borde detta inte vara något problem?

Du kan sen köra vanliga dumswitchar i Hus 2 och om du vill ha trådlöst nät där så sätter du upp en accesspunkt.

OM du har mer än en IP-adress från din ISP kan du sätta en vanlig switch som "magic box" och koppla in två routrar precis som din skiss ser ut. Det behöver inte vara någon VLAN-kapabel switch utan en vanlig dumswitch duger fint.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Korrekt, en VLAN-kapabel switch delar inte upp en IP i flera sub-IP.

I exemplet som du anger att du vill ha lösningen så skulle det fungera fint att din "magic box" är en router som kan ha flera IP-nät konfigurerade på separata portar. Koppla en port till Hus 1 och en annan port med ett annat IP-nät till Hus 2. Jag har tyvärr ingen bra koll på vilka konsumentprodukter som har den funktionaliteten så där hoppas jag någon annan kan hjälpa till. Jag vet att t ex Ubiquity kan göra det men har ingen koll på vilka vanliga hemma-routrar som kan det.

Du kommer dock att ha all DHCP på en router som står i hus 1 i detta fall men om jag inte missat något borde detta inte vara något problem?

Du kan sen köra vanliga dumswitchar i Hus 2 och om du vill ha trådlöst nät där så sätter du upp en accesspunkt.

OM du har mer än en IP-adress från din ISP kan du sätta en vanlig switch som "magic box" och koppla in två routrar precis som din skiss ser ut. Det behöver inte vara någon VLAN-kapabel switch utan en vanlig dumswitch duger fint.

Jag tror jag börjar fatta lite mer nu...
Att få 2 IP från min ISP misstänker jag kan bli svårt, så den varianten kan vi glömma.
En VLAN switch verkar jag inte ha någon som helst nytta av, men då förstår jag inte vad man ska ha en sådan till?

Vad jag behöver är alltså en router som hanterar VLAN.
Jag kan ha funnit en vettig till en rimlig peng i Ubuquiti Edgerouter X
Kommer det att fungera med den?
Alltså att jag kopplar den som min "Magic box" direkt på ingående WAN från fibermodemet och sedan vidare till respektive hus?

Vad jag fann som oklart i vad du skrev var om jag fortfarande behöver en DHCP router för respektive hus eller om VLAN routern även hanterar DHCP för de olika nätverken? Du skrev "Du kommer dock att ha all DHCP på en router som står i hus 1 i detta fall..." är det VLAN routern du syftar på då? eller vilken router menar du kommer att ha all DHCP och med all - menar du då för båda VLAN-näten?
Är det så att VLAN-routern hanterar all DHCP för båda nätverken, tror du det går att stänga av det och bara låta VLAN-routen agera för att skapa VLAN-näten - alltså generera två domäner och sedan låta varje hus ha en router (befintliga) som hanterar DHCP för respektive hus?

Det kanske är mycket frågor, men jag känner att jag börjar närma mig en lösning och jag uppskattar verkligen all hjälp jag får...

Permalänk

@era909: Ett litet tillägg - är det så att VLAN switch behövs för att hantera flera VLAN i samma switch? ...och endast då?
Alltså om man har 2 eller flera VLAn i byggnaden och vill att olika portar ska vara för olika VLAN?
Har jag fattat rätt rörande poängen med en VLAN switch då?

...men i mitt fall när jag vill skapa flera VLAN utifrån en ISP så är det en VLAN router jag behöver och inga VLAN switchar så länge VLAN-näten är fysiskt separerade i olika byggnader - korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

En VLAN switch verkar jag inte ha någon som helst nytta av, men då förstår jag inte vad man ska ha en sådan till?

VLAN i sig själv är till för att skapa logiskt(virtuellt) separata nät som delar samma fysiska nätverk. Så att du kan ha flera logiska nät i samma switch istället för att behöva en egen switch för varje nätverk.
Det finns många olika anledningar till varför man vill göra så, den vanligaste är på grund av säkerhet.
Det finns många andra anledningar till varför man vill ha/behöver en managed/smart switch, inte bara för att ha VLAN.
Så det är lite missvisande att bara kalla dom för VLAN switch.

Men om du inte vill bekymra dig med att hantera en smart/managed switch, så kan ha en dum switch för varje byggnad se till att inte koppla ihop dom och hålla husen separerade på det viset.

Då kan du köpa en router stöder fler inside interface. Ett möjligt exempel är EdgeRouter X.
Tror det är en rätt bra router, men typ övergiven av Ubiquiti.
Där du har ett inside interface för ena byggnaden och ett interface för den andra byggnaden.
Konfigurera olika subnät för dom olika interfacen. Eller en router som har stöd för dmz.
Sätta någon access lista eller kanske dmz nät för gästhuset om du vill förhindra att dom kommer åt nätet i ditt hus. Kolla om din nuvarande router inte har stöd för DMZ, för då kan du slippa köpa en ny router.
Det nämndes dock i tråden att du måste fundera på om det finns något behov för kommunikation mellan enheter i hus a och hus b.

Skillnaden med att använda VLAN i ditt fall vore att du kan låta vlanet för hus B passera igenom switchen för hus A utan att användare på dom olika husen kan se varandras trafik. ie internet -> switch A -> switch B.
Det skulle kunna vara till nytta om det är lättare att dra en nätverkskabel från switch a till switch b en från routern. Alternativt om du skulle vilja ha en enhet fysiskt i hus a men som sitter på hus b's nätverk.

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Jag tror jag börjar fatta lite mer nu...
Att få 2 IP från min ISP misstänker jag kan bli svårt, så den varianten kan vi glömma.
En VLAN switch verkar jag inte ha någon som helst nytta av, men då förstår jag inte vad man ska ha en sådan till?

Vad jag behöver är alltså en router som hanterar VLAN.
Jag kan ha funnit en vettig till en rimlig peng i Ubuquiti Edgerouter X
Kommer det att fungera med den?
Alltså att jag kopplar den som min "Magic box" direkt på ingående WAN från fibermodemet och sedan vidare till respektive hus?

Vad jag fann som oklart i vad du skrev var om jag fortfarande behöver en DHCP router för respektive hus eller om VLAN routern även hanterar DHCP för de olika nätverken? Du skrev "Du kommer dock att ha all DHCP på en router som står i hus 1 i detta fall..." är det VLAN routern du syftar på då? eller vilken router menar du kommer att ha all DHCP och med all - menar du då för båda VLAN-näten?
Är det så att VLAN-routern hanterar all DHCP för båda nätverken, tror du det går att stänga av det och bara låta VLAN-routen agera för att skapa VLAN-näten - alltså generera två domäner och sedan låta varje hus ha en router (befintliga) som hanterar DHCP för respektive hus?

Det kanske är mycket frågor, men jag känner att jag börjar närma mig en lösning och jag uppskattar verkligen all hjälp jag får...

När jag bytte från Bahnhof till @obenetwork så vill jag minnas att det ingick 4 publika IP-adresser, hur vidare de går att bruka samtidigt vet jag ej - har inte testat.
Har fiber via IP-Only

Permalänk
Medlem

@Clintwood, ser att det hänt en del under natten men jag tror att min ursprungliga poäng har kommit fram: Det är lite mekkigt med nätverk, om man vill göra mer avancerade saker än att stoppa en konsumentrouter i väggen. Jag tycker dock det är värt det. Än en gång, kika på länkarna jag skickade i mitt första inlägg och ge dig iväg på en liten tur på Internet för att bättre förstå vad VLAN verkligen är, vad som krävs för att sätta upp dem, och vilka problem de löser.

Du pratar om EdgeRouterX och då tycker jag du ska ta en titta på den här videon: https://youtu.be/7tGT_dyNqnM.

Sen kan jag tyvärr meddela att @kinkyboo lever kvar i mitten av 2010-talet då blev jag också erbjuden multipla, publika, IPn av Bahnhof. Nu mera får man betala för att få behålla ett enda publikt IP. Jag bytte precis från Bahnhof bl.a. pga detta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Jag tror jag börjar fatta lite mer nu...
Att få 2 IP från min ISP misstänker jag kan bli svårt, så den varianten kan vi glömma.
En VLAN switch verkar jag inte ha någon som helst nytta av, men då förstår jag inte vad man ska ha en sådan till?

Vad jag behöver är alltså en router som hanterar VLAN.
Jag kan ha funnit en vettig till en rimlig peng i Ubuquiti Edgerouter X
Kommer det att fungera med den?
Alltså att jag kopplar den som min "Magic box" direkt på ingående WAN från fibermodemet och sedan vidare till respektive hus?

Vad jag fann som oklart i vad du skrev var om jag fortfarande behöver en DHCP router för respektive hus eller om VLAN routern även hanterar DHCP för de olika nätverken? Du skrev "Du kommer dock att ha all DHCP på en router som står i hus 1 i detta fall..." är det VLAN routern du syftar på då? eller vilken router menar du kommer att ha all DHCP och med all - menar du då för båda VLAN-näten?
Är det så att VLAN-routern hanterar all DHCP för båda nätverken, tror du det går att stänga av det och bara låta VLAN-routen agera för att skapa VLAN-näten - alltså generera två domäner och sedan låta varje hus ha en router (befintliga) som hanterar DHCP för respektive hus?

Det kanske är mycket frågor, men jag känner att jag börjar närma mig en lösning och jag uppskattar verkligen all hjälp jag får...

Skrivet av Clintwood:

@era909: Ett litet tillägg - är det så att VLAN switch behövs för att hantera flera VLAN i samma switch? ...och endast då?
Alltså om man har 2 eller flera VLAn i byggnaden och vill att olika portar ska vara för olika VLAN?
Har jag fattat rätt rörande poängen med en VLAN switch då?

...men i mitt fall när jag vill skapa flera VLAN utifrån en ISP så är det en VLAN router jag behöver och inga VLAN switchar så länge VLAN-näten är fysiskt separerade i olika byggnader - korrekt?

Jag tror utifrån vad du har för behov att du kan glömma begreppet VLAN helt och hållet. VLAN löser ett problem som du inte har, och det du är ute efter att uppnå löser du inte med VLAN.

Det du behöver är en router som kan ha två olika IP-nät på olika interface. Ubiquity's routrar kan göra detta men det finns säkert andra alternativ med.

Angående DHCP. Eftersom du med största sannolikhet bara har en IP-adress från din ISP så kan du bara ha en router kopplad på inkommande fiber. Denna router kommer då att få den IP-adressen som din ISP tilldelar dig. Inside interfacen på denna router kommer att ha privata IP-adresser ifrån två olika IP-nät som du måste konfigurera. Ett nät för en port till Hus 1 och ett nät för en port till Hus 2. Eftersom routern hanterar dessa privata IP-nät är det även den som du bör konfigurera för att hantera DHCP för dessa nät. Detta innebär som jag skrev att du kommer att ha en router i Hus 1 som hanterar DHCP för båda husens nätverk.

Du kan inte splitta ut en publik IP från din ISP till två routrar med hjälp av VLAN som du föreslog ovan. Det är inte så VLAN fungerar och det skulle inte fungera om du försöker.

VLAN används som nämnts för att separera flera logiska nät i samma fysiska resurs på nivån under den som hanterar IP-adresser, i ditt fall på INSIDAN av den router som du måste koppla mot din ISP. Om du inte måste samköra Hus 1 och Hus 2 på INSIDAN av routern av någon anledning så har du inget behov av VLAN.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Tack för kommentaren @era909.

Nu är jag är med på vad du menar med att "ha en router i Hus 1 som hanterar DHCP för båda husens nätverk". Den router som delar ut sub-IP-näten måste även hantera DHCP för dessa nätverk.

I övrigt vet jag dock inte om jag blir klokare eller mer konfunderad när du skriver att jag inte behöver VLAN överhuvudtaget...
Som du skriver så struntar jag i om jag har VLAN eller inte, vad jag vill ha är 2 separata domäner/nät till 2 olika hus. Du säger då att det är en "router som kan ha två olika IP-nät på olika interface" jag behöver.

Då är min fråga om det inte är samma typ av router som även hanterar VLAN, fast jag konfigurerar den utan VLAN, bara delar ut olika IP-nät till olika portar och jag antar då även hanterar DHCP för dessa olika IP-nät?
Har du några exempel på en sådan router? Eller funkar Ubiquiti EdgeRouter X även för detta syfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Tack för kommentaren @era909.

Nu är jag är med på vad du menar med att "ha en router i Hus 1 som hanterar DHCP för båda husens nätverk". Den router som delar ut sub-IP-näten måste även hantera DHCP för dessa nätverk.

I övrigt vet jag dock inte om jag blir klokare eller mer konfunderad när du skriver att jag inte behöver VLAN överhuvudtaget...
Som du skriver så struntar jag i om jag har VLAN eller inte, vad jag vill ha är 2 separata domäner/nät till 2 olika hus. Du säger då att det är en "router som kan ha två olika IP-nät på olika interface" jag behöver.

Då är min fråga om det inte är samma typ av router som även hanterar VLAN, fast jag konfigurerar den utan VLAN, bara delar ut olika IP-nät till olika portar och jag antar då även hanterar DHCP för dessa olika IP-nät?
Har du några exempel på en sådan router? Eller funkar Ubiquiti EdgeRouter X även för detta syfte?

Om vi förenklar det något: om båda näten inte behöver existera i samma switch så låter det mycket riktigt som att du inte behöver VLAN.
VLAN är ett sätt att kunna hålla trafik från olika nät separerade inom en (1) switch.

EdgeRouter X är jag lite osäker hur den fungerar, om portarna i ERX är en switch kanske du behöver aktivera VLAN specifikt i ERX (men då vad det verkar inte i andra enheter) för att få separata portar för olika nät.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Tack för kommentaren @era909.

Nu är jag är med på vad du menar med att "ha en router i Hus 1 som hanterar DHCP för båda husens nätverk". Den router som delar ut sub-IP-näten måste även hantera DHCP för dessa nätverk.

I övrigt vet jag dock inte om jag blir klokare eller mer konfunderad när du skriver att jag inte behöver VLAN överhuvudtaget...
Som du skriver så struntar jag i om jag har VLAN eller inte, vad jag vill ha är 2 separata domäner/nät till 2 olika hus. Du säger då att det är en "router som kan ha två olika IP-nät på olika interface" jag behöver.

Då är min fråga om det inte är samma typ av router som även hanterar VLAN, fast jag konfigurerar den utan VLAN, bara delar ut olika IP-nät till olika portar och jag antar då även hanterar DHCP för dessa olika IP-nät?
Har du några exempel på en sådan router? Eller funkar Ubiquiti EdgeRouter X även för detta syfte?

Jag tror problemet är att du har helt snöat in din på VLAN utan att riktigt förstå vad det är eller vad det är till för.
Jag försöker mig på en liknelse.

Din tomt har en postadress (gatunamn + nummer, postummer, ort). Detta är att jämställa med din publika IP-address.
På din tomt har du två hus. Hus 1 och Hus 2.

Om någon skickar post till dig så kommer brevet till din postadress. Om du sedan vill att det skall komma till ett specifikt hus på din tomt så måste du hantera det själv. Detta görs på insidan (LAN) av din postadress (router/IP).

Den som tar emot posten hos dig (din router) har till uppgift att se till att posten kommer till rätt Hus. Detta kan göras genom att du skickar post till Hus 1 genom en dörr (port på routern) och Hus 2 genom en annan dörr (port). I detta fall har du en router med två olika IP-nät på varsin port. Routern håller reda på vilka som bor i de olika husen (vilka privata IP-adresser som finns i respektive hus och skickar vidare till rätt mottagare.)

Om du endast har en dörr (port på din router), eller ifall posten måste vidarebefordras till en mellanliggande stuga först där både Hus 1 och Hus 2 delar utrymme, men du ändå vill hålla posten separerad så att Hus 1 inte ser Hus 2 post och tvärtom så kan du till exempel sätta upp ett skåp med två separata låsta fack som posten hamnar i. Routern märker inkommande post med "Fack 1" eller "Fack 2" och ser till att posten hamnar i rätt fack i skåpet i stugan. Stugan skickar sedan vidare posten till Hus 1 och Hus 2, men de kan endast skicka det i Fack 1 till Hus 1 och Fack 2 till Hus 2. Detta är att likna vid att segmentera ditt LAN med hjälp av VLAN (Virtual LAN).

Oavsett hur du gör så kan du inte be någon skicka post direkt till "Fack 1" eller "Hus 1". "Fack 1" och "Hus 1" är inte godkända postaddresser utan används endast lokalt på din tomt (LAN).

Om Hus 2 hade varit på en avstyckad tomt och haft en egen postadress (om du haft två publika IP addresser) så hade du kunnat ha en router i respektive hus som hanterat den interna posten i sitt hus.

Vet inte om du blev klokare av den där ordsalladen men jag gav det ett försök iaf.

Edgerouter-X borde klara det du vill, men det är en gammal router som inte längre får uppdateringar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Jag gillar din visualisering @era909.

Jag har ju 2 skilda fysiska nät... så då återstår bar problemet att finna den där routern med portar (dörrar) för olika IP-nät (adressser) som ser till att posten kommer till rätt hus...

Permalänk
Medlem

Köp EdgeMax routern du länkade tidigare, det är busenkelt att sätta upp en lösning som passar dig.

Ex. internet/wan på eth0, 192.168.0.0/24 på eth1 och 192.168.0.1/24 på eth2.

Du ställer in två dhcp servrar, en för varje subnät och sedan är det upp till dig om du vill ha brandväggsregler som begränsar trafiken mellan näten.

Permalänk

Tack @erifri för ett kort och mycket tydligt svar.

Det är detta jag lutar åt, men tyvärr är Edgerouter X routern "slut på lager" överallt och verkar varit så en tid. Verkar som det har med den allmänna halvledarbristen att göra. En del butiker skriver den kommer in i september, och det kan man ju hoppas på, men är det någon som har något bra tips om ett konkurenskraftigt alternativ hade det varit uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

Tack @erifri för ett kort och mycket tydligt svar.

Det är detta jag lutar åt, men tyvärr är Edgerouter X routern "slut på lager" överallt och verkar varit så en tid. Verkar som det har med den allmänna halvledarbristen att göra. En del butiker skriver den kommer in i september, och det kan man ju hoppas på, men är det någon som har något bra tips om ett konkurenskraftigt alternativ hade det varit uppskattat.

Har tyvärr inga andra tips. Du kan göra liknande saker med routrar från Mikrotik. Dom är väldigt prisvärda, men är tyvärr ganska omständiga att konfigurera. Jag hade väntat in att edgeroutern kommer in i lager eller sökt efter en begagnad.

Permalänk
Skrivet av erifri:

Har tyvärr inga andra tips. Du kan göra liknande saker med routrar från Mikrotik. Dom är väldigt prisvärda, men är tyvärr ganska omständiga att konfigurera. Jag hade väntat in att edgeroutern kommer in i lager eller sökt efter en begagnad.

Jag fann denna MikroTik hEX, som enligt uppgift ska vara likvärdig med Ubuquity Edgerouter X. (och den finns tillgänglig att köpa!)

Någon som har erfarenhet av den?

  • Är den likvärdig med Edgerouter X?

  • Gör den samma jobb som Edgerouter X?

  • Är svårighetsgraden att konfigurera den likvärdig?

  • Någon annan kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clintwood:

- Kommer någon av lösningarna skapa problem med extern uppkoppling mot smarta enheter som finns på respektive VLAN?

Skrivet av GLaDER:

Nej. Du kommer ha lika mycket problem som innan Allt styrs med brandväggsregler, inte med VLANens vara eller icke-vara. Det kan dock vara värt att läsa på om mDNS och säkerställa att din router har stöd för att broadcasta mDNS över VLAN.

Det stämmer väl ändå inte? Ifall han sätter routern först så delar han väl på samma externa ip-address som grannen? Om båda grannar använder samma tjänst som vill gå över port xx så är det ju bara en av grannarna som kan använda denna. Portöppningar kan ju bli ett problem.

Möjligen även smärre problem vid spelande när det kommer till portar osv? +Om det är finns ungar i bägge hushåll som bägge spelar DataSpel X och grannungen blir bannad - då kommer det även drabba din unge ifall banningen sker på ip-nivå.

Permalänk
Medlem

OM du får flera IP adresser av din ISP. Som t ex jag får av bahnhof. Tror dem ger ut 5 IP adresser.

Jag har kabel från fiberdosan till en "dum" switch for typ 300kr eller va dem kostar.
Sen vidare från switchen har jag 2 routrar. Så varje router får varsin IP av bahnhof.
Behöver inte konfigurera nåt med VLAN o sånt.

Jag har det för att vi har hemtelefon via internet. O då måste man ha bahnhofs egen router med SIP funktion (IP telefoni).
Men jag vill ha min egna router för mitt nätverk.
Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag fick en publik och 4 NAT:ade adresser när jag var kund hos Banhof. Har du flera portar i din fiberkonverter? I såna fall borde du väl bara kunna koppla din router i porten med den publika IP:n och sedan koppla in en ny enkel router åt granngården i en av de andra portarna?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag fick en publik och 4 NAT:ade adresser när jag var kund hos Banhof. Har du flera portar i din fiberkonverter? I såna fall borde du väl bara kunna koppla din router i porten med den publika IP:n och sedan koppla in en ny enkel router åt granngården i en av de andra portarna?

Det är inte säkert att det finns internet i de andra portarna. Vissa har så att det kommer TV från en port o Telefon från en annan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros