Batteriet i oanvända Samsung-telefoner sväller

Permalänk
Medlem

Här har vi kanske förklaringen till att Samsung verkar så sugna på Trade Ins där man får skicka in sina gamla telefoner till dom

Nu var det evigheter sen jag läste någon som helst form av materialteknik men kan detta hänga ihop med övriga konstruktionen som enheten sitter i, desto mer moståndskraftigt hölje, desto mindre syns problemet osv? Alltså om det kan vara så att problemet kanske syns lite mer på Samsungs modeller än på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte bra att ladda till 100% om den ska långtidslagras. Det rekommenderas att ha batteriet på ca 50% när man ska långtidslagra ett batteri

Jo det vet jag men orkar inte ladda mobilen flera gånger om året bara för att få batteriet att hålla lite längre. Men man verkar ju i all fall undvika problemet med att batteri sväller upp om man har det laddat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jobbar som mobilreparatör och det finns inga enheter med litium batterier som kommer undan svällande batterier.

Här är iFixit förklaring:

Lithium-ion batteries use a chemical reaction to generate power. As the battery ages, this chemical reaction no longer completes perfectly, which can result in the creation of gas (called outgassing), leading to a swollen battery. Additionally, if the battery’s internal layers don't maintain proper separation (due to damage or defect), outgassing, swelling, and even fire can occur. Swelling is the result of particulates getting caught in between the layers of the battery and eventually puncturing the membrane that separate the layers. If the membrane has been compromised, moisture in the air can react with the cell, causing the cell to swell. This explosive reaction has infamously affected the Samsung Galaxy Note7 and hoverboards, resulting in the strict limitations placed on shipping batteries, as well as carrying them on airplanes.

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Jag köper absolut att problemet kan vara större hos samsung, men inte att de är skyldiga till allt. Om inte annat så gör de väl batterierna till många andra? De är ju en stor aktör på batterimarknaden i stort och har gott anseende på t.ex. 18650-celler för allehanda implementationer

Absolut kan de ha tagit ut svängarna och kör sina batterier i telefoner för hårt (se bara Note 7) men än så länge är sample-size lite för liten för min del

I slutet på videon så sa ju 40% att det inte bara var Samsung, och vissa ’mindes bara’ dem…

Som sagt glöm inte att för 5 år sedan och tidigare var de med marginal störst på marknaden, inte alls otänkbart att detta är en av anledningarna

Mängden mobiler mrwhosetheboss har, alla i samma miljö, nya och gamla, men bara Samsung? Det säger en hel del. 100% av alla hade märkt det med Samsung, medan bara 40% sett det med annat märke.
Och att det händer med så nya mobiler som Fold 2, S20 och S21, bevisar ju bara att det är ett stort problem som de behöver reda ut. Det kan ju då lika gärna hända med S22 och S23.

En till vars Fold 2 expanderat: https://youtu.be/-dJTvpOrcWo

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Min spontana gissning är att Samsungs mobiler (kanske pga knox?) kanske har lite högre krypströmmar än andra mobiler och på så sätt laddar ur batterierna lite snabbare trots att de är avstängda?

Största risken med svällda batterier är ju vid total urladdning

Till de som jämför med Galaxy Note 7 så är detta inte exakt samma process. Både när batterierna laddas ur till 0% och upp till 100% expanderar batterierna, vid ca 40-50% är de som minst. Problemet med Note 7 var att det inte fanns nog med plats för det fulladdade batteriet (som var något större än ett urladdat). Detta gjorde att de när de var fulladdade och dessutom blev lite varma så punkterade telefonen batteriet nog för att skapa kortslutning och kraftig brand

Processen för gamla/urladdade batterier är inte alls samma och inte lika farlig i sig själv, batteriet har inte full laddning så inte lika mycket energi att skapa brand med helt enkelt

Varje laddcykel så expanderar och krymper batteriet och det skapas på så vis mikroskopiska sprickor i delarna, detta är det som gör att de tappar kapacitet och ökar risken för dessa problem. Det är därför det är bättre att inte använda hela batteriets kapacitet (t.ex. alrdrig ladda mer än 80% eller ladda ut längre än 20%)

Långtidslagring av batterier ska alltid göras med ungefär halv laddning för att batteriet mår som bäst där. Oklart om videon eller kreatören av denna har kontrollerat för laddning som parameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Mängden mobiler mrwhosetheboss har, alla i samma miljö, nya och gamla, men bara Samsung? Det säger en hel del. 100% av alla hade märkt det med Samsung, medan bara 40% sett det med annat märke.
Och att det händer med så nya mobiler som Fold 2, S20 och S21, bevisar ju bara att det är ett stort problem som de behöver reda ut. Det kan ju då lika gärna hända med S22 och S23.

En till vars Fold 2 expanderat: https://youtu.be/-dJTvpOrcWo

Problemet verkar onekligen vara värre på Samsung, men också Macbooks är ju kända för samma typ av problem där touchpad slutade fungera pga svällda batterier. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig

Permalänk
Medlem

Har en flera Samsung telefoner i hushållet, den äldsta är en Samsung S8, samtliga används dagligen utan problem och har fortfarande originalbatteri.

Men, jag var nyligen på kontoret och hämtade hem min jobbdator (Lenovo Laptop extra allt), denna används också så gott som dagligen men är alltid kopplad till uttaget. Batteriet som tar upp ca 40% av datorn hade svällt så pass att hälften av skruvinfästningar gått åt skogen. Googlade lite och kontentan verkar vara att detta är en säkerhetsfunktion och att det inte föreligger några ytterligare risker men samtidigt avråder man starkt från att fortsätta använda batteriet.

Har nu plockat ut batteriet (som är rejält stort och svullet) och har det bredvid mig här, tanken är att helt enkelt byta ut det. Varför skulle man slänga en produkt bara för att batteri är slut? Låter som slöseri av resurser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fortfarande förbannad att jag aldrig fick min Note 7.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det händer väl med alla gamla batterier? Startade nyligen upp en gammal knapptelefon och kort därefter svällde batteriet upp. Men oavsett så är det helt enkelt en effekt av åldrade batterier, de släpper gas och sväller upp

Inte bara Samsung, de kanske sticker ut för att de länge var största tillverkaren av smartphones…

Det som händer är att Li-Ion batterierna har en intern sjävlurladdning. (1-2%/månad)
När batterierna urladdas för mycket finns det en risk att jontillväxt startar och det uppstår kortslutningar.
Försöker man ladda ett sådant batteri så kan det ske gasuppbyggnad i batteriet och risken för brand finns också
Li-Ion batterier skall underhållsladdas var tredje eller var sjätte månad beroende på typ.

"With the continuous deposition of lithium ions onto the surface of the anode, lithium plating appeared. Meanwhile, the metallic ions transferred from the cathode to the anode as described above were reduced to their metallic form causing the conformation of metallic dendrites. Hereafter, an internal short circuit occurred inside the battery, followed by the reactions between the cathode and anode materials, cathode decomposition, electrolyte decomposition, etc. Once the inner pressure exceeded the threshold, the battery failed."
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2018/ra/c8ra05...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har nu plockat ut batteriet (som är rejält stort och svullet) och har det bredvid mig här, tanken är att helt enkelt byta ut det. Varför skulle man slänga en produkt bara för att batteri är slut? Låter som slöseri av resurser.

Självklart ska man byta batterier i produkter som är fullt fungerande i övrigt, brukar alltid bli minst ett byte på mobiler och ofta 2 på laptops för mig. Enda undantagen har varit ett par mobiler och en dator som gått sönder genom att jag klantat mig (oftast tappat rätt ned i asfalt eller hårt betonggolv).

Har aldrig sett ett batteri i en telefon svälla upp, dock har jag fått ett gammalt iphonebatteri att svälla upp efter bortmontering, men då var det med all säkerhet mekanisk påverkan från mig som var orsaken.

Permalänk
Medlem

Men grejen med batterierna i alla moderna mobiltelefoner är väl att frågan är inte OM...utan NÄR de sväller. Knappast riktat till specifikt Samsung detta.

Sen kanske tillverkaren av batterier kan göra att det skiljer en del i kvalité och Samsung har kanske sparat några ören där vem vet, så vissa uppvisar detta tidigare. Det lär ju ha att göra med hur misshandlat batteriet är också. Dvs mycket långsam laddning är bra men mycket snabb laddning och urladdning ihop med massa värme sliter dem snabbare.

Men i slutändan kommer alla batterier till slut svälla. Någon med mer koll får ju gärna rätta mig om jag har fel i detta, men så här jag sett på saken hela tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hmm.
Vi har en gammal Galaxy S som numer endast anvönds som väckarklocka med vibration.
Kanske dags att pensionera den. Är inte jättesugen på brand i sovrummet

Permalänk
Medlem

Många pratar om brand men vad är egentligen sannolikheten för detta? Särskilt om enheten är ifrån eller om man till och med taget ur batteriet?

Om brand skulle vara en stor risk så borde man höra om detta mycket merän vad man gör?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Många pratar om brand men vad är egentligen sannolikheten för detta? Särskilt om enheten är ifrån eller om man till och med taget ur batteriet?

Om brand skulle vara en stor risk så borde man höra om detta mycket merän vad man gör?

Om den bara ligger i en låda så tror jag risk för brand är väldigt liten, Däremot så är det ju större risk för att något kan punktera batteriet eftersom att baksidan lyfts/släpp. Och om det punkteras så kommer det brinna och lukta mindre gott

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Herregud, minns när jag jobbade i telekombutik för många år sedan, problemet har ju existerat ända sedan Galaxy SII-tiden och existerar alltså fortfarande? Minns att det var vansinnigt många samsungreklamationer pga detta på olika modeller. Riktigt uselt.

Permalänk
Medlem

Om batterierna inte håller 5 år (batteriets livslängd) utan att förstöra produkten genom att svälla. Hur är det med ursprungliga tillverkningsfel efter garantitiden? Det är ju sin sak om en produkt slutar fungera av normalt användande men här går det ju att argumentera att det är tillverkningsfel på mer eller mindre alla Samsung-telefoner?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak har hänt med min S8.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det som händer är att Li-Ion batterierna har en intern sjävlurladdning. (1-2%/månad)
När batterierna urladdas för mycket finns det en risk att jontillväxt startar och det uppstår kortslutningar.
Försöker man ladda ett sådant batteri så kan det ske gasuppbyggnad i batteriet och risken för brand finns också
Li-Ion batterier skall underhållsladdas var tredje eller var sjätte månad beroende på typ.

"With the continuous deposition of lithium ions onto the surface of the anode, lithium plating appeared. Meanwhile, the metallic ions transferred from the cathode to the anode as described above were reduced to their metallic form causing the conformation of metallic dendrites. Hereafter, an internal short circuit occurred inside the battery, followed by the reactions between the cathode and anode materials, cathode decomposition, electrolyte decomposition, etc. Once the inner pressure exceeded the threshold, the battery failed."
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2018/ra/c8ra05...

gäller det även lifepo4?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Jag har fått byta ut batteriet på min S7 två gånger pga batterisvullnad. Dock inte en telefon som legat i en låda, använder den dagligen.

Permalänk
Medlem

min s10e så svullnade batteriet och det är min dagliga telefon. min s7a krigar vidare mellan turerna i byrålådan. bytte batteri på s10an får se hur länge det håller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

I hushållet har vi tre Samsung S7. Inga problem än så länge. Peppar peppar. Min pensionerades vid nyår men min fru och hennes son har sina kvar och använder den dagligen.

Jag använder min S7 någon gång i kvartalet. Senast igår när jag klockade hur länge vi skalade två kg vitlök. Behöver inte vara rädd om den som med min nya.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Ah då...spännande följetång detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hmm, har en gammal note 3 som ligger och skräpar i en låda. Har inte hört att de ska ha problem men skadar kanske inte att ta en titt när man kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skicka till Louis Rossman istället!

Hör inte Samsung av sig så föreslår jag att de drabbade skickar sina svullna lurar till Louis Rossman. Så vi får reda på vad som har hänt av en oberoende och pålitlig källa.

Jag antar att Samsung har använt billiga sub-par batterier i sina enheter.
Har råkat ut för samma två gånger med Samsung genom åren:
Första var en Samsung Galaxy S2 cirka 2013. Batteriet blev glödhett, men på dden tiden gick det enkelt att köpa nytt och byta själv.
Andra var rätt nylige, knappt ett år sedan, då min armbandsklocka blev glödhet på armen. En Samsung Galaxy Smartwatch 2 Sport eller vad den heter. Fanns garanti kvar på själva klockan, men batteriets garanti var bara på 6 mån, så jag köpte ny istället. "Samma klocka" fast Smartwatch4. Blir den likadan, mommer jag inte köpa mer Samsung gällande mobila prylar.

På telefonsidan har jag redan lämnat Samsung (förra sommaren) när jag köpte Xiaumi Mii Note 10 Pro. Fantastisk telefon för bara 3000 spänn. Skulle kunna kalla den för "flaggskeppsmobil", fast bara nästan. Dock bara 3000. Då kvittar det om batteriet blir kasst.
Dock inte roligt med en lur på 10 papp som blir kass. (Looking att you, Samsung!)

Annars har jag hela huset fullt av Samsung, mest skärmar då. Minst en i varje rum.
Förövrigt så har Xiaomi-luren Samsungs Super Amoled-skärm@120Hz.

Permalänk
Medlem

Kollade just min S2 och både min och sambons S5:or, som alla ligger oanvända sedan ganska länge, men ingen svullnad på någon av dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

två svullna S5'or hittade här. Samt en svullen gammal sony ericsson modell w900i

Permalänk
Medlem

Kör du en cykel eller två kanske det ändras, eller så har du vunnit litium-lotteriet

Permalänk
Medlem

Jag har en oneplus 3t som gått samma öde till mötes men då släppte skärmen framtill istället. Hände även en gammal mbp 15" från 2010. Så att peka ut Samsung känns ju mer för att om du hittar en gammal telefon är det sannolikt en Samsung.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Har ca 30 st avvecklade mobiler på jobbet just nu. De flesta av dem från 2016 (Samsung Galaxy A3) samt iPhone SE. Ingen har svällt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det händer väl med alla gamla batterier? …

Nja, det beror en del på vilken kemi som används:

  • Alla litiumbatterier genererar gas. (Engångs) Litium-luft-batterier är ventilerade, så de sväller inte. Alla andra litiumbatterier är slutna och hur mycket de sväller beror på hur mycket höljet håller emot. Jag hade en LiPo "hardpack" för RC-racing som höll emot ganska länge innan den öppnade sig som en solfjäder.

    Litiumbatterier tappar kapacitet och får möjligen ökad inre resistans som en effekt av att de sväller, men det innebär ingen direkt brandfara i sig. Har man batteriet urladdat när det ligger undanstoppat finns ingen brandrisk över huvud taget (men det kommer knappt ha någon kapacitet kvar om man försöker ladda det igen efter några år).

  • Alkaliska batterier och brunstensbatterier brukar snarare korrodera och läcka innehåll.

  • Ventilerade blybatterier (typ klassiska bilbatterier) sväller inte.

  • Förseglade blybatterier har en tendens att svälla under oklara förutsättningar:

    Detta dök upp på jobbet. När jag fick det var det varmt, så jag satte det i den djupa snön utanför fönstret tills det tömts på energi.

  • Nickel-baserade batterier har jag inte sett svälla. Varken NiFe, NiCd eller NiMH.

  • Kvicksilverbatterier kanske sväller? Men det brukar inte ses som ett uttalat problem.