Systemkrav, gäller processor frekvens eller processor boost frekvens

Permalänk
Medlem

Systemkrav, gäller processor frekvens eller processor boost frekvens

Hej,
Jag har en liten datorsticka ifrån Intel med en m3 processor.
CPU frekvensen på datorn är 0,9 GHz medan CPU Boost frekvens är 2,2 GHz
Säg att jag nu vill installera MS Office 2021 Professional. Det programmet kräver att processorn har 1,1 GHz. Vilken mätmetod på CPU-frekvens ska jag använda då jag vill se om datorn uppfyller systemkraven ?? Den vanliga frekvensen eller Boost-frekvensen ??
I övrigt så uppfyller datorn alla andra systemkrav som programmet kräver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cresoll:

Hej,
Jag har en liten datorsticka ifrån Intel med en m3 processor.
CPU frekvensen på datorn är 0,9 GHz medan CPU Boost frekvens är 2,2 GHz
Säg att jag nu vill installera MS Office 2021 Professional. Det programmet kräver att processorn har 1,1 GHz. Vilken mätmetod på CPU-frekvens ska jag använda då jag vill se om datorn uppfyller systemkraven ?? Den vanliga frekvensen eller Boost-frekvensen ??
I övrigt så uppfyller datorn alla andra systemkrav som programmet kräver.

Office utför väl ingen verklig kontroll på klockfrekvensen utan prestandan blir låg men en compustick är väl inte det mest lämpade att köra det på även om det kanske skulle gå att installera. om du tvunget ska köra officeliknade saker på den är det antagligen mycket trevligare med onlineversionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget av dem egentligen, frekvensen säger inte så mycket om hur snabb processorn faktiskt är (olika processorer utför olika mycket arbete per klockcykel). Microsoft verkar säga att systemkraven är en processor på minst 1,1 GHz eller med två kärnor, vilket i stort sett kan översättas till "en processor från de senaste ~20 åren".

Programmet har alltså inga stora krav egentligen, men sen varierar det förstås hur bra programmet faktiskt fungerar på hårdvaran.