Permalänk

Philips TV ljud

Hejsan clockers!

Försöker hjälpa till med att felsöka en tv vars tv-ljud inte fungerar som det ska.
När man höjer samt sänker ljudet på tvn så kommer det upp en hörlursikon som att något är uppkopplat till tvn och tar emot ljudet men något sådant finns ej.
Har testat att koppla ur alla kablar som kommer från externa produkter samt dubbelkollat så att inga enheter i hemmet har bluetooth aktiverat ifall det skulle vara det som spökar men utan resultat.
I vissa fall så fungerar ljudet en kort stund för att sedan lägga av igen.
Har märkt att när jag går in i ljudinställningar så kan jag inte heller pilla så mycket med inställningarna då några utav valen är låsta och går inte att komma åt (bifogar bild på detta). Min tanke är att någon utav dem inställningarna ställer till det och hade velat veta ifall någon har tips på hur man bär sig åt för att kunna komma in och ändra runt där.
Nedan finns en länk till vilken tv vi pratar om och även bilden jag skrev om tidigare.
Tack på förhand.

Tv i fråga https://www.netonnet.se/art/justnu/mellandagar/tv-ljud/tv/phi...

Permalänk
Bildexpert 📺

Bilden är lågupplöst så går inte att se.

Gråa menyer i en TV är vanligtvis för att man har valt något läge någon annanstans där menyn rör en funktion som inte applicerar på det aktuella läget. Typexempel är att menyinställningar för Tonemapping är gråa i SDR eftersom de inte applicerar för SDR utan endast bär relevans när HDR används.

Annars med den här typen av "det krånglar" där det egentligen inte borde är att det kan vara just ett dåligt exemplar. Jag skulle fabriksåterställa TV:n helt och se om om det är samma problem.

Det händer att det sitter sensorer i hörlurs- och optiska anslutningar som tolkar att något är där pga av smuts eller bara tekniska fel på enheten. Då kan man få det beteende av att enheten tror att något är där med omväxlande resultat. Samma som med mobiltelefoner.

Men det finns också en motfråga här: vad menar du med "en tv vars tv-ljud inte fungerar som det ska."? Vad är det exakt? Enbart de inbyggda högtalarna och inget annat? En Soundbar? Något annat?

För är det enbart ljud via inbyggda högtalarna och det krånglar fast ni fabriksåterställer – då låter det som en reklamation pga av trasig hårdvara. TV:n är ju en ny modell så det bör vara service eller supportärende via garanti.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Bilden är lågupplöst så går inte att se.

Gråa menyer i en TV är vanligtvis för att man har valt något läge någon annanstans där menyn rör en funktion som inte applicerar på det aktuella läget. Typexempel är att menyinställningar för Tonemapping är gråa i SDR eftersom de inte applicerar för SDR utan endast bär relevans när HDR används.

Annars med den här typen av "det krånglar" där det egentligen inte borde är att det kan vara just ett dåligt exemplar. Jag skulle fabriksåterställa TV:n helt och se om om det är samma problem.

Det händer att det sitter sensorer i hörlurs- och optiska anslutningar som tolkar att något är där pga av smuts eller bara tekniska fel på enheten. Då kan man få det beteende av att enheten tror att något är där med omväxlande resultat. Samma som med mobiltelefoner.

Men det finns också en motfråga här: vad menar du med "en tv vars tv-ljud inte fungerar som det ska."? Vad är det exakt? Enbart de inbyggda högtalarna och inget annat? En Soundbar? Något annat?

För är det enbart ljud via inbyggda högtalarna och det krånglar fast ni fabriksåterställer – då låter det som en reklamation pga av trasig hårdvara. TV:n är ju en ny modell så det bör vara service eller supportärende via garanti.

Okej jag ska förtydliga angående "en tv vars tv-ljud inte fungerar". I vanliga fall så finns det en förstärkare från kenwood med 6st högtalare tillkopplade till förstärkaren. Dessa högtalare fungerar utmärkt och inget att fundera på och de är för att tillägga kopplade med optisk kabel. Men när man inte vill brassa på med fullt högtalarsystem och endast vill köra på de inbyggda högtalarna så fungerar det inte längre. Där har jag ju då också testat att koppla ur den optiska kabeln som går från förstärkaren ifall det va den som gick in och störde men som sagt det hjälpte inte.
Hoppas du hänger med på vad jag menar här nu..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av askmyrenn:

Hoppas du hänger med på vad jag menar här nu..

Hrrm, inte riktigt.

Är det enbart när ni vill köra de inbyggda högtalarna som det krånglar? Eller annars också? För just en naken och nollad TV och samma problem med ljud i högtalarna = service/reklamation.

Philips sätter ARC på alla HDMI. Är Kenwood-systemet en receiver med ARC och inkopplad med HDMI till TV:n har du en tredje väg för ljudet som dessutom kan konfigurera sig själv. Även när man rycker kablarna tenderar ARC att fortsätta vara aktivt till den grad att det stör ut normal ljudfunktion. Min erfarenhet är att det är sällan ARC fungerar på första försöker men också att slutar vara aktivt på första försöker att koppla bort externa ljudsystem. Behöver starta om system och rycka ström. Jag har så att säga haft lika mycket krångel med att stänga av ARC som jag haft krångel med att aktivera ARC.