Ena grabben bannad på FIFA 23 pc, nån som vet hur/om man kan snabba på ärendet ?

Permalänk
Medlem

Ena grabben bannad på FIFA 23 pc, nån som vet hur/om man kan snabba på ärendet ?

Ja han har tydligen blivit bannad. Han säger sig inte ha fuskat och jag tror honom då han är ärligt samt att hans datavana är inte så stor direkt. När man söker på problemet så hittar man många trådar från folk som "plötsligt" har blivit bannade, EA:s anticheat verkar vara sådär.

Nån som har blivit drabbad ?
Har kontaktat EA support men det verkar ju ta evigheter få svar och det skulle inte snabba på om man ringde eller chattade live.
Oklart vilket språk man skulle skriva i så jag skrev både på engelska och svenska...amatörbolag...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ja han har tydligen blivit bannad. Han säger sig inte ha fuskat och jag tror honom då han är ärligt samt att hans datavana är inte så stor direkt. När man söker på problemet så hittar man många trådar från folk som "plötsligt" har blivit bannade, EA:s anticheat verkar vara sådär.

Nån som har blivit drabbad ?
Har kontaktat EA support men det verkar ju ta evigheter få svar och det skulle inte snabba på om man ringde eller chattade live.
Oklart vilket språk man skulle skriva i så jag skrev både på engelska och svenska...amatörbolag...

Har läst om detta tidigare i veckan.

Hade grabben Fifa Ultimate?

Verkar som om EA körde någon rejäl Ban-wave och hur mycket folk som helst har blivit bannade helt utan anledning.
Majoriteten request till EA har blivit avslagna...

Rekordet enl Reddit verkar vara ca 6-7min spelande från att en användare köpte spelet...sedan bannad.

Måste säga att detta är så vidrigt skött av EA/Origin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ja han har tydligen blivit bannad. Han säger sig inte ha fuskat och jag tror honom då han är ärligt samt att hans datavana är inte så stor direkt. När man söker på problemet så hittar man många trådar från folk som "plötsligt" har blivit bannade, EA:s anticheat verkar vara sådär. Nån som har blivit drabbad ? Har kontaktat EA support men det verkar ju ta evigheter få svar och det skulle inte snabba på om man ringde eller chattade live.
Oklart vilket språk man skulle skriva i så jag skrev både på engelska och svenska...amatörbolag...

Ta reda på vilka program som var igång då ban skedde.

Startades en anti-virus scan, fanns det en webbläsare i bakgrunden, var OneDrive/GoogleDrive avstängt? (de är kända för att ta filer på C:\ som gisslan) Kanske nån RGB mus eller headset hade aktiv programvara som tolkades som fusk, eller game-overlays typ MSIafterburner eller RivaTuner.

Permalänk
Medlem

Det kommer vara närmast lönlöst att försöka upphäva banningen

Reklamera istället köpet till din kredikortsföretag som köpet gjordes igenom - om någon fråga ställs ange 'fraud' för att tjänsteleveransen (i det här fallet spelets funktionalitet) inte uppfyller förväntningarna.

Det är viktigt att det är betalas med kreditkortsfunktion och inte betalkorts-funktion för att kreditbolagens försäkringar skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kommer vara närmast lönlöst att försöka upphäva banningen

Reklamera istället köpet till din kredikortsföretag som köpet gjordes igenom - om någon fråga ställs ange 'fraud' för att tjänsteleveransen (i det här fallet spelets funktionalitet) inte uppfyller förväntningarna.

Det är viktigt att det är betalas med kreditkortsfunktion och inte betalkorts-funktion för att kreditbolagens försäkringar skall fungera.

Detta. Och stöd inte dessa skojarföretag i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kommer vara närmast lönlöst att försöka upphäva banningen

Reklamera istället köpet till din kredikortsföretag som köpet gjordes igenom - om någon fråga ställs ange 'fraud' för att tjänsteleveransen (i det här fallet spelets funktionalitet) inte uppfyller förväntningarna.

Det är viktigt att det är betalas med kreditkortsfunktion och inte betalkorts-funktion för att kreditbolagens försäkringar skall fungera.

Går alldels utmärkt att reklamera köp man gjort på nätet med vanligt Debit kort oxå, alla banker har en reklamationblankett på sin hemsida

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Har läst om detta tidigare i veckan.

Hade grabben Fifa Ultimate?

Verkar som om EA körde någon rejäl Ban-wave och hur mycket folk som helst har blivit bannade helt utan anledning.
Majoriteten request till EA har blivit avslagna...

Rekordet enl Reddit verkar vara ca 6-7min spelande från att en användare köpte spelet...sedan bannad.

Måste säga att detta är så vidrigt skött av EA/Origin...

Ja det är Ultimate Team han spelar mest.
Känns jobbigt höra det blir typ omöjligt få bort bannen.
Spela Fifa är ju verkligen det han vill göra.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kommer vara närmast lönlöst att försöka upphäva banningen

Reklamera istället köpet till din kredikortsföretag som köpet gjordes igenom - om någon fråga ställs ange 'fraud' för att tjänsteleveransen (i det här fallet spelets funktionalitet) inte uppfyller förväntningarna.

Det är viktigt att det är betalas med kreditkortsfunktion och inte betalkorts-funktion för att kreditbolagens försäkringar skall fungera.

Jag hade tydligen betalat med mitt vanliga betalkort.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Kan ge en update i detta ärende om nån mer har samma problem. Tidigt imorses så såg jag att min ticket till EA supporten hade ändrats till "in Progress". Nu har det uppdaterats till Decline. Var ett svar på mejlen där dom påstår att dom har gjort en "full investigation of your account" och slutligen att det blir "We have confirmed that your account was cheating in FIFA matches. Because of this, we will not remove the restrictions on your FIFA Account".

Jag är helt mållös hur ett sånt stort företag som EA/Origiin kan göra såhär.
749:- för pc-version är ju svindlande dyrt. Men det värsta är ju att grabben inte kan spela alls...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna begära ut en kopia på all info de har om dig/kontot så bör det ju stå i klartext om de nu är så bombsäkra som de skriver?

Permalänk
Medlem

Herregud vilken soppa, och stackars grabb. Kan man inte smasha en GDPR på EA och tvinga dem att förse dig med information de har om kontot?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av marcusOCZ:

Herregud vilken soppa, och stackars grabb. Kan man inte smasha en GDPR på EA och tvinga dem att förse dig med information de har om kontot?

Nu är jag inte särskilt påläst på GDPR men vad jag vet gäller det väl väldigt förenklat bara vilka eventuella personuppgifter de har och hur de används, inte riktigt deras loggar och detaljer kring anti-cheat eller dylikt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Borde du inte kunna begära ut en kopia på all info de har om dig/kontot så bör det ju stå i klartext om de nu är så bombsäkra som de skriver?

Skrivet av marcusOCZ:

Herregud vilken soppa, och stackars grabb. Kan man inte smasha en GDPR på EA och tvinga dem att förse dig med information de har om kontot?

Jag har inte replyat EA på deras svar. När jag läser en tråd på EA:s forum så får typ alla samma standard svar med bla bla bla länkar till regler osv och att bannen inte tagitd bort. Frågan är om det ens granskas som dom säger eller om det är nån bot som svarar. Som jag läst mig till är det ingen som får en förklaring varför deras konto bannades. Vet inte hur jag ska göra. Känns sådär slänga ut 749:- till för en ny kommande ban för deras anticheat tolkar nåt aktivt program i bakgrunden som fusk. Sicka amatörer...När jag började köra EA spel på Sega Megadrive, PC osv var det verkligen, its in the game...nu vetifan

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Frågan är om det ens granskas som dom säger eller om det är nån bot som svarar. Som jag läst mig till är det ingen som får en förklaring varför deras konto bannades. Vet inte hur jag ska göra. Känns sådär slänga ut 749:- till för en ny kommande ban för deras anticheat tolkar nåt aktivt program i bakgrunden som fusk.

Kan han spela offline eller är hela spelet låst för att han blev bannad i Ultimate Team?
Har han även blivit bannad i andra FIFA-spel eller är det bara det senaste?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag har inte replyat EA på deras svar. När jag läser en tråd på EA:s forum så får typ alla samma standard svar med bla bla bla länkar till regler osv och att bannen inte tagitd bort. Frågan är om det ens granskas som dom säger eller om det är nån bot som svarar. Som jag läst mig till är det ingen som får en förklaring varför deras konto bannades. Vet inte hur jag ska göra. Känns sådär slänga ut 749:- till för en ny kommande ban för deras anticheat tolkar nåt aktivt program i bakgrunden som fusk. Sicka amatörer...När jag började köra EA spel på Sega Megadrive, PC osv var det verkligen, its in the game...nu vetifan

Du kanske ska ta reda på vad som har triggat deras anticheat, EA kommer inte berätta det för dig så du får ta reda på det själv. Din son har kanske omedvetet använt sig av ett fuskprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan han spela offline eller är hela spelet låst för att han blev bannad i Ultimate Team?
Har han även blivit bannad i andra FIFA-spel eller är det bara det senaste?

Han kan spela offline men inte ansluta till Ultimate team. Fifa 23 är det första spelet som han har på sitt eget Origin-konto. Förut så har Fifa spelen köpts till mitt konto.

Skrivet av pine-orange:

Du kanske ska ta reda på vad som har triggat deras anticheat, EA kommer inte berätta det för dig så du får ta reda på det själv. Din son har kanske omedvetet använt sig av ett fuskprogram.

Jag ska som sagt försöka fråga EA igen. Får väl starta en ny ticket eftersom jag verkar inte kunna forsätta skriva på den nuvarande. Verkar som många försöker få svar på vad som triggat anticheat systemet men EA svarar inte alls på detta.

Forumtråd på EA: https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/EA-anti-cheat-bann...

la till länk för tråd på EA:s forum
Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag ska som sagt försöka fråga EA igen. Får väl starta en ny ticket eftersom jag verkar inte kunna forsätta skriva på den nuvarande. Verkar som många försöker få svar på vad som triggat anticheat systemet men EA svarar inte alls på detta.

Forumtråd på EA: https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues/EA-anti-cheat-bann...

Det är ingen idé att fråga EA, de kommer inte avslöja det eftersom det underlättar för fuskskaparna att kringgå deras anticheat. Fråga din son vad han har eller hade igång när han kör spelet istället. Om det är något som han bara har igång när han spelar FIFA är det troligtvis det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag ska som sagt försöka fråga EA igen. Får väl starta en ny ticket eftersom jag verkar inte kunna forsätta skriva på den nuvarande. Verkar som många försöker få svar på vad som triggat anticheat systemet men EA svarar inte alls på detta.

Vilken skit. Jag skummade det där forumet lite grann, och någon hade gjort "research" (vad nu det betyder) och funnit att spelet läser ungefär samtliga möjliga overlays som fusk (Geforce Experience, Razer Synapse, MSI Afterburner, Riva Statistics, ASUS Aura och så vidare och så vidare). Om det stämmer eller inte, det är ju en separat diskussion, men det kanske är värt att ta fasta på ändå. Nu vet jag inte hur processen går till när man försöker hävda sin oskuld hos EA, men risken är väl inte obefintlig att grabben har autostart på någon av dessa program, och sen ligger det och tuggar i bakgrunden och därför triggar EA:s antifusksystem. Du kanske kan öppna upp ärendet/göra ett nytt och försöka peka på att t.ex. Razer Synapse var problemet. EA kan väl rimligen se, internt, närmare vad det är för "fusk" som din son använt.

Det låter ju helt sjukt att det inte blivit fullständig outrage mot EA ännu. Vet inte om det här problemet har eskalerat på senare tid, men om inte annat så borde ju spelmedia snart plocka upp det här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Om alla som blir bannade - reklamerade köpet omedelbart så skulle det svida mer för EA med pengaflöden som helt enkelt minskar och är det omfattande så kanske kreditbolagen drar ned betygen så lågt att man helt enkelt avbryter affärerna med EA - och då är de illa ute på riktigt.

Som det är nu så verkar det inte finnas en ärlig chans att gå in i en online-spel utan hotet om fallande bilan med banning kommer när som helst - heller ingen 'pre-check' som kan se om datorn är 'clean' enligt gällande normer innan man går/släpps in skarpt - som redan nämnt så är det så mycket skit som installeras i datorerna hela tiden både av windows själv i bakgrund och olika program som medföljer tex. grafikkort och olika testprogram för att tex. se prestanda på dito - att det bara är en tidsfråga innan man åker dit även om man tycker sig ha lite koll.

Den här typen av godtyckligt dömande utan bevis eller klara regler vad som gäller (dvs publika regler) och saknanden av instrument för att själv kunna kolla om man är 'ren' - innan man går in i publik spel - är något som åklagare borde ta upp och pröva i domstol - kanske rentav på EU-nivå.

som jag ser på det hela nu så är det att reklamera spelet och få tillbaka pengarna om möjligt och sedan ge fingret åt EA för lång tid framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Jag hade tydligen betalat med mitt vanliga betalkort.

Det kvittar, reklamera genom din bank omedelbart.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

så är det nästan i alla online spel, omöjligt få rätt även om man blev oskyldigt bannad... helt sjukt

Permalänk
Medlem

Och enda sätter att protestera så att det märks för bolagen är just att reklamera spelen - har man köpt skin och spelvaluta för nya gubbar/fordon och annat för spelet i fråga så skall dessa också reklameras. Gör det så dyrt det bara går när företagen gör kunder missnöjda så att de förstå på vem de lever på.

Permalänk
Medlem

Update: Var inne precis och läste på forumtråden jag länkade och där hade massa fått sina konton tillbaka. Jag kollade grabbens mejl och han har fått ett mejl från EA där det står att bannen är borta, men kan inte kolla då han sover det här EA...vad är det för jävla pajasföretag, får återkomma imorgon om bannen verkligen är borta.

"Hello, We might have incorrectly flagged your account for breaking our rules.
HERE'S WHY:
We’ve finished re-investigating your account. Thanks for sticking with us while we took a deeper look.
YOU CAN NOW CONTINUE PLAYING FIFA AS NORMAL"

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Update: Var inne precis och läste på forumtråden jag länkade och där hade massa fått sina konton tillbaka. Jag kollade grabbens mejl och han har fått ett mejl från EA där det står att bannen är borta, men kan inte kolla då han sover det här EA...vad är det för jävla pajasföretag, får återkomma imorgon om bannen verkligen är borta.

"Hello, We might have incorrectly flagged your account for breaking our rules.
HERE'S WHY:
We’ve finished re-investigating your account. Thanks for sticking with us while we took a deeper look.
YOU CAN NOW CONTINUE PLAYING FIFA AS NORMAL"

Låter bra att de har ett buggat program själva för att banna spelare i förhoppning att de köper spelet igen (för då gissar jag du är unbannad?). Bedrägeri...

Permalänk
Medlem

Ja när grabben startade spelet imorses så hoppade det igång. Kom nåt meddelande som vid en första tolkning gjorde att bannen var aktiv men nu funkar det.

EA påstod innan att dom hade gjort flera "thoroughly investigations" ...over and out...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II