Ny dator till CAD, 3D-rendering och eventuellt animation, budget 25-35k.
*Kort summering längst ner*
Halloj Sweclockers!
Det är snart 6 år sen jag byggde ihop min dator som jag fick mycket hjälp av er att välja delar till. Så nu när det är dags igen vänder jag mig återigen till er för hjälp! Min nuvarande dator byggde jag för att klara av tyngre spel, men mitt fokus sen 2017 har skiftat och nu behöver jag en rejäl dator för att hantera tunga CAD-filer och renderingar.
Jag jobbar främst i Rhino för tillfället och renderar med V-ray. Kommer tids nog även jobba med 3dsmax och eventuellt Corona. Jag jobbar även en hel del med adobe-paketet, photoshop,illustrator och indesign samt eventuellt även after effects.
Min budget är inte satt i sten men efter lite lätta efterforskningar har jag kommit till insikten att jag bör spendera iaf ca 25k och är villig att öka på det ganska rejält om det skulle behövas. Just nu tänker jag ett max på 35k men kan vara lite flexibel.
Min första tanke är att det kan vara lönt att vänta på släppet av 4080 i november. Men min tanke är att ha resterande delar på plats tills dess.
Min erfarenhet av att jobba med vray är att jag ofta får problem med att vram blir fullt eller vad man säger. jag har för tillfället en evga geforce gtx 1080 8gb acx 3.0 sc. Mitt program krashar ofta när jag försöker rendera via gpu:n och tvingas köra via cpun istället vilket alltid går men tar ofta en hel natt att genomföra. Min nuvarande cpu är i7 7700k. Jag har allmänt dålig koll på om rhino är cpu-tungt eller gpu-tungt. Men då jag främst har problem vid renderingar och främst även kommer fokusera på det i framtiden så bör jag nog satsa mest på GPUn.
Ett annat problem jag har i mitt dagliga arbetsflöde är att minnet ofta blir fullt. jag har för närvarande 32gb DDR4 3000MHz av märket Corsair Vengeance LPX. Så frågan är om jag bör gå upp till 64gb, eller om det skulle räcka med snabbare minnen och fortsätta med 32gb.
Min tänkta budget är exkluderad windowslicens och tanken är att bygga ihop den själv.
Jag går även i tankar på att köra på mATX eller rentav ITX, då jag reser endel med datorn och det skulle underlätta. Men samtidigt vill jag inte ge upp massa prestanda för att få en liten mindre dator. Har dålig koll på hur det funkar, men för referens har jag ögonen på Asus Prime AP201 för tillfället.
Det blev väldigt mycket text här så jag kan summera snabbt för den som inte orkar läsa min lisvhistoria:
Söker hjälp att sätta ihop ett datorpaket för cad-arbete och gpu-rendering. Budget 25-35k, exklusive windows och kostnad att bygga ihop.
Tack på förhand kära forum!