Permalänk
Medlem

Då 'r det bestämt jag tror jag har nästan all på plats.
Tack för hjälpen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Uppdate nu har mitt MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO anländat och som dig
Jag har windows 11 post men ingen bild eller ingen display.
Har en EVGA Supernova 850 GM SFF PSU med två PCIE strömkablar kopplat till två av de tre 12VHPWR som kom med MSI kortet
Allt lyser men jag fick fel lampa och fel ljud på VGA på moderkortet sen Windows post.
Är det den kända "blank screen issues when booting" bugg eller fel drivrutinen?

HJÄLP!!!

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Uppdate nu har mitt MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO anländat och som dig
Har en EVGA Supernova 850 GM SFF PSU med två PCIE strömkablar kopplat till två av de tre 12VHPWR som kom med MSI kortet
Allt lyser men jag fick fel lampa och fel ljud på VGA på moderkortet sen Windows post.

HJÄLP!!!

Trist! Lider med dig!

Men som jag tolkat det så ska skärmen bara vara borta när man startar. Bilden ska komma upp i Windows sen, så jag har uppfattat problemet. Men jag kan ha fel!

Fel lampa och fel ljud på VGA, det låter som att det är 12VHPWR-adaptern som det var för mig med. Jag har också en MSI 4080 Gaming x Trio... Så det är ju inte så långsökt. För det låter väldigt identiskt med problemet som jag hade.

Det jag gjorde var att köpa en 12VHPWR-sladd från Corsair, slippa adaptern. Den går ju direkt in i PSU:n. Så en sån fast för EVGA kanske är aktuellt.

Visa signatur

I7 10700K | Zotac 3080 AMP Holo | 16 GB DDR4, Corsair 3600 MHz | Asus Z490 Prime-A | SSD 1 GB | SSD 2 120 GB | Western 1 T | Corsair RM850x V2 White | Lian Li O11 Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andrezz94:

Trist! Lider med dig!

Men som jag tolkat det så ska skärmen bara vara borta när man startar. Bilden ska komma upp i Windows sen, så jag har uppfattat problemet. Men jag kan ha fel!

Fel lampa och fel ljud på VGA, det låter som att det är 12VHPWR-adaptern som det var för mig med. Jag har också en MSI 4080 Gaming x Trio... Så det är ju inte så långsökt. För det låter väldigt identiskt med problemet som jag hade.

Det jag gjorde var att köpa en 12VHPWR-sladd från Corsair, slippa adaptern. Den går ju direkt in i PSU:n. Så en sån fast för EVGA kanske är aktuellt.

Ok
Kan tänka mig beställa en ikväll
Men vad har du för PSU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

HJÄLP!!!

Du skriver att du har kopplat till två av de tre i adaptern, är den tredje daisy chained eller helt tom? Tomt så tror jag inte kortet ska funka... du har inte som jag en riser som kan ha glidit ur moderkortet?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Ok
Kan tänka mig beställa en ikväll
Men vad har du för PSU?

Jag har ett Corsair RM850x.
Så vågar inte säga vad som passar till din, men jag själv tycker det är skönt att ta bort en felkälla som kan krångla, alltså slippa adaptern.

Visa signatur

I7 10700K | Zotac 3080 AMP Holo | 16 GB DDR4, Corsair 3600 MHz | Asus Z490 Prime-A | SSD 1 GB | SSD 2 120 GB | Western 1 T | Corsair RM850x V2 White | Lian Li O11 Dynamic

Permalänk
Medlem

Nu har beställt både en RM850x v3 och motsvarande 12VHPWR PCIE 5 kabel. Anländer tisdag.
Jag säljer ett unik chassi och ett 3080ti, som plåster på såret.
Det bara att städer "mancaven".. återkommer tisdag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fick jag allt igång. Windows post med mera genom att koppla det sista 12VHPWR kontakt till ett PCIE split!
Ska man göra så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nu fick jag allt igång. Windows post med mera genom att koppla det sista 12VHPWR kontakt till ett PCIE split!
Ska man göra så?

https://i.imgur.com/zoA6niB.jpg

Det är så jag har det och det funkar bra för mig iallafall.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Det är så jag har det och det funkar bra för mig iallafall.

Men ska jag f¤n i mig tar bort orden för ny Corsair PSU och Corsair 12VHPWR dubbel kontakt nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Men ska jag f¤n i mig tar bort orden för ny Corsair PSU och Corsair 12VHPWR dubbel kontakt nu?

Jag hade själv inte bytt iallafall.
Men känner du dig osäker och vill köra med 3 riktiga 8 pins så är det bara att köpa

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Till en 4080 duger det som du kopplat det. Skulle du däremot uppleva stabilitetsproblem kan det vara värt att byta nätagg. Jag har själv en 750W till 4080 och 5800x3d.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Skönt att det funkar hur som helst!

Jag gillar att slippa den fula adaptern, så jag kan starkt rekommendera sladden, men du hade ju beställt ett helt nytt nätagg, då är det ju lite skillnad. Sen är inte sladden jättesnygg heller, inte som mina sleevade kablar jag hade innan... Men adaptern är rätt jobbig och ful tycker jag, sen är det ju en extra felkälla. Men som sagt, beror väl på vad du tycker är värt. I ett stängt chassi där man inte ser så mycket så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser ut så här just nu
Helt öppet chassi

Visa signatur