Datorn bootar inte efter att ha farit i backen.

Permalänk

Datorn bootar inte efter att ha farit i backen.

På väg till ett seminarium tappade jag ryggan i backen. Däri låg datorn. Batteriet lossnade så jag tryckte tillbaka det.
Väl inne i seminariesalen bootar inte datorn upp. Jag blev lyckligtvis godkänd på kursen trots att alla anteckningar var oåtkomliga. Nu skulle jag vilja komma åt allt som ligger inne i burken och skvalpar.
Datorn startar, susar, brummar men det kommer ingen bild på skärmen och det verkar inte heller som att HD:n jobbar (låter inte så och lampan blinkar inte).
Tror nån att datorn går att rädda eller ska jag bara försöka skruva ut HD:n?

Tacksam för hjälp och tips.
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Tips: Skriv vad det är för dator, gissar att det är en mekanisk hårddisk?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@AndersFriberg

Är det en mekanisk disk så är risken att den är trasig, vist kan man lämna in den till företag som kan få fram datan på den.

Det du kan göra är att skriva upp den och kolla så att disken inte bara har lossnat dvs inte är inkopplad längre, då förklarar det varför det inte blinkar eller låter. Men att du inte får någon bild kan ju vara så att mer saker har gått sönder. Du skulle kunna försöka plocka ur disken och koppla in den på sidan av i en annan dator och se om du kan komma åt datan på så sätt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Tack!
Jo, jag har tänkt skruva upp den och försöka föra över infon från HDn.
Ville bara kolla om det fanns nåt annat uppenbart men för mig okänt jag kunde göra för att rädda hela maskinen.

dator: asus r503c

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

En enkel sata-usbsladd för 70 kr på Tradera löste biffen.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)